synth in "final countdown" van Europe

Hazes

Vind ik leuk
Zit ik net Bnn te kijken met ouwe clipjes, komt The final countdown van Europe voorbij (u weet wel, dat vreselijk foute pony-rock nummer uit 1986). Synth fanaat als ik ben natuurlijk gelijk even naar de toetsenman gekeken. Een synth kon ik zo snel niet thuisbrengen, maar die lead synthpartij werd daar gespeeld op een PPG wave. Natuurlijk geheel in traditie werd er niet live gespeeld maar werd alles geplaybacked.... Is die synthpartij nou werkelijk op een PPG wave gespeeld? Wie weet dat?

Ik zeg Oberheim... maar da's een gok hoor (plus ik houd van Oberheim! :D)

Oh ja, de keyboardspeler en bedenker van het synth-riffje heet Mic Michaeli.
En hier speelt-ie op een Roland JX-10. Zou ook nog wel goed kunnen, trouwens!
Ik denk eigenlijk dat het te vroeg is voor een D70...

bild1145.jpg

<EDIT> Oh maar wacht, hebben we het over de solo (later in het nummer) of het 'tadadaaadaaaa tadadadadaaaaaaaah' intro?
Ik dacht even dat je het i.i.g over het intro had... :)

Laatst gewijzigd:
Ja, dat van de PPG Wave viel mij ook direkt op. Ik dacht dat de leads van Final Countdown uit de Jupiter-8 kwamen en daar stond ie nu z'n overige rifjes op te spelen. Ach ja, er was niemand die het verschil letterlijk kon horen. ;)

Was laatst nog op TV.

Dat die maar 1 hitje gescoord hadden.
En elke keer maar weer dat ze dat speelden.
Extra lulllig als je dan bar weinig d'r aan overgehouden hebt uiteindelijk.

Roem is vergangkelijk. En een lidmaatschap van de Playboy ook. :)

De klank leek m.i. sterk lijkend op een goeie ouwe Oberheim, maar ik herinner me de beelden niet meer van die toetsenist; als er een JX-10 staat zal het er wel een zijn zekers ?

'k Ga dat proberen vanavond of morgen ff te checken in mijn "The A-Z of Analogue Synths" boeken (die liggen helaas niet bij mij nu); als ik me goed herinner ben ik het daar ooit tegengekomen welke synth het precies was.

Ik heb ooit eens in Music Maker of Backstage gelezen dat het oorspronkelijk de bedoeling was om het met de JP8 op te nemen, maar dat het in laatste instantie uit de JX gekomen is.

:doei:

En ik altijd maar denken dat die intro geluidjes gewoon door een harmonie orkest gespeeld werden!

-C-

Origineel geplaatst door C738
En ik altijd maar denken dat die intro geluidjes gewoon door een harmonie orkest gespeeld werden!
je bent weer es in de war met die regenton... ergens bij de maas ofzo... of waal... weet je nog? :D
maar nu -C- dat zo zegt, ik meen weleens een harmonie versie te hebben gehoord van dit thema idd... bizar joh...

ook loik

Gear Nerd Alert!

Ik heb vanavond, geinspireerd door de jaren '80 top 80 van vanmiddag, eens het clipje van de Final Countdown downgeload.

...en ik mag u met plezier bekendmaken dat het raadsel is opgelost:
Het geheel wordt gespeeld op 2 boven elkaar staande Roland's JX-8p (+ 1x PG-800 programmer).
De eerdere inschattingen van JX-10 waren dus slechts gedeeltelijk goed, maar al behoorlijk close.

Heb maar even een screenshotje gemaakt, ter bewijsvoering.
Als eerste een duidelijk plaatje van de JX-8p, daarna de screenshot:

em411_com-hardware-64.jpg

Attachments

• finalcountdown.jpg
    finalcountdown.jpg
    19,8 KB · Bekeken: 110
Toch niet!
Het onderste keyboard is inderdaad een JX-8p.
Het bovenste keyboard (waar de PG-800 op staat) ziet er toch anders uit dan een JX-8p.

1) Je ziet links 2 schuifjes (?)

2) In de bijgevoegde shot zie je ook nog links 2 modwheels / pitchbend wheels (?)
Dat zou er op wijzen dat het hier vermoedelijk geen Roland betreft - geen Roland bender.

3) Er lijkt midden boven de synth een lange LCD display te zitten.

Ik heb nog even vergeleken, het is ook geen PPG Wave (duidelijk), Roland Jupiter 6/8 of JX-10.
Iets uit de Roland MKB serie leek nog een optie maar die zien er toch anders uit lijkt me.

Wie heeft er nog een idee?

Attachments

• bscap003.jpg
    bscap003.jpg
    18,3 KB · Bekeken: 109
Heb inmiddels tot mijn spijt de poedelclip al 5x aanschouwd... ;)

Op dit plaatje zie je de LCD display (?) vrij goed.

Attachments

• bscap002.jpg
    bscap002.jpg
    18 KB · Bekeken: 110
...ik begin trouwens te vermoeden dat het een Yamaha DX-5 is.
Modwheels, LCD display en schuifjes aanwezig. Tevens 76 toetsen, dat klopt ook wel aardig.

Hij speelt er trouwens tijdens de clip korte e-piano-achtige geluidjes mee - da's goed te zien en te horen.
Kon best wel eens een FM-geluidje wezen.

DX-5-1.jpg

DX-5-2.jpg

Opvallend is nog het verschil tussen de 2 bovenstaande DX-5 plaatjes.
Ik struikelde nl. eerst nog over het 'luchtrooster' in de bovenste foto, maar die zit er blijkbaar niet op bij de onderste... :confused:
De bovenste zal wel weer zo'n typisch Yamaha prototype geintje zijn.

Laatst gewijzigd:
Die dx 5 is het niet, het display zit lager in de clip dan op jouw plaatjes. Ik vind het meer weghebben van een Dx-7 met 76 toetsen :confused:

Ik heb zelf ook nog niet het '100% kloppend' gevoel.
Maar het lijkt me in ieder geval een Yamaha DX, alleen ik dacht dat ik de meeste modellen wel kende...

Inderdaad, een serieus geval van :confused: :confused: :confused:

Voor de zekerheid: Yamaha DX-7

dx7.jpg

Laatst gewijzigd:
toen ik de shots uit de clip zag voordat ik verder las dacht ik al gelijk aan de DX7. Herken dat ding altijd wel... Tis gewoon de vorm van dat ding die hem best herkenbaar maakt...

Origineel geplaatst door 6 trak
beetje respect he... ding...

ding = die grandiose befaamde Yamaha DX7 Frequent Modulation Synthesis Synthesizer.

nee maar goed... komt nog een leuke :) als je even nagaat. Is dit dan de synth waar die lead uit moetkomen? betwijfel dat je zo'n vet geluid uit een DX7 kan halen. FM is een kil iets. Van zichzelf. Zal zowieso door een vette chorus heengehalt moeten zijn... en tja dit soort saw leads voor een FM? naja zou kunnen... waar ik meer aan denk is MIDI ;) Gebruik de DX7 om iets anders aan te sturen. En dat kan misschien zelfs puur gebruikersgemak zijn (ergonomisch bijvoorbeeld...)

Back