Ervaringen met Drumcomputers

Septic

ex Modular addict
Ik heb de volgende drumcomputers gehad en heb erachter mijn persoonlijke waardering geven gebaseerd op dynamisch gebruik zonder gebruik van externe midicontrollers zoals een drehbank (wat essentieel is eigenlijk voor dynamisch gebruik voor de jomox airbase). Als muzieksoort voor gebruik: electro en hii end techno

Boss dr550 mk1 4.0
(erg oud en weinig editeerbare digitale sounds)
Boss dr202 5.0
(op zich aardig, maar slechte geluidskwaliteit)
Jomox Airbase 7.0
(goede editeerbare sounds, de 909 dan, maar geen realtime controle)
Novation drumstation v2 8.5
(komt aardig in de buurt, maar weinig polyfonie en buggy)
Korg Electribe R 8.0
(Voor bizarre sounds, stepsequencer maar beperkt. Maar vier analoge drumsynths en en paar samples die niet bizonder zijn)
Electron SPS12 Machinedrum 9.5
(zie alle threads)

Mijn ervaringen met drumsynths:
  • Roland TR-606 : Lekker compact bakje met een lekker snare en lekker cymbal. Goedkoop. Ideale bak om als trigger bak te gebruiken.
  • Roland TR-707 : Meest ondergewaardeerde Roland drumsynth. Vette clap en de snare is zo suf, dat ik hem altijd gebruik. Open hihat is ook vet agressief.
  • Roland TR-727 : Leuk voor latin en om andere drumsynths te triggeren.
  • Roland TR-909 : Lekker om snel vette patterns te maken die betrouwbaar zijn. Fijn te editen.
  • Boss DR-110 : Geen sync.... Dat is heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel jammer. Verder lekkere clap.
  • Simmons SDS-200 : Lekkere twee channel drumsynth. Echt de standaard simmons geluidjes en live super stabiel. Gewoon een zwart desktop monster.
  • Simmons SDS-400 : vier channel drumsynth (dus eigenlijk twee SDS-200s). Een channel heeft een run generator. Daardoor random pitch. Super kikken om te samplen of live te gebruiken. (door bijvoorbeeld een 707 als trigger unit te gebruiken..)
  • Simmons Digital HandClap : Gewoon een leuke (onbruikbare) clap ala klappend publiek in een TV-studio.
  • Simmons SDE : Leuke op FM gebaseerde drumsynth. Een beetje lastig zonder manual te bedienen maar toch geinig door zijn FM.
  • Icon Design DSM-200 : Leuke, mooie, twee channel drumsynth. Via triggers aan te sturen. Kan lekker diep gaan.
  • Pearl SC-40 : Super goede klanken en heel goed te editen. Niet live, maar via menuutjes, maar je haalt er veel geluiden uit. Er stevig gebouwd. Waarschijnlijk komt deze achter mijn drumpads te hangen. Heeft ook een uitgebreide midi implementatie.
  • Novation Drumstation V2 : Leuk voor het na doen van onze 909 en voor het tijdelijk (want mijn 808 komt er aan) opvullen van het gebrek van een 808. Zeer goed te editen. Beste 909/808 clone. (sample-kits zijn misschien beter, maar dit is een 1U hoge drumsynth met alle knoppen zoals op een 909, dus voor mij blindelings te bedienen.) Verder handig dat veel functies via midi te beroeren zijn die op een 909 en 808 niet kunnen.
Verder natuurlijk een MPC-2000xl, een S2800xl en een S3000xl, maar dat zijn geen dedicated drumbakken.

Binnenkort dus een TR-808 erbij en een RackAttack. De RackAttack gaf meteen een super lekker gevoel. Ik weet niet precies waar dat aan lag, maar goed. Verder kunnen we onze pocketcontroller lekker bij die RackAttack gebruiken en dan wordt het live interessanter.

Verder ben ik helemaal diep onder de indruk van een machinedrum. Mede doordat ik een SIDstation heb en weet dat Elektron goed bezig is. Verder zijn de demo's en de reviews van gebruikers (elektron mailinglist) ongelooflijk. Waarschijnlijk zal volgend jaar een machinedrum in dit lijstje toegevoegd worden.

Nu dus ook een 808...
  • Roland TR-808 - Bak met super veel groove. Persoonlijk vind ik het heel lastig om deze zomaar in je mix te gooien. Een 808 is heel anders dan een 909. De kick is heel zwaar en daardoor kan ie je laag in een mix helemaal verroeren. Hij heeft een enorme flow. De hihats zijn enorm lekker. Een bijkomend voordeel vind ik dat de open en dichte hihat twee aparte volume potmeters hebben. Verder vind ik de automatische fill-ins super relax. Daardoor 'beweegt' je nummer automatisch meer. Al met al een super strakke machine.

En hoe verhoudt de drumstation zich nu tot 808. Nu jij een 1 op 1 vergelijking kunt maken.
Ik begrijp uit je post dat de kick veel dieper gaat?

Ik heb ze nog niet naast elkaar gehoord. Ik zal het eens een keertje uitproberen. Je hoort er nog over.

Heb er aardig wat gehad....

Roland TR606... alleen goed om te sample
Roland TR707... clap/hihats bruikbaar de rest niet
Roland TR808... lekker strak, goed voor Techno/Acid/R&b
Roland TR909... hoef ik denk weinig aan toe te voegen
Quasimidi Revo-Lution... kwaliteit is matig, goede step seq.
Novation Drumstation... kick sux rest klinkt fantastisch!
Waldorf Rackattack... bruikbaar voor alle genres, echt VETTT!

Nou we het er toch over hebben...

1 week nieuwe Waldorf Rackattack in doos met garantie
te koop/te ruil voor andere synth omdat wij er per ongeluk
2 hebben gekocht dus mag er eentje weg!

gr. Mario

En hoe verhoudt de drumstation zich nu tot 808. Nu jij een 1 op 1 vergelijking kunt maken.

Vind idd dat de 808 kick dieper gaat, stuurt ook harder uit en
de 808 heeft een step sequencer, de drumstation niet!!!

gr. Mario

Jaaaa daar heb je hem weer met z'n RS7000.. :)

het is danwel geen echte stand-alone drumcompu (maar veel meer), en ook al niet analoog, maar de drumsets zijn echt super! En ook het programmeren kan met step, realtime en grid..

weinig andere ervaringen met drumcompu's.. Ja de 606, ET-R en MC, die wel ja..

Arv

808 - geweldig. Helaas niet mogelijk te switchen tussen write en playmode terwijl ie speelt.

606 - best wel vet. Heb em heel lang niet gebruikt. Ligt uitelkaar. Maar de geluiden zijn cool, is gemakkelijk te modificeren. (bijv: aparte uitgangen, extra triggers, pitch, decay, etc voor bijna alle geluiden).

Electribe ER-1: klinkt heel goed, heeft veel mogelijkheden kwa sound editing. Delay effect is cool. Helaas maar 2 uitgangen. Geen problemen met de samples. Deze zijn toch nog voorzien van pitch, decay en lowboost of zoiets.
Oja, ook nog 2 xexternal in voor externe geluiden in je drumsequence te verwerken.

707 - heb ik nooit in m'n bezit gehad. Maar klinkt heel goed.
Helaas is het geluid niet te editten.

MPC - heel relax. Ik gebruik em heel af en toe als drumcomputer en de electribe dient dan als stepsequencer.
De noterepeat functie vindt ik erg vet.

En waarom wordt de Roland R8 nooit vernoemd? Heb die ooit eens een tijd in bruikleen gehad en wat de klanken betreft, zeer mooi en vrij realistisch zelfs.

Of is deze 'te braaf' in vergelijking met de reeds vermelde drumbeesten?

Origineel geplaatst door synthiaks
Roland CR 78:)!! instant Gary Numan

idd erg gaaf geluid maar dan moet je ook maar eens naar de rythm ace luisteren die is nog beter

Ja kijk, hier weet ik dus helemaal niets vanaf. Ik vind Rebirth al moeilijk te editen :stupid

Yo, out there!

Ooit iemand van de Roland R-70 gehoord?
Zo niet, hij bestaat echt. Ik heb er nl. 1.
Zitten mega veel drumkits in. En leuk te editten.
Maar een R8 is wel mooier (kun je met cards samples in laden). En hij heeft meer uitgangen (8 dus). De R-70 heeft er 4. Kun je in ieder geval base en snare apart uitsturen naar je mixer.
Er zitten ook nog wat TR909 en 808 sounds enzo in.

Heeft 1 van de andere leden ook een Roland R-70 (gehad)?

Hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb lijkt me de Linn-Drum een echte topper, Goede originele geluiden:

Ik zag een keer in LoladaMusica een interview met "Les Rythmes Digitales" waarin hij een korte demonstratie gaf van die oude drumcomputer.
Het is een van de eerste gesampelde drumbakken met een hele hoop (vage) beperkingen erop. De chips met geluiden erop kun je verwisselen, maar als je ze in de zon laat liggen worden de chips gewist....en heb je dus geen sample/geluid meer......

Maargoed, voorlopig hou ik het wel bij mijn (makkelijk te programmeren) grooveboxje......ook leuk...

Ik heb een Touched By Sound DRM1 Syncussion, 8 analoge drumsounds, 3 x bass, snare, clap, hihat open/closed, cymbal, en multi (voor cowbell), alle sounds hebben 7 parameters, echt analoog, separate outs, goudkleurig en helemaal te gek!

Heb zelf een Boss DR202 staan. De geluidskwaliteit is wel redelijk (niet super), doch bruikbaar. Waar ik me meer aan erger bij dat ding is de brakke MIDI implementatie.:[>
Er zit naast de drums ook nog een bass-synth in, maar de bas is weer afhankelijk van de drumkit. Moet me toch maar eens wat meer gaan verdiepen in dat ding, wie weet kan ik er alsnog wat mee.

Kennis van me had een DR660. Lekkere allround bak die ook nog goed klinkt.

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Mijn ervaringen met drumsynths:
  • Icon Design DSM-200 : Leuke, mooie, twee channel drumsynth. Via triggers aan te sturen. Kan lekker diep gaan.
[/B]
Wat is die Icon Design toch lekker. Als extra kick en als extra hihat achtig tikje... hmmmmmmm..

Maar goed... Ik heb nu ook een Digital Drums van Böhm
  • Dr.Böhm Digital Drums : Ontzettend grote solid drumbak waar echt een lekkere swing in zit. Hele leuke preset ritmes waarmee je direct het gevoel krijgt van de jaren 80 disco en rock. Hele krachtige sounds. Ik ben normaal helemaal niet zo'n presets nerd, maar deze zijn echt leuk! In combinatie met een 101 echt disco. :) Verder zit er een uitgebreide sequencer op die je zelf kunt programmeren. Hij is 6 stemmig. Per knoppen rij kun je 1 sound van de witte knoppen en 1 sound van de grijze knoppen tegelijk laten horen. De indeling van de geluiden zijn logisch, dus 6 stemmig is niet storend. Verder 8 individuele outputs en een stereo output. Mooie claves, chimals, hihat, handclap, snare, kick... Alles mooi gepand. Kortom... leuke bak!

Attachments

• dd.jpg
    dd.jpg
    21,1 KB · Bekeken: 82
Hammond ritmebox 64.....veel met elkaar 'mixbare' preset patterns, volledig analoog...heerlijk sample materiaal

Roland MC303....goedkope X0X met een aantal 'half' okaye samples erin. Alleen de hats zijn echt om te huilen. Filter en 'programmeerbaarheid' zijn bedroevend, arp is vrij uitgebreid en vele groove sjablonen.

Elekrton Machinedrum.....het allerbeste....van digitaal en snoeiend hard tot lief en schattig, van retestrak tot complete chaos....dit ding is een brok steroiden voor je creativiteitsspier.

MC303 veel mensen zullen er wat mee kunnen doen en de geluiden bruikbaar vinden maar ik vind het echt een kut bak :) ik geef deze bak een 4,5

RY30 Digitale PCM drumbak van yamaha, super veel edit mogelijkheden. Reverse/stapelen/pan/filter/zieke pitch range per geluid. Zeer uitgebreid maar klonk niet in mijn muziek. Toch wel een 5,5

Xbase09 Erg vette bak met voor alles een knopje :) ..makkelijke stepsequencer die in writemode kan spelen. Druk knopjes voelen enorm cheap aan. Dat is wel jammer van deze bak. Kick gaat lekker diep, echt knallend! Snare is wat zwak maar zeker bruikbaar. Hihats zijn lekker! krijgt een 8

Machinedrum Deze bak heeft mijn mening tegenover drumcomputers veranderd. Wat een vette bak is dit. De bediening is echt super, perfect gewoon. Geluiden zijn superrrrrr lekker en alles is te tweaken. Jah, prima tevereden over dit bakje een 9,5!

voor de mensen die de RY30 nog nooit gezien hebben:

ry30.jpg

Back