Digitale tikken

kymo

Stamgast
Hallo,

Het probleem is als volgt:In mijn Analoge-in opname's in de compu zitten tikken.
Niet als ik Analoog afspeel (wel eens een asio error) via de soundkaart.
De tikken zijn voormij niet zichtbaar in een wave edior

Mijn Belangrijkste componenten zijn:
-P IV 1.7ghz
-Epox Moederboard
-M-audio 1010 geluidskaart met laastste driver
-Windows 98
-Logic Audio 4.8
-scsi Harde schijven 2 x 36GB

Mijn werkwijze is als volgt ik maak een track met midi,Wav's en plug in's
In logic.
Die neem ik weer op via mijn mengtafel in het analoge domein dus.
Soms ook in het digitale domein (bouncen e.d.)

Ik heb echt geen idee hoe ik moet beginnen dit op te lossen.(na een x aantal uren zoeken)
Heeft iemand ervaring om dit te verbeteren/optimaliseren
door een eliminatie (Trial and error) proces of een beetje dezelfde ervaring ?

Bij Voorbaat dank !

begrijp ik het goed: Je neemt het analoog op < vanuit je pc weer naar de pc >.... daarbij hoor je geen tikken. En als je het -eenmaal opgenomen- weer afspeelt vanaf het programma waarmee je het hebt opgenomen, dan hoor je tikken terwijl je die niet ziet in het grafische display? En daarbij als je iets afspeelt van je pc wat je niet analoog hebt opgenomen hoor je weer geen tikken? :confused: die begrijp ik niet

Nog een keer :
Logic audio(PC) Track speel ik af met de 1010 over Mackie mixer ,dat neem ik op met 1010 in Logic/NerowaveEditor(PC).
Bijverschijnsel zijn tikken.
Zover de audio route

ik ook nog een keer :D : die tikken, hoor je die ook tijdens de opname? want als je ze pas hoort als je je opname afluisterd zou je toch echt moeten kunnen zien als je inzoomt. zoniet, dan zou je in feite bij elke audiofile die je afspeelt tikken moeten horen. ja toch?

Origineel geplaatst door Sander02
ik ook nog een keer :D : die tikken, hoor je die ook tijdens de opname? want als je ze pas hoort als je je opname afluisterd zou je toch echt moeten kunnen zien als je inzoomt. zoniet, dan zou je in feite bij elke audiofile die je afspeelt tikken moeten horen. ja toch?

Nee , wat moet ik doen als dat niet zo is ?
Lijkt wel alsof de pc het op de een of andere manier niet trekt.
Maar geeft geen fout melding .

FF een voorbeeldje Sinus op 440 HZ op genomen uit de MC505 in de 1010
De tikken worden erger bij heftigere belasting GRRRRRR=(

Voorzover ik nu weet , op m-audio's website gelezen , is het waarschijnlijk een IRQ storing.
De 1010 zit nu op irq 9 en die word met andere voor mij onbekende dingen gedeeld.
Mischien een ander PCI slotje proberen ,zal het probleem oplossen.
Alhoewel ik alleen bij opname's tikken heb ,weet ik niet of dit het probleem is :stupid

Voorbeeld zitten de tikken vrij zacht in , dus iets meer volume als je het wilt horen

Het heeft zeker met IRQ's te maken.

Hoe je dat kan veranderen staat hier wel op't forum. Moet je even zoeken naar IRQ en standaard PC.

Ik heb mijn PCI kaart nu op IRQ 3(alleen zonder dat ie deelt met andere) zitten in slot 4 maar het helpt niks.
Volgens de m-audio Tech support kan het anders misschien aan de ram liggen.
Als die van veschillende merken zijn, wat in mijn geval niet zo is.
Welk merk weet ik allleen niet.

Mijn enige optie nu is de Delta 1010 op een vriend's PC proberen.
Blijven de tikken , zou het dan toch aan de A/D converters liggen ?

:stupid :stupid :stupid :stupid :stupid :stupid

probeer ook es op een andere samplerate te werken...

Of de buffer van je soundcard in logic of zo grote maken. (hogere latency)

Origineel geplaatst door hansbakker
probeer ook es op een andere samplerate te werken...

Bedankt Hans voor je idee
Na een test met een sinus uit mijn MC505 op verschillende sample -rates
valt mij op dat tot en met 32 khz de tikken er zijn maar na een aantal keren afspelen weg zijn.
Op 22.05Khz en lager had ik geen tikken.
Alles boven de 32 khz is fout simpel gezegd.De tikken blijven in het bestand zitten zelfs na resamplen
naar 32 of lager.
Gelukkig raak ik op deze manier erg vertrouwt met wat er onder de motorkap van de pc gebeurt :D

Origineel geplaatst door fuse
Of de buffer van je soundcard in logic of zo grote maken. (hogere latency)

Hier blijf ik zeker mee pielen maar die heb ik al op een grote waarde staan (512 samples)

Back