Waarom klinkt de MPC4000 zo onwijs veel beter dan M-Audio?

KeesVerkerk

Ouwe rot
Ik heb een vraagje en hoop hier een leuke discusse mee opgang te brengen,

Gister heb ik de proef op de som genomen, ik heb audio gerecord via mn MPC4000 en via de Delta 10xt, vanaf dezelfde bron en hetzelfde geluid.

Ik heb beide geluiden op 24 bit 96khz opgenomen en daarna over de outputs over mn tafel gegooid. Daarna heb ik gewoon dat geluid heen en weer geswitched, en die Akai klinkt zo'n ontzettend stuk beter!!!

Het viel me altijd al op dat ik mn beats nooit zo op de pc kon laten klinken als op de MPC,, maar jeetje de mpc klinkt zelfs nog beter wanneer ik de audiokaart op 24/96 laat en de mpc op 16/44.

Kan iemand mij uitleggen waar nou dit verschil precies in zit?? Toch niet alleen in de da converters??

Ik heb trouwens de signalen uit de mpc en de PC helemaal droog gelaten,, geen eq en effecten of iets dergelijks..

De MPC klinkt voller, dikker het is alsof je dat geluid haast beet kan pakken.

Dat was mijn eerste indruk ook.. die 4000 beukt.. ik had als vergelijking materiaal een creamware kaartje.. Kreeg er ook geen knallende beats uit.

daarom

daarom

Heeft dat niet te maken met de betere ad/da convertors van de yamaha?
Vaak wordt daarop bezuinigd en zijn de specs wel hoog (24bit/96Khz), maar zijn de componenten niet van hoge kwaliteit als bij de duurdere.

Daarom betaal je voor een apogee 3000 euro voor enkele ad of da( dus niet bijde kanten op)
en voor een alesis ai-3 bijv. maar 500 euro (8 kanaals in en uit ad/da dus)

Het kan dus zo zijn dat apparatuur met op papier minder kracht in de praktijk beter klinkt (analoog!!!!)

Zo zijn er mensen die zweren bij oude 16bit samplers omdat dat nou eenmaal ruiger en beter klinkt (is voor een aantal mensen zo , niet voor alle)

Zoek maar eens op de thread van de jd990 (een ouwe bak van 10 jaar oud ofzo) die volgens kenners (? wat zijn dat nou weer) beter klinkt dan de 2080 die een aantal jaren later kwam.

heb je bij je vergelijking wel goed gechecked of de volume's identiek zijn...dus dat je evt output volume verschillen in de DA convertors wegneemt? ook geen fase problemen?

Nee daarom zei ik ook,,, dezelfde bron, en daarbij heb ik juist heel erg gelet op de volumes.
Het verschil in geluidskwaliteit viel me zowiezo al op bij het muziek maken in het algeheel. Maar als je 2 droge signale vergelijkt hoor je al een aanzienlijk verschil. En dan nog te bedenken dat Delta1010 nog in de hogere klasse van de geluidskaarten zit:confused:

Ik denk dat ik m maar weg ga doen en gewoon een soundblaster ga kopen,,, dan bounce ik in cubase gewoon een audiotrack en exporteer hem naar de mpc,,, pfff die pc staat er wel heel zielig bij nu.

Mischien is zelfs in deze tijd, het nog niet eens zo'n gekke investering om een harddisc recorder te kopen ipv een geluidskaart.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Nee daarom zei ik ook,,, dezelfde bron, en daarbij heb ik juist heel erg gelet op de volumes.
Het verschil in geluidskwaliteit viel me zowiezo al op bij het muziek maken in het algeheel. Maar als je 2 droge signale vergelijkt hoor je al een aanzienlijk verschil. En dan nog te bedenken dat Delta1010 nog in de hogere klasse van de geluidskaarten zit:confused:

Ik denk dat ik m maar weg ga doen en gewoon een soundblaster ga kopen,,, dan bounce ik in cubase gewoon een audiotrack en exporteer hem naar de mpc,,, pfff die pc staat er wel heel zielig bij nu.

Mischien is zelfs in deze tijd, het nog niet eens zo'n gekke investering om een harddisc recorder te kopen ipv een geluidskaart.

of een andere DA convertor ;)

Tja als een delta10 al verbleekt,,, dan blijven er weinig betaalbare opties over toch??

Motu mischien??

Jammer dat ik niet kan uploaden hier,, dan had ik voor de gein een pepsi test kunnen doen

Het is toch niet zo gek dat de MPC4000 zo goed klinkt, aangezien hij behoorlijk in de hi-end markt geplaatst is. Wat was ook al weer de orginele prijs voor de MPC4k? Juist.. erg veel centjes

wat gebeurd er als je een geluid digitaal ripped en transferred naar je MPC? klinkt het dan nog steed stukken beter? maw: wat is de invloed van de AD conversie?

Origineel geplaatst door Arv
Het is toch niet zo gek dat de MPC4000 zo goed klinkt, aangezien hij behoorlijk in de hi-end markt geplaatst is. Wat was ook al weer de orginele prijs voor de MPC4k? Juist.. erg veel centjes

Die delta kost ook 600 a 700 euro,,, en dat zijn alleen maar converters,,, Tel voor de referentie er maar een behoorlijk rappe pc erbij op met een software sequencer en een softsampler,,, precies,, je gaat niet goedkoper uitkomen

Als je kijkt wat die mpc allemaal nog meer kan dan alleen maar converten vind ik dat de prijs niet uitwegen zeg maar.

Origineel geplaatst door KeesVerkerk
Kan je dat beter uitleggen??? begrijp je niet helemaal

uit je verhaal begrijp ik dat je samples hebt opgenomen door respectievelijk de AD conversie van de delta en de MPC...... waar ik benieuwd naar ben: wat gebeurd er als je geen AD conversie zelf doet, maar bv een loopje of ed van een CD ripped, digitaal dus, en dit afspeelt op zowel de MPC als via je PC....ik neem aan dat je samples op een of andere manier digitaal kunt tranferren naar de MPC?

ook leuk: speel samples die je op de MPC en delta hebt opgenomen af via de andere......dus sample op de delta, speel af op de MPC, en andersom...wat hoor je dan?

Oh dat heb ik allang gedaan joh,,, ik heb die platinum drums gebruikt, en audio gebounced van een deuntje uit een softsynth,,,

Het verschil is echt om je rot van te schrikken,,

Ik ga vanavond als ik weer thuis ben proberen om zelfs een loopie uit de mpc te bouncen naar de delta,,, en datzelfde loopie in Halion met dezelfde samples en midifiles naast elkaar beluisteren.

Kijken of dat anders klinkt, want als dat anders klinkt, dan kan het zijn dat er wat anders aan de hand is dan alleen conversie

vinnut wel een beetje vreemd hoor....ik kan me voorstellen dat je een verschil kunt horen tussen verschillende DAC's maar echt een wereld van verschil lijkt me erg raar......meestal gebruiken ze uberhaupt dezelfde chips van bv AKM enzo, en dan zit het verschil em meer in de achitectuur om die chips heen...... wel interessant allemaal overigens ;)

ohja..welk type delta gebruik je? 10XT heb ik nog nooit van gehoord?

ohja..enne als het de 1010LT is, heb je dan dingen als bassmanagement enzo uitgeschakeld? heb je de outputs op +4 staan? ik neem aan dat de MPC ook +4 uitpoept..

Drums uit de Akai klinken gewoon ronder en warmer dan met om het even welke Semi-pro geluidskaart, ook de Delta 1010 of RME's horen daarbij. Laat een leek de twee naast elkaar horen en be amazed dat het hen direkt opvalt.

Back