soft/hard: tweedehands prijzen

Arv

Robot
Ik heb geen idee hoor, maar is het niet zo dat hardware waarde vaster is dan software? Ik denk dit omdat software vaak zeer snel geupdate wordt, en dus tweedehands zo een pakket snel in waarde daalt? Daarbij komt ook, dat ik bijna geen tweede hands software te koop zie staan (terwijl dit soort sequencer pakketten toch niet misselijk zijn qua prijs)
Ok, als je zo een pakket koopt zal je wel een aantal updates gratis krijgen, maar hoe zit dat dan met softsynths?

what's your opinion?

Ik vraag met trouwens af hoeveel software er nu eigenlijk verkocht wordt. De meeste mensen die een keertje zo'n programma willen gebruiken downloaden het wel ergens. Voor de tweedehands software markt geld dat mensen het of goedkoop willen kopen of dat ze anders het wel van het net plukken.

I.i.g. zal er over 20 jaar niet zoiets zijn als vintage-software. Ik denk ook dat als je software wilt verkopen het ook niet veel ouder mag zijn dan een paar jaar omdat er anders al veel betere/nieuwere software te krijgen is.

Maar eigenlijk................... weet ik het niet.

Klopt, het wordt veel sneller minder waard.

Komt ook nog eens bij dat al je het geregistreerd hebt je die registratie soms niet eens over kan zetten.
Ergens ook wel logisch want hoe weten zij of jij het niet op een andere computer hebt geinstalleerd en het niet van je eigen heb gedeinstalleerd.

Dan heb je bij hardware dongles weer een voordeel. Maar het nadeel daarvan is weer dat die het heel soms niet goed doen.

hardware dongels is wel een goed systeem, maar ik ken gevallen dat dongels er spontaan mee kappen en dan heb je een probleem. Of de fabrikant ruilt hem zonder problemen, of ze verklaren je gek en zeggen dat het een jou ligt.. hmzz :)

Is het ook niet zo dat software vaak op naam geregistreerd wordt. en dus 2dehands niks meer waard is?
Ik heb het namelijk een keer gehad met een spel dat ik bij de FRS had gekocht. Ging om een spel dat voornamelijk online gespeeld wordt, blijkbaar was deze versie al 2de hands en ik kon hem dus niet opnieuw registreren.
Sindsdien koop ik dus ook geen software meer 2dehands. zonde als je geen recht hebt op updates en dergelijke.

probeer eens DECENT 1 te spelen op uw pentium 4 3,6 gigahertz...
what's my freaking point?
Dat spel zal veel te rap draaien en zal dus niet functioneren. Ooh ja, er zijn mogelijkheden om dit te overbruggen. maar kan dat met alle software? Hoe handig is cubase 1.X te emuleren in een atari-emulator en zo je midi-synths aan te sturen?
De architectuur van processoren en software veranderd, gaan die blijven oude software ondersteunen en/of emuleren?
Ik denk dat ook daar een probleem in huist,
dit terwijl een analoge bak als een minimoog, midi of niet, altijd zal klinken en indien goed onderhouden altijd maffe klanken gaat geven.

Dan is er nog zoiets. Van software heeft men weinig of niet iets "fysieks" in handen. Men heeft de software op de pc misschien, of een (originele) kopie op cd, eventueel een doosje en een handleiding... maar dat is nog steeds niet hetzelfde als bij de hardware muziekinstrumenten waar je dus een fysiek ding in je handen hebt. Bij software zit je zoals fuse al aangeeft met problemen van registratie en dergelijke en daar eindigen mijns inziens de problemen nog niet...

ik denk dat het ergens ook een rare vergelijking is. Een grote html pagina en een boek vergelijken is ook zoiets denk ik. Dat boek zal ook zijn waarde hebben en behouden, maar die html pagina... dat is twijfelachtig. (owkee, je betaalt in eerste instantie niet voor die html page, maar tocht...)

maar goed, dit is mijn gok, mijn 2 centen :)

Alles is wel al gezegd...

De vraag bepaald vooral de prijs lijkt me. En zoals hier boven gezegd, de meesten zullen iets downloaden en vervalt de vraag om 2e hands softsynths behoorlijk... Maar tegelijkertijd is dat weer iets wat, net als mp3's downloaden, niet terug te draaien is. Softwaremakers zouden dit keer moeten leren van de fouten van de platenmaatschappijen en iets nieuws bedenken... misschien.

Nog even over het probleem zoals met oude spellen en hoe die nu werken... Ik denk dat het nog wel mee zal vallen. De softsynths worden allemaal getimed met 'threads' en een milliseconde zal ook in de toekomst nog gewoon een milliseconde zijn. Verder zal je steeds meer zien dat software niet meer rechtstreeks (dus via C++ en machinecode etc) op de processor wordt geprogrammeerd maar op een soort emulatie schil (Denk aan Java en nieuwer Microsoft .NET)... En die software CPU 'schillen' zullen altijd wel kunnen blijven draaien op verschillende computers (en zelfs verschillende CPU's)... Maar das nog toekomstmuziek (WHAHAHA).

Ik gok daarom dat softsynths langer bruikbaar blijven dan die oude spellen... Maargoed...of het vergelijkbaar is met hardware synths die hier en daar nog echt stof (kunnen) vangen.... Neeeh... het gevoel is er niet... (Ookal...als ik Protracker of FT2 zo nu en dan weer zie, dan gaat mijn hartje ook weer sneller kloppen hoor ;)) Nahja... daar ben ik nog niet uit ;)

Re: soft/hard: tweedehands prijzen

Origineel geplaatst door Arv
Ik heb geen idee hoor, maar is het niet zo dat hardware waarde vaster is dan software?

Als ik zo de prijzen zie op de tweedehands markt, wordt de waarde meestal bepaald door een paar faktoren.
Bijvoorbeeld
1- is het zeldzaam
2- heeft het iets speciaals (geluid of andere mogelijkheden)

Voor sommige "oude bakken" wordt nog steeds een hoop geld neergeteld terwijl ze toch vaak al over de "houdbaaheidsdatum" heen zijn. Als ze stuk gaan zijn ze ook vaak niet meer te repareren.
Ik heb ooit een Roland Systeem 100 gehad en ik zoe het best leuk vinden om nog eens zo'n systeem terug te hebben.
Maar als ik de prijzen zie die er voor gevraagd worden vraag ik me toch af waar die op gebaseerd zijn. Ik vermoed toch dat het emotionele prijs is. Want om nou zo ongeveer de nieuwprijs (folder van dec. 1976) te betalen voor een apparaat van meer dan twintig jaar oud!?

Nouja, ik bedoel maar. Andere (vaak veel nieuwere) hardware is al snel niks meer waard.
Dus als je je vraag zo algemeen stelt kun je er eigenlijk geen antwoord op geven.
In iedergeval zal een beperkt aantal apparaten op zijn minst een bepaalde verzamelwaarde (museumwaarde) houden.

Met software is dat naatuurlijk een heel ander verhaal. Daarbij is de emotionele waarde heel anders. Bovendien wordt software gedurende lange tijd geupdate en houd men veel er dus langer aan vast. Vaak zijn er op termijn ook nog crossgrades mogelijk.

Kortom; op een algemene vraag past een algemene tegenvraag. Dan welke hardware en welke software?

Ben zelf ook recentelijk weer helemaal van de Software afgestapt en geloof me het is niet gemakkelijk om van je software af te komen!
Ten eerste idd de ''Warez'' die veel mensen draaien i.p.v. keurig te kopen en idd de update's dat is ook 1 van de redenen dat ik m'n Softsequenser eruit gegooid heb (Cubase SX 1.06) Nu hoef je niet te updaten maar het is wel zo dat als we over een jaar bijv. weer VSTi's hebben die weer het 1 en ander nodig hebben/eisen van je host ik die toch MOET updaten om het te gebruiken.
Komt ook nog eens bij dat ik me als trouwe klant (toen) me behoorlijk genaaid vond door het uodate gebeuren naar SX 2.0!
Ik draai Cubase vanaf 3.7 altijd netjes geupdate en betaald maar dan lees je ineens dat mensen die 5.0 draaien kunnen updaten naar SX 2.0 voor (weet het niet meer precies) 205 € en ik van 1.06 naar 2.0 maarliefst 150 € !!!!
Dus trek ik mijn conclusie's toen ik de update deed van 5.0 naar SX 1.0 kostte me dat 205 € om nu naar 2.0 te gaan kost me dus 150 € dat maakt samen 355 € dus wie snel kan rekenen 355 € min 205 € = 150 € (300 gulden bespaard als ik niet meteen geupdate had en een jaartje had gewacht)
Zoals jullie misschien wel snappen vind ik dit helemaal niet zo leuk :(

Nu heb ik gelukkig bijna alles verkocht.....

Maarrrrrrr Native Instruments GEEN problemen licentie is kostenloos over te zetten door te mailen een formuliertje te tekenen en klaarrrrr :D

Spectrasonics Stylus kun je vergeten ! In eerste instantie is de licentie NIET over te zetten maar later krijg ik bericht van JA het kan MAAR dit kost 50 $ wat alleen weer met Creditcard betaalt kan worden.....(en die heb ik geen)

Waves Renaissance Collection Native is in eerste instantie NIET over te zetten maar hier gaat weer hetzelde verhaal voor 100 $ is dit dus WEL mogelijk

Klote is dat deze programma's met een Authorizatiecode werken en het Challenge/Response systeem dus ook ECHT NIET op een andere PC te gebruiken zijn.

Heb momenteel ook Arturia's Moog Modular te koop waar ik dus ook Arturia over gemaild heb over licentie's enzo maar wat denk je ??? 26 Februari een mailtje gestuurd en nog steeds NIETS van gehoord !
Nu is dit programma wel te draaien op een andere PC en ik zal bij verkoop ook mijn inloggegevens overhandigen aan de koper zodat hij overal bij kan maar ik vind het belachelijk dat ik nog niets gehoord heb...

Nu gebruik ik de Waves nog wel sporadisch maar net als Stylus staat hier gewoon te staan aangezien ik geen VST Host heb dus :doei: 275 €

Mijn conclusie door de vele ''nodige'' update's ''Warez'' en het handelen/service van bepaalde softwarefabrikanten is mijn zin in software helemaal verdwenen en voorlopig komt er ook helemaal niets meer in van software.
Als je namelijk als ''trouwe'' klant elke update uitvoerd en betaalt en dan nog voor 150 € genaaid word wordt je niet bepaald vrolijk.
Ik heb trouwens de Softwarefabrikanten over gemaild maar krijg van niemand een verklaring of zelfs geen response ik vind dit echt bar en bar slecht !
Ook contact gehad met de vertegenwoordiger van Waves die het overigens ook niet netjes vond hoe dit behandeld werd.
Raar eigenlijk want zo'n licentie overzetten is toch helemaal niet zo moeilijk lijkt mij..

Genoeg gal gespuwd ik ga weer freaken met m'n Nord Modular

:okdan:

Back