Advies gevraagd mbt postzending

EternalFall

Ouwe rot
Dag vrienden,

Heeft iemand ervaring met het volgende?

Ik heb een QS-300 kunnen kopen vanuit Duitsland: De verkoper was akkoord het apparaat te versturen ( zonder rembours of vooruitbetaling).

Het apparaat was zeer goed in orde ( Via webcam kunnen zien, serienummer klop) alles functioneerde, en er was aan de buitenkant geen schade.

Toen ik de doos opende ( originele doos) en goed ingepakt, bleek hetvolgende:

De synthesizer zag eruit of hij door ene betonmolen was gehaald. ALLE vier hoeken (onderaan) waren kapot en gebarsten. De stukken vond ik terug in de doos. De QS functioneert nog slechts gedeeltelijk.

Ik heb die jongen onmiddellijk gemaild met fotos.

Omdat het pakje goed verzekerd was heeft hij dit bij de post doorgegeven. Daar stelde men dat ik ook bij mijn post moest gaan.

Op de Nederlandse post deed men geen vaststellingen en werd ik verwezen naar www.TGPpost.nl

Ik heb de schade doorgegeven ( maandag) en ik heb alleen een bevestiging ontvangen.

Hoe moet dit verder aflopen?

Iemand een idee wat ik nog kan doen?

BvD

Take care

EF

Iedere pakket-vervoerder is verzekerd voor dergelijke zaken. Aangezien de afgebroken stukken nog in de verpakking zaten, zal het niet moeilijk zijn om te bewijzen dat het hier vervoerschade betreft.
Wat je in dit geval dus moet doen, is de vervoerder (TPG ?) aansprakelijk stellen.
Je zult ongetwijfeld in een langdurige, bureaucratische mallemolen terechtkomen, maar je staat wel sterk !

suk6

Dank voor je antwoord gemmetje.

Het vervoer is door de post gebeurd, maar waar de schade zich heeft voorgedaan (Duistland of Nederland), weet ik niet.

Ik ben alleszins er van overtuigd dat de verkoper te goeder trouw is, want de stukje die in de doos lagen, waren sommige zo klein, dat de schade tijdens transport moet gebeurd zijn.

Ik vind het echter zo vervelend voor de verkoper, maar ik kan er ook niets aan doen.

Alleen weet ik niet, hoe de vastellingen door de post dienen te gebeuren. Ik had de QS meegenomen naar de post, zodat zij het konden zien, maar de postbeambte zei dat sedert enige zij geen vaststellingen mogen doen?

Ik hoop dat dit snel wordt afgehandeld en dan terug op zoek naar een andere QS-300, want deze is nagenoeg onherstelbaar.

EF

Origineel geplaatst door EternalFall

Alleen weet ik niet, hoe de vastellingen door de post dienen te gebeuren. Ik had de QS meegenomen naar de post, zodat zij het konden zien, maar de postbeambte zei dat sedert enige zij geen vaststellingen mogen doen?

Of ze de schade vast willen stellen of niet, is voor jou van geen belang. Als ze maar betalen voor de schade die onder hun verantwoording is opgetreden. Of dit nou in Duitsland of in Nederland gebeurd is, is onbelangrijk. TPG verzorgt in NL het vervoer van pakketten aangeboden door de Deutsche Post (hebben die 2 giganten contractueel vastgelegd), dus of TPG of DP daar nou verantwoordelijk voor is, mogen ze lekker zelf uitvechten.

TPG heeft het pakket aan jou aangeboden, dus zij zijn verantwoordelijk voor de staat waarin het pakket verkeerd op het moment dat het bij jou komt. Dit gaat natuurlijk niet op voor schade ontstaan vòòr het versturen, maar dat is bij jou aantoonbaar niet het geval (ik hoop dat je het pakket en de stukjes bewaard hebt, anders wordt dit aantonen moeilijk).

Wat jij dus moet doen, is TPG aansprakelijk stellen. Stel een nette brief op waarin je ze aansprakelijk stelt, biedt ze in deze brief de mogelijkheid om zelf de schade vast te komen stellen en eis vergoeding van alle schade. (tipje: aangetekend versturen !)

Nog mooier is het, als je de schade kunt laten taxeren en dit bedrag ook in die brief vermeld (met kopie van taxatierapport).

Kosten gemaakt door taxatie en aangetekend versturen zou ik ook proberen te verhalen op TPG. (maar ga er maar niet direct vanuit dat je deze centen ook terugkrijgt).

Back