de grote synth programmeer thread

Een geluid programmeren doe je, zoals hierboven al gezegd is, eerst in je hoofd. Je moet weten wat voor soort geluid je uiteindelijk wilt produceren, je moet het in je gedachten al kunnen horen.
Hierna komt de basiskennis om de hoek kijken. Te beginnen met de golfvormen. Welke golfvorm heb je voor welk geluid nodig, hoeveel harmonischen zitten er in een bepaalde golfvorm e.d.
Experimenteer eerst maar eens een lange tijd met alle basisgolfvormen en pas ze een beetje aan met filters, maar laat alle andere functies maar links liggen.
Er zijn nog zat oude boekjes te vinden, bijvoorbeeld uit de prisma reeks, over elektronische orgels. Lijkst niet direct een leerboek voor synthesizers, maar hierin staan vaak uitgebreid de karaktereigenschappen van verschillende golfvormen beschreven zonder dat er direct gesprongen wordt naar allerlei lfo's ring modulatoren e.d..

Weet je wat je moet/ kunt doen.

Is ; breng een waveform tot stand vanuit je anus die als osc. 1 figureert, verander daarna de tone/pitch van de wave
form doormiddel van wat druk erachter te zetten, ("maar pas op") !!! . laat daarna het gas los totdat ie bijna niet
meer verstaanbaar is, en geef op dat moment weer wat gas bij...Zo creeer je een lekkere lfo, en dan nog wat extra druk
erop, en notice dat hij van pitch veranderd.

En dan na maken op je synth...

Werkt bij mij altijd fantastisch!

Origineel geplaatst door Sjaak
Tip 2
Probeer gewoon eens van scratch (dus geen preset!) een sound te maken met de basis golfvormen (analoog). Welke synth je daarvoor gebruikt maakt niet uit
de SCI six~trak heeft een hele loike toetscombi hier voor, instant basis geluid met idd een sawtooth met een gated envelope (A=0, D=0, R=0 and sustain helemaal open)... zeer handig dus voor de 'from scratch prog-rammer'!

ik maak so wie so bij elke synth altijd eerst een zogenaamde 'reset sound'...

Ik heb te weinig tijd (ben te lui..?) om geluiden echt vanaf 't "begin" te gaan bouwen.
Tot nu toe pas ik presets net zolang aan totdat ik ze oké vind.
Soms duurt dat even, soms is het zo gebeurd.
En toegegeven: er zijn presets die orgineel al erg goed klinken! (vind ik dan..)

Re: de grote synth programmeer thread

Origineel geplaatst door chielos
ik wou het er eens met iedereen over hebben hoe jullie nou uit eindelijk tot je eindgeluid komen!

ik heb een ea1 en an200 gehad en bij beide is het eigenlijk niet veel verder gekomen dan het veranderen van presets totdat ze aan mijn eisen voldeden.
dat is natuurlijk wel leuk maarrr er is natuurlijk veel meer!
welke logica moet ik en waarschijnlijk velen met mij nog ontdekken en wat zijn de trucs die ik nog moet weten?
kortom laat een hoop mensen eens weten hoe jullie die fantastische klanken allemaal opwekken!

ps. hoe meer info hoe beter zolang het maar puur over synthesizers gaat en niet over samplers, effecten ed.
:okdan:
'
Zo moeilijk is het programmeren van de ea-1 niet hoor. gewoon wat knoppen draaien tot je een leuke sound hebt. Dan een pattern programmeren in de step record mode en klaar is je pattern!

Re: Re: de grote synth programmeer thread

Re: Re: de grote synth programmeer thread

Origineel geplaatst door manvsmachine
'
Zo moeilijk is het programmeren van de ea-1 niet hoor. gewoon wat knoppen draaien tot je een leuke sound hebt. Dan een pattern programmeren in de step record mode en klaar is je pattern!

klopt daarom issie ook de deur weer uit gegaan!
de sound van dit bakkie stond me ook niet zo aan..
uiteindelijk moest hij het altijd hebben van de effecten om het nog een beetje te verneuken en dan pas was ik een tevreden.

niks mis met die bak
je moet er alleen mee om kunnen gaan.
En met toetsenbord kun je er nog veel meeer mee.
Dan heb je een monofone bassynth

makkelijkste is idd gewoon een template maken en vandaar uit gaan werken...

OSC:
- zaagtand
- range/octavering/scale op 8'
- LFO/ENV mod=0

FILTER:
- cutoff=10
- reso=0
- keytracking: 0
- LFO/ENV mod=0

VCA:
level: 8 (zo heb je altijd nog de mogelijkheid om je geluid harder te doen klinken als dit nodig is t.o.v. van de andere sounds)

ENV:
- A=0, D=0, S=10, R=0

LFO:
- freq= ~6hz
- wave=triangle

Laatst gewijzigd:
Jullie vermeldden al de Synth Secrets op SOS... Geweldig, ik kende die nog niet! Thx!

Maar kennen jullie de Synth School al, op dezelfde website? Basisinfo over syntharchitectuur en wat je er zoal mee kan bereiken... Heeft me goed op weg geholpen.

SOS Synth School

Waar ik een beetje de schurft aan heb is dat hoge esoterische gedoe van synths programmeren is voor de elite. Bullsh!t.

Precies wat Pim zegt. Basiskennis en attitude. En die tutorials zijn er bedoeld om jezelf te leren wat de mogelijkheden zijn van wat synths kunnen. Zodat je na gaat denken hoe je dingen wil gaan aanpakken.

Pas nog m'n neefje van 3 jaar aan m'n synth laten klooien en de meest fantastische geluiden die hij kon bouwen. Knoppen raggen is gewoon kinderlijk eenvoudig. ;)

Back