juno 106 mkII ?

Freakydile

I used to be a snaredrum
Ik zie in de verkoop thread:

2e versie juno 106 dus krijgt geen last van kapotte stemmen.

Wat is er dan anders aan een 2e versie?
Wat zijn de verschillen en aan wat kan ik dan zien
welke ik heb?

groetjes,

Axel

Bedoel je de "bender"? Die is plastic hiero.
Bij welke mk hoort plastic, en bij welke
de houten?

vriendelijke groetjes,

Axel

De bender bedoel je he?
(linksonder)

Groetjes,

Axel

ik heb in de loop der jaren 3 verschillende juno106 synths gehad en allen hadden een plastic pitchbender, ik heb nog nooit een juno106 met een houten gezien. heb nog nooit hout uberhaupt gezien aan een juno106.

en een van die 106'en van mij kreeg ook een kapotte voice....

je hebt een verbeterde versie van de juno 106 een soort 2de versie maar veel verschil zit er niet echt in
de verschillen zijn de schakelaar op het benderboard de eerdere versies hebben nog een plastik schakelaar en is later vervangen door een metalen
intern zit er in de eerdere versies een eprom dat later is verwijderd en die data zit meteen in de processor verratie werkt,
er zit verschil op de printplaat wat de calibratie punten betreft (niet echt belangrijk)
en er is een reeks met slechte stemmen geproduceerd die je ook in de eerdere versies vaak tegen komt

dat de stemmen in de latere versies niet stuk gaan is absoluut niet waar ook die gaan stuk maar de 2de reeks met stemmen is wel stabieler
als je je afvraagd welke versie je moet hebben maakt het opzich niet veel uit omdat die stemmen altijd een probleem blijven zowel bij de oude als de nieuwe versie maar kan je een recentere versie kopen zou ik daar wel eerder voor gaan ondanks dat de kans net zo groot blijft dan er een stem stuk gaat

dus er is geen juno 106 MK2 versie alleen een juno106 die iets vebeterd is en betrouwbaarder is al heb ik met de juno106 altijd me twijvels wat de stemmen betreft

gemiddeld kom ik per jaar ongeveer wel 10 mensen tegen met een defecte stem in de juno 106 zowel de oude als de nieuwe versie

voor de rest heb je in uiterlijk wel 3 versies van de juno 106
de juo106 chromatic die heeft accordion toetsen ipv normale toetsen 9voor de rest geen verschil met een gewone 106)
en je hebt de HS60 dat is een juno106 die als toevoeging ingebouwde speakers heeft en voor de rest ook niets verschild met een gewone 106

waar kom je die stemmen van de juno106 nog meer in tegen :

de roland MKS30 gebruikt de zelfde stemmen als de juno 106
en een gitaar synthesizer ik meen de GX700 die ook de zelfde stemmen gebruikt als de juno 106

die stemmen de AHA80017A die zijn niet meer te koop en zeer moeilijk ergens te vinden vaak is het dat iemand een defecte juno106 heeft die hem dan sloopt voor de stemmen
ook het uitsolderen van die stem neemt enig risico mee omdat de kans bestaat dat hij door de hitte van de soldeerbout stuk gaat
het gebeurd wel vaker dat je van de 5 goede stemmen die je eruit soldeerd nog maar 3 of 4 goede over hebt zo gevoelig zijn deze dingen en ik kan echt niet hoger dan 200graden op de soldeerbout
als je zo'n stem kan kopen ergens kan je gauw rekenen op prijzen tussen de 50€ voor een gebruikte to wel over de 100€ voor een nieuw exemplaar en dan zit deze stem er nog niet in daar komen de kosten voor een ic voetje bij een uurloon tenzij je een goede vriend in de buurt hebt die dat wel voor je wilt doen of zelf zo handig bent

het juno 106 verhaal is duidelijk zo

mensen vergeet een ding niet het is een vintage synthesizer die heel tof klinkt maar als er wat stuk gaat zijn de onderdelen moeilijk te vinden of nergens meer te vinden
het is niet alleen met de juno106
de meeste roland filters zijn op of door mensen gekocht die deze apparaten bezitten en ze als reserve onderdelen bewaren en natuurlijk zijn er ook handelaren die er een slaatje uit proberen te slaan (kijk eens op ebay bv)
als je nog de onderdelen vind zal je de prijs er voor moeten betalen
dat is trouwens niet alleen met roland onderdelen zo maar ook met vintage korg, yamaha,moog ,arp etc etc etc

maar de een juno 106 is altijd leuk in je setup en klinkt ook best lekker al is mijn persoonlijke voorkeur een juno60 met midikit

Laatst gewijzigd:
Lol Basic, je bent me net voor met je commentaar.

Dankjewel voor de prima uitleg, nu weet ik wat
er verschilt...

Een juno 106 accordeon type... Wauw, niet te
geloven...

Bedankt voor de moeite en goede uitleg...

groetjes,

Axel (die zo nog eens wat bijleert)

hier een foto van 1 juno 106 stem

Attachments

• 80017.jpg
    80017.jpg
    8,5 KB · Bekeken: 79
en een afbeelding van de schakelaar

Attachments

• toggle sw 2.jpg
    toggle sw 2.jpg
    5,5 KB · Bekeken: 88
ik kan precies het zelfde ontwerp maken maar lees goed het verhaal wat hij schrijft

de 80017A bestaat uit 1 filter chip en 2 vca chips en jammer genoeg zijn de vca en de filters ook uitgestorven
via het internet kan je ze wel nog vinden maar ik denk dat je al gauw aan onderdelen op minimaal 30€ moet rekenen + iemand moet ook zo'n module maken voor je
het is een mogenlijk dat wel

ben ik blij dat ik een aardige voorraad aan onderdelen heb zeg
:dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel:

en die verkoop ik niet

Back