Origineel geplaatst door Dide
Als ik bv de C4 gebruik en hierna evt nog een eind compressor op zet om een dikker signaal te krijgen doe ik dit (zoals het hoort) vooral met m'n oren.
Maar als ik dan naar het eind resultaat kijk op mijn monitor ziet het er nooit zo erg dik uit als bij veel top producties.
Niet dat het dan echt slechter klinkt of zo(waar het toch om gaat.)maar toch....
Dan denk ik bij me zelf "Doe ik toch niets verkeerd of gebruik ik de verkeerde instellingen of multiband...etc."
Ik heb al veel uren zitten experimenteren, nieuwe instellingen ...noem maar op.
Ik kan ook niet zeggen dat het spectrum of de mix van mijn eind productie dan niet klopt of zo maar zo dik als bv producties uit de US en ook top producties uit Europa krijg ik het nooit...
Ik mis waarschijlijk dus wel iets ....maar wat, dus blijf ik maar proberen tot ik een "ons weeg"!
Daar in tegen als ik luister & kijk naar producties van M. Jackson kan ik niet zeggen dat daar een multiband op staat en deze vind ik super top klinken en dat heeft meer met mixen te maken denk ik dan met een multiband.
Ik weet het is ook afhankelijk van de soort muziek die je wilt masteren smaak ...noem maar op, maar als ik bv een dance productie zo dik wil krijgen wat moet ik dan doen?
Masteren is vaak een onderschat element in een productie waar veel mensen verstand van denken te hebben.
Ik weet dat dit niet zo is, dus van daar dit onderwerp over de MTC als schakel in deze keten.
Gr,
Dide
Ik heb het al vaker gezegd maar als je echt zo wilt klinken als je beschrijft kun je 3 dingen doen.
Het aanschaffen van de volgende spulletjes en zorgen dat je net zo'n ruimte hebt. cut n clear zie mastering gearlist of gewoon bij ons komen masteren of bij Bernie Grundman a $10.000,- per dag aankloppen.
En geloof me, dit is geen verkooppraatje. Want ik zit echt niet te wachten op nog meer mastering werk.
De spullen waar jullie het over het algemeen mee proberen te doen zijn gewoonweg niet toereikend.
Moet ik er ook nog bij zeggen dat een goede mastering begint bij een goede mix?
) je wel even een track zou geven die knalt. Is niet zo. Voor 95% moet het toch uit je eigen mix/productie komen.