Analoog sequencen.

jimmy

doubleplusgood
Hoi - zucht, ik vraag het hier liever niet, maar ik kan mijzelf geen logisch antwoord geven.

Wat is het voordeel van analoog sequencen?
Okay - hardware sequencers crashen niet en dat is iets wat een notebook/pc wel kan. Maar wat is nou het voordeel van analoog sequencen vergeleken met sequencen op een MPC? Er gaat verder geen geluid door het apparaat heen toch?

Bij voorbaad sorry als dit een ontzettend stomme vraag is.

Re: Analoog sequencen.

Origineel geplaatst door jimmy
Hoi - zucht, ik vraag het hier liever niet, maar ik kan mijzelf geen logisch antwoord geven.

Wat is het voordeel van analoog sequencen?
Okay - hardware sequencers crashen niet en dat is iets wat een notebook/pc wel kan. Maar wat is nou het voordeel van analoog sequencen vergeleken met sequencen op een MPC? Er gaat verder geen geluid door het apparaat heen toch?

Bij voorbaad sorry als dit een ontzettend stomme vraag is.
euhm...analoog sequencen? volgens mij worden de gegevens in een hardware sequencer ook gewoon digitaal opgeslagen

als ik 't goed begrijp wil je het verschil weten tussen een hardware en een softwaresequencer (cubase, logic), alleen een MPC is voor zover ik weet ook gewoon een hardware-sequencer dus nou ben ik helemaal in de war hehe

voor zover ik weet:
softwaresequencer: erg overzichtelijk, maar computers willen wel 's minder stabiel zijn en ook qua timing komen ze minder goed uit de verf
een hardwaresequencer is stabieler en ook als je de hele dag op kantoor naar een beeldschermpje zit te turen is 't een verademing als je dat niet hoeft als je met je hobby bezig bent

't liefst zou ik alles zonder computer doen maar het gemak van software wint 't voor mij op bepaalde vlakken toch

Ehm... er is verschil tussen analoog sequencen en gebruik maken van een hardware sequencer.
Niet alle hardware seqs zijn analoog, zie bijv. de Roland MC/MRC serie is zo digitaal als wat.
Eigenlijk gewoon een stukkie software dat op een dedicated bakje draait.
Andersom: niet alle sequencers die op de analoge manier werken (een bank met knoppies,1 noot is 1 draaiknoppie) zijn hardware.
Je had bijv. de Seq303 software op de PC.

seq303.jpg

<EDIT>Oh ik zie net dat iemand me voor was. Hoef ik dus de voordelen van een H/W seq niet uit te leggen.

En waarom werkt een analoge seq (dus met knoppies) handig?
Gewoon wegens de hands-on control die leuk is voor freaky loopjes.
En de creatieve mogelijkheden door de patchmogelijkheden. (modulaire synth-achtig)
Bijv. retriggeren op interessante manieren, of de control voltages tegelijkertijd voor meerdere dingen (VCA, VCF, LFO) gebruiken.

Duidelijk wel minder geschikt om een heel nummer mee te fabrieken.
Gewoon omdat je een beperkt aantal steps hebt.
En omdat 'loepzuiver' spelen altijd moeilijk is met een analoge seq. (juiste pitch raken met de draaiknop)

Goed voorbeeld van een hardware analoge seq: de Korg SQ-10.
Korg%20SQ10%20A%202.JPG

Issie van jou? :D
Heb gewoon even picture-gegoogled...
(en had niet meer een foto van m'n ex-eigen bij de hand)

Hier, om het goed te maken: :biertje:

Back