Toch nog: het Stevie Wonder topic!

Hanz

Anonieme Analogist
Natuurlijk kent iedereen zijn standards als "I just called...", "Ebony and Ivory", "Superstition" etc. etc.
Maar een behulpzame collega maakte me (middels wat cd'tjes) erop attent dat zijn invloed aanzienlijk verder rijkt dan die paar overbekende nummers. Het resultaat: ik ben dus een verse Wonder-convert!
Ik begrijp al die verwijzingen naar Stevie als "musical genius" een stuk beter, in ieder geval...

Meer on-topic: Stevie Wonder staat dus ook bekend als een enorme liefhebber van synthesizers!
Had inderdaad wel eens mooie verhalen gehoord over hoe de allerlaatste Synthex nog speciaal voor hem is gebouwd, en dat allerlei synths speciaal aan zijn handicap zouden zijn aangepast (braille-knopjes op je synth?)...

Dus bij deze: de volgende foto wil ik graag opdragen aan alle gearspotters op dit forum.
Voorlopig zal ik mezelf even uitsluiten van deelname... (het moet wel spannend blijven :D)

stevie061.jpg

En wie heeft er verder nog leuke bijdragen aan deze thread? :)

Laatst gewijzigd:
Dat Songs in the key of life is wel een van de meest geniaalste albums die ik ken...zoveel goede tracks op een plaat!

Talking book en Innervisions zijn ook geniaal...maar songs in the key of life is subliem...dat heeft iets magisch.

Op secret life of plants staan ook wel gave dingen (Race babbling en nog eentje wiens naam mij nu is ontschoten)

En helaas vind ik alles na deze albums uitermate vervelend.

Een sailliant detail inzake de synthesizers is echter wel:
Het schijnt dat een groot deel van de syntheziers niet alleen geprogrameerd maar ook ge-arrangeerd werden door de mensen die ook achter de synth band TONTO zaten...alhoewel zij nooit de nodige respect hier voor hebben gekregen...aldus het leuk boekje "Analog Days"

Mijn stevie wonder top 5:

1.Visions (Volgens mij zit hier geen synth in maar ik vind het wel de mooiste track)
2.Contusion (Een soort jaren 70 drexciya)
3.Village Ghetto Land (De Yamaha GX1 super synth in full effect!)
4.Black Man (Wooowwowow funky synthesizers en zelfs een vocoder)
5.Passtime Paradise (eveneens weer een GX1 denk ik)

Laatst gewijzigd:
En 'Songs in the key of life' schijnt vol te zitten met de Elka Synthex!

Origineel geplaatst door smackos
Een sailliant detail inzake de synthesizers is echter wel:
Het schijnt dat een groot deel van de syntheziers niet alleen geprogrameerd maar ook ge-arrangeerd werden door de mensen die ook achter de synth band TONTO zaten...alhoewel zij nooit de nodige respect hier voor hebben gekregen...aldus het leuk boekje "Analog Days"

Kijk 's aan. Ik vroeg me altijd al af hoe Stevie de DX7 programeerde... dat display is toch wel onmisbaar lijkt me, niet echt iets wat je met braille kunt oplossen. En hoe zit dat met de K250? Is dat display ook hard nodig of valt dat nog wel mee?
stevie_ray.jpg

Stevie en de 250: http://www.kurzweiltech.com/kms.html

Je bedoeld waarschijnlijk een ander album want Songs in the Key of Life is uit 1976

En de Elka Synthex kwam wat later.

Daar zit wel die Yamaha GX1 supersynth in.

To quote een of andere site:

The GX-1 contains several very powerful polyphonic analog synthesizers, and it incorporates features for home organists and the professional rock/pop musician. Beside the great sonic possibilities of the synthesizer, the keyboards allowed levels of touch control never before seen. The top keyboard was small, with only half-sized keys. However, it had incredible expression with touch control. Selected parameters could be affected by velocity, aftertouch pressure, and key motion. The second large keyboard also had horizontal position control, meaning that to move a key side-to-side could produce vibrato and other such effects.

The GX-1 was an early design that would eventually evolve into the more commercial Yamaha CS80 synthesizer. As powerful as the GX1 was, it was still very expensive, so few musicians were able to afford it. Stevie Wonder made use of it early on and called it "The Dream Machine." During his Songs in the Key of Life album, he demonstrates it especially well on the tracks "Village Ghetto Land" and "Pastime Paradise," where he creates an animated string section. Keith Emerson also used the GX1, initially on ELP's Works Vol. 1 album, on "Pirates" and "Fanfare for the Common Man." It is also featured on their 1979 Live album on the opening track, "Peter Gunn."

Origineel geplaatst door Chinetti
Kijk 's aan. Ik vroeg me altijd al af hoe Stevie de DX7 programeerde... dat display is toch wel onmisbaar lijkt me, niet echt iets wat je met braille kunt oplossen. En hoe zit dat met de K250? Is dat display ook hard nodig of valt dat nog wel mee?
stevie_ray.jpg

Stevie en de 250: http://www.kurzweiltech.com/kms.html

Heb Zelf 2 X een Kurzweil 250 staan , er staat vrij veel informatie op het display maar
dit is meer als je zelf gaat programmeren.
Voor de presets te beluisteren heb je het display niet echt nodig ...

Attachments

• 250.jpeg
    250.jpeg
    52,9 KB · Bekeken: 64
Origineel geplaatst door Bass

Eeeh ik bedoelde het album 'Characters'
niet echt vol ook..
:o:

En voor het echte Superstition / Higher Ground etc. funk geluid, gebruikte Stevie een gemodde Hohner Clavinet Model C met een Mu-Tron Envelope Filter (wah-wah, dus).

clavinetc1.jpg

Introduced in 1968. White Top with Red Tolex. Each pickup in this model has two magnets; this gives the "C" a unique tone.

Origineel geplaatst door Slipperman
stevie wonder... eerste owner van de emulator serie van emu ;)

Hij heeft dus inderdaad 'gewoon' de Emulator I met serienummer #001... 8)

Origineel geplaatst door Digimod
Heb Zelf 2 X een Kurzweil 250 staan , er staat vrij veel informatie op het display maar
dit is meer als je zelf gaat programmeren.
Voor de presets te beluisteren heb je het display niet echt nodig ...

<offtopic>
zie ik daarboven die kurzweil mijn eigendom?:D
</offtopic>

hmm ik vraag me zo eens af wat hij nu over de jaren versleten heeft... ook niet misselijk denk ik...

Back