synth in "final countdown" van Europe

Origineel geplaatst door 6 trak
zaag is wel mogelijk met fm... beetje feedback op osc en voila...!

tuurlijk is een zaagtand mogelijk... 2 operators maken een zaag toch? (2x sinus met 1 de dubbele frequency?)

maar goed een vette sound als dit en een DX7... lijkt me niet. JX brengt dit geluid wel voort. Me JX1 iig. Syn Lead 1 uit bank A komt aardig in de buurt...

Origineel geplaatst door Slipperman
Is dit dan de synth waar die lead uit moetkomen? betwijfel dat je zo'n vet geluid uit een DX7 kan halen.

Nee. Dat vette geluid komt daar niet uit.
Dat schreef ik al eerder - hij speelt daar staccato accoordjes mee.
De 'vette' brass sound komt uit de Roland JX-8p.

Maar goed, iemand die kan verklaren waarom die DX-7 zoveel (te veel, laten we zeggen 1 octaaf) toetsen heeft?

Origineel geplaatst door Slipperman
tuurlijk is een zaagtand mogelijk... 2 operators maken een zaag toch? (2x sinus met 1 de dubbele frequency?)
neen

Origineel geplaatst door Hanz
Maar goed, iemand die kan verklaren waarom die DX-7 zoveel (te veel, laten we zeggen 1 octaaf) toetsen heeft?
die snappen mij ff niet...?!

@6: Het lijkt erop of die DX in de Final Countdown 76 toetsen heeft i.p.v. 61.
Hij is breder dan de JX-8p.
Vandaar m'n eerdere inschatting van de DX-5.

Origineel geplaatst door Hanz
@6: Het lijkt erop of die DX in de Final Countdown 76 toetsen heeft i.p.v. 61.
Hij is breder dan de JX-8p.
Vandaar m'n eerdere inschatting van de DX-5.
inderdeed... als er iets is waar je een jx-10 snel aan kan herkennen dan is het zijn rich sized toetsenbord dan toch ook...

super (italo) bak trouwens...

Om even op iets ouds terug te komen: :)
Toch is het geen DX7 volgens mij. Zie hier (uit Hanz' post):

attachment.php

Wat doet die programmer rechts daar dan (hoewel die natuurlijk ook ergens anders bij kan horen) en dat paneel boven de editknoppen is ook veel te groot. Je ziet er ook geen 'DX7' en grafiekjes staan, dus dan moet het toch iets anders zijn (of hij heeft heel goed gepoestt). Bovendien zijn er 76 toetsen. En de Centennial edition is zilvergrijs met gouden wheels en zo; die is het dus ook niet (of er zijn twee varianten van...). DX5 kan ook niet; behalve om de al eerder genoemde redenen blijf je met dat zwarte paneel aan de bovenkant zitten. Op de andere geposte foto's kun je zien dat het ook iets hoger zit dan het paneel met de knoppen (paar milimeter). Het is in ieder geval zeker een jaren '80-synth met die drukknoppen en geen Roland met die modwheels. Met 76 toetsen zou het dan toch eigenlijk heel simpel moeten zijn? :confused:

Maar na flink geblader door sonicstate en vintagesynth toch geen resultaat... Misschien toch een 76 toetsen versie van de DX7 met ook een wijziging bij dat bovenpaneel? (ik geloof er niks van eigenlijk, maar je moet toch iets...)

Inderdaad, het blijft een heerlijk raadsel! :W

Die programmer (Roland PG-800) kan er natuurlijk gewoon 'per ongeluk' op staan - voor de JX-8p eronder.
Maar ik verder deel ik al je bedenkingen...

Ik had inderdaad ook zitten puzzelen over die Centennial DX-7, misschien inderdaad gewoon die versie maar dan in gewone kleuren? :confused:

Maar: ik weet gewoon zeker dat we er wel een keertje uitkomen!

Die programmer is een PG-800 die bij de JX-8P hoort...

de bovenste synth lijkt wel een zwarte uitvoering van de DX-7 Centennial....

zie hier: DX 7 Centennial

(effuh naar beneden scrollen voor de foto's)

Update: ik zie net dat iemand in de bovenstaande thread ook al hetzelfde dacht....:stupid

Origineel geplaatst door borchen
Die programmer is een PG-800 die bij de JX-8P hoort...

de bovenste synth lijkt wel een zwarte uitvoering van de DX-7 Centennial....

zie hier: DX 7 Centennial

(effuh naar beneden scrollen voor de foto's)

Update: ik zie net dat iemand in de bovenstaande thread ook al hetzelfde dacht....:stupid

;)

De Centennial bestond ook in zwarte uitvoering, dus dat zou kunnen. Alleen is nu de vraag: was deze clip van vóór of na 1986, want dat weet ik niet meer.

En het feit dat je de opdruk van de algoritmes niet kan zien, zou kunnen liggen aan de lichtinval van de spots.

:doei:

Wat vervelend is aan deze redenering: dat er een belangrijk verschil zit tussen het uiterlijk van de DX-7 en de DX-7 II, voornamelijk wat betreft de membraamtoetsen, de slidertjes en de opstaande randen.

En wat pleit tegen de Centennial (eigenlijk een DX-7 II)? Je ziet op de foto duidelijk die membraamtoetsen (die 2 azuren stroken). En je ziet ook opstaande randen (bij de modwheels).
Kortom: dat wijst juist weer meer richting een DX-7 I... :D
Trouwens, daar heb je daar ook 2 versies van, een lelijke bruine (heb ik wel eens gezien) en de 'gewone' zwarte.

dx7.jpg

Nee, een DX7mII kan het ook niet zijn: je mist letters, het grote heldere display en de membraantoetsen.

Ik heb even opgezocht wanneer The Final Countdown een hit was: begin december 1986 stond het op 1 in Engeland (gezocht via dir), dus die clip zal wel uit het laatste kwartaal van 1986 stammen.

Er zijn best wel wat versies geweest van de DX7; zie ook http://www.thedx7.co.uk/. Maar daar staat geen zwarte met 76 toetsen. Ik vind dat de knoppen ook niet zo duidelijk op DX7 wijzen eigenlijk; de kleuren en zo zijn wel raar (maar goed de kwaliteit van de plaatjes is niet optimaal natuurlijk; kzal eens zoeken naar een hi-res-clip van het nummer). Eigenlijk lijkt-ie qua uiterlijk halverwege de DX5 en DX7 te zitten.. :confused:

En ik heb nog steeds problemen met het bovenste zwarte paneel:

x136.gif
x137.gif

waarom zetten die gasten een foto op hun site die is in elkaar geknutseld uit drie files? :confused:

Op de foto van Europe lijkt dat duidelijk groter te zijn en iets hoger te zitten dan bij deze DX7mII (even groot als bij de DX7, maar op deze foto kun je het mooi zien, vandaar de DX7mII).

Origineel geplaatst door Danny
De Centennial bestond ook in zwarte uitvoering,

Weet je dat zeker?

Origineel geplaatst door Cheimoon
Weet je dat zeker?

Inderdaad Erik, niet veel maar toch een paar.

Maar ik denk dat we op het verkeerde spoor blijven zitten als we in de DX-richting denken. In die tijd werd ook wel eens regelmatig gebruik gemaakt van een Yamaha controller keyboard: de KX-serie (Level 42 oa). Kijk eens naar bijgevoegd plaatje. Dat LCD display zou evengoed het kleine LED display van de KX76 kunnen zijn. En de 2 sliders kunnen er evengoed 4 zijn, ze zitten tenslotte min of meer verborgen achter de microstand. En de KX heeft geen opdruk boven de membraamtoetsen.

Volgens mij moeten we het eerder bij de KX76 zoeken, dus.

Attachments

• kx76.jpg
    kx76.jpg
    12,9 KB · Bekeken: 92
En nog wat foto's ter verdere bevestiging.

Let bij de KX76 ook op de sliders: precies op de goede plek. Ook evenveel modwheels. Eindelijk het goede zware bovenpaneel (zonder algoritmes), en zie ook de knoppen naast de sliders: bovenste rij knop-knop-leeg-knop, daaronder knop-knop-knop-knop. Zoals op de foto's, en zoals op geen enkele DX.

Danny: :halleluja

Attachments

• kx.jpg
    kx.jpg
    21,6 KB · Bekeken: 93
Ladies & Gentlemen... We got him

... wat mij betreft dan!

Kwa kleuren van de membraamtoetsen, sliders, modwheels, opstaande randen langs de modwheels, diepte van de bak én last but not least de 76 toetsen... is het gewoon de Yamaha KX-76.

Danny, mijn complimenten! :okdan:

Origineel geplaatst door Cheimoon
En nog wat foto's ter verdere bevestiging.

Let bij de KX76 ook op de sliders: precies op de goede plek. Ook evenveel modwheels. Eindelijk het goede zware bovenpaneel (zonder algoritmes), en zie ook de knoppen naast de sliders: bovenste rij knop-knop-leeg-knop, daaronder knop-knop-knop-knop. Zoals op de foto's, en zoals op geen enkele DX.

Danny: :halleluja

:erm: Heb je wel de goeie plaatjes gepost, Erik? In geen van de twee kan je het deel van de modsheels zien en knop-knop-leeg-knop-leeg-leeg (bijna morsecode ;) ) valt ook moeilijk uit te maken, hoor :)

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
:erm: Heb je wel de goeie plaatjes gepost, Erik? In geen van de twee kan je het deel van de modsheels zien en knop-knop-leeg-knop-leeg-leeg (bijna morsecode ;) ) valt ook moeilijk uit te maken, hoor :)

Jawel, dit waren de goeie. Al die andere dingen zijn ook te zien op foto's die al op pag. 1 van de thread staan, dus die ga ik niet allemaal herhalen. Dit zijn weer andere plaatjes: op de bovenste kun je (vaag) iets zien van letters op de achterkant (zou kunnen helpen) en die onderste was ook nog niet gepost (dacht ik) maar is wel vrij duidelijk voor het gedeelte van de KX dat erop staat. Dat had ik er wel duidelijk bij kunnen zetten misschien. ;)

(ik was ermee bezig trouwens toen jij poste, dus daarna werd het eigenlijk zinloos, maar dat vond ik ook zo zonde van mijn werk.... :D )

Back