Wie kent Ms.Pinky (FinalScratch alternatief voor $99,-)

lo-fi

...Het maakt geluid...
Het heeft me aan FinalScratch altijd 'n beetje gestoord dat je die plastic 'scratch-amp' moet gebruiken, in plaats van de interface die je als laptop gebruiker waarschijnlijk al van MOTU ofzo hebt gekocht. Nu kom ik ineens dit tegen:

http://www.mspinky.com

Voor 99 dollar koop je de software en 4 platen, en kun je los met je laptop en bestaande interface. Ik wil binnenkort 'n MOTU 828mkII op de kop tikken, dus die 99 euro zou het me dan absoluut waard zijn.

Maar hoe goed werkt het in de praktijk? Ik lees dat het geen tijdcode is zoals bij FS, maar op de plaat staan 'timestamps', die bij 33 toeren elke 12ms voorbij komen (dus sneller bij 45 toeren). Als dit gelijk de totale latency is dan is dat aanvaardbaar (vergelijkbaar met FS), maar ik vermoed dat er nog wel wat latency bij komt.

Wie weet meer?

Oh, dit is ook okee:

"Use iTunes alongside BinkyToy to efficiently organize your music collection and search for the tracks you want to play using BinkyToy. Once you've found the tracks you want in iTunes, just drag-and-drop them straight into BinkyToy!"

Want iTunes is wel ERRUG handig om je muziek te vinden en ordenen. Nu maar hopen dat ze ook AAC gaan supporten.

godsamme! zit ik hier een compleet verhaal te typen, flipt mijn browser...nu geen zin meer....samenvattend: ik heb mspinky thuis...erg koel, voor inde studio en mee te freaken, maar de software is niet echt "pro" genoeg om echt mee on the road te gaan....en je hebt nog steeds per TT een phono-preamp nodig..latency is niet voelbaar, serieus niet, werkt echt heel mooi en snel......mp3-codec in de mspinky software ondersteunt geen VBR encoded MP3 op dit moment...... check ook eens serato scratch live, izm Rane..erg interessant als concurrent van FS....mspinky techniek zit trouwens in PCDJ scratch..maar die software vinnik niet echt goed, te log en instabiel....

Olaf

Dope! Dat je per TT een phono preamp nodig hebt had ik inderdaad gezien... Voor 'n paar tientjes heb je er twee, dus dat mag de pret niet drukken. Dat de latency niet voelbaar is, is wel heel cool. Ik ben geen turntablist, maar met draaien lijkt 'n merkbare latency me verschrikkelijk.

Jammer dat VBR (nog) niet ondersteund wordt - kun je de helft van je MP3 collectie gaan hercoderen, dat zal de kwaliteit ook niet ten goede komen. Ik heb het meeste van m'n muziek als AAC, dus dat is voor mij sowieso 'n probleem- geen van de FS-varianten ondersteunt dat formaat tot nu toe.

Ik bedenk me nu dat het gebruik van je 'gewone' audio interface ook 'n nadeel heeft; je moet de hele boel lostrekken als je wil switchen tussen thuisDeeJay-en en gewoon audio werk... Met FS of Rane laat je de boel gewoon ingeplugd.

Ik hoop dat die van Rane 'n beetje snel beschikbaar komt; tot nu toe komt ie voor mij op papier als beste uit de bus.

Wat bedoel je dat de software niet echt 'pro' genoeg is voor on the road? is het onhandige software of crasht de boel wel eens. Jij zou er dus geen gig mee draaien?

Origineel geplaatst door lo-fi
Wat bedoel je dat de software niet echt 'pro' genoeg is voor on the road? is het onhandige software of crasht de boel wel eens. Jij zou er dus geen gig mee draaien?

onhandig....de GUI is niet echt ontwikkeld voor "achterlijke DJ's" die in een slecht verlichte ruimte dingen proberen te doen...tis echt meer van de experimentele paarse shit met gele knoppen....het doet wel wat het moet doen, maar voor de PC draait het dan wel weer op de max/msp runtime engine, dat vreet ietsje meer performance maar niet echt vervelend, en idd het crashed soms ook wel een beetje..je kan bv niet eens door submapjes navigeren.....maar dat kan je met iTunes drag&drop natuurlijk weer verhelpen...dan hoef je daar niet mee te kutten.....het geluid wil ook wel es clippen enzo als je gewoon op 0dB zit.....etc.etc....het is niet voor DJ's ontwikkeld, en dat merk je in de interface....ik zou er dus idd geen gig mee draaien

er komt trouwens een SDK beschikbaar van ms.pinky, en dan kunnen andere developers de techniek in hun software gebruiken...dat kan dan wel es interessant worden als een goede GUI designer met een goede programmeur met die SDK aan de slag gaat...maaaaaarrrrrrrrrrr...........de jongens van FS hebben helaas hun advocaat aan het werk gezet dus in hoeverre competing products ook echt straks zonder lawsuit op de markt kunnen komen is de vraag...er is nl een patent-aanvraag gedaan voor de FS techniek...

het laatste nieuws

het laatste nieuws

en ff weer een update uit het digitale-DJ-land......... :)

serato/rane scratch live is now shipping....... je kan op de www.rane.com site meer info vinden en de manual in PDF downloaden....

ziet er allemaal *erg* goed uit..straatprijs is zo'n 575 US dollar momenteel... daarvoor krijg je de USB hardware, 2 12"es, 2CD's en de software en wat kabeltjes....... de software en hardware is erg goed uitgedacht.... zo is in de hardware bv het USB gedeelte gescheiden van het audio gedeelte zodat er geen hum/noise van de USB connecties naar de audio kan lekken....... het vinyl heeft per minuut een duidelijke lijn zodat je makkelijk de naald kan positioneren..verder zit er als laatste track op het vinyl een soort van speciale code die je kan gebruiken om files in de software mee te selecteren, zodat je daar zelfs geen muis of toetsenbord voor nodig hebt.....er is perfecte integratie met iTunes.... er zit een setup scherm met oscilloscope waardoor je je setup perfect zou moeten kunnen afstellen en problemen tijdig kan onderkennen...... al met al erg interessant! stanton mag zich zorgen gaan maken......

er is ook een "goedkoper" alternatief: de belgische ontwikkelaar Adion heeft z'n shareware www.djdecks.be programma geschikt gemaakt voor zowel FS als ms.pinky vinyl ......de software is nog wel duidelijk in ontwikkeling, maar het begint er nu echt op te lijken en het draait prima op mijn P4 ....... je kan maximaal 3 decks gebruiken, er is een goede BPM herkenning waardoor je ook seamless loops en temposynced effecten zoals delays kunt loslaten op de audio, het programma ondersteunt een heleboel formaten waaronde MP3, audio CD, .WAV en .AIFF en zelfs OGG...ook files vanaf een iPod worden prima gelezen...ik gebruik zelf iTunes als mp3 manager en ik kan dan via drag&drop de files in de decks slepen...... latency is minimaal, net zo laag als je je ASIO inputs en outputs kunt zetten..ik werk zelf met 6ms...onvoelbaar en onhoorbaar....interne processing gaat met 32bits, en als je soundcard bv 24bits aankan wordt er gedownsampled naar 24bits voor de audio output....klinkt allemaal erg goed dus.... de applicatie is ook skinneable, dus je kunt je eigen skins maken.....

de kosten voor een djdecks met mspinky control zijn: 99$ voor 4 ms.pinky platen , 25euro voor djdecks licentie, een soundcard met minimaal 1 stereo in en 1 stereo out (beter is natuurlijk 2 stereo ins en 2 stereo out) ... in theorie heb je geen phono-preamp nodig omdat djdecks de RIAA curve kan emuleren, maar dan heb je wel een pre-amp nodig in je geluidskaart......dus reken ook op 1 phono-preamp per draaitafel....als je nog geen geluidskaart hebt ben je dan ongeveer zo duur uit als een FS of scratch live set, maar het voordeel is wel dat je de geluidskaart ook voor andere applicaties kunt gebruiken, dat de kwaliteit veelal beter is van de audio, en dat veel mensen al wel een ASIO soundcard hebben voor hun laptop...........

binnenkort is er ook MIDI support voor alle opties aangekondigd........

links:

www.rane.com
www.djdecks.be
www.mspinky.com

Olaf

en nog meer nieuws. van onze duitse buren...........een behoorlijk prijzig pakket (999 dollar, introprijs van 799 dollar) maar wel met RME hardware dat gebaseerd is op firewire protocol en bekend staat om z'n high quality DAC's...

http://www.alcatech.com/html/digi_en/index.html

Thanks voor de update Olaf. Handig dat jij ff de research doet! :)

Die press release van Rane is van Januari.... Heb jij iets recenters gezien?

Thanks voor de update Olaf. Handig dat jij ff de research doet! :)

Die press release van Rane is van Januari.... Heb jij iets recenters gezien?

dit is behoorlijk up to date, van deze maand....de eerste dozen zijn in de US in de winkels te koop...europa zal wel snel volgen, schat nog een maandje ofzo

http://www.rane.com/scratch.html

dus het spul is nu gewoon in gebruik en te koop.....

verder ben ik gevraagd of ik distributeur van ms.pinky vinyl voor Europa wil worden.....dat kan interessant zijn omdat de verzendkosten dan significant lager zijn en het vinyl dus goedkoper...... ik ga daar nog ff over nadenken, en met Scott van ms.pinky over babbelen, maar ik denk dat er wel iets interessants uit zou kunnen komen, evt in een soort van package-deal met "DJdecks special ms.pinky edition" ofzo

Nog 1 vraagje:

Hoe zit het met de Latency van de verschillende systemen?
Ik heb vorige week heel even mogen spelen met FS, en de Latency viel me tegen.
Het was op 'n soort demonstratie van FS in Brussel.

Die FS-demonstratie gast: "de latency is 0,12 milliseconden."
Ik: "Nee hoor dat zal wel 12 milliseconden zijn.
Hij: "nee echt hoor, 0,12 milliseconden!
Ik: "lijkt me stug, maar wat jij wil."

Rare jongens die belgen. Toen ik het probeerde voelde het meer als 'n dikke 24ms voelt op 'n softsynth. Zou het kunnen dat de input-en output latency allebei 12 ms zijn?

Beatmatchen met 2 houseplaten was desondanks geen probleem, maar 'n beat 'droppen' zoals je dat bij hiphop vaak doet lijkt me lastig, hoewel misschien met enige oefening wel te doen. Echt scratchen is vrijwel onmogelijk bij deze latency. Het klinkt prima, en hij trackt je bewegingen perfect, maar die latency die ertussen zit verpest het.

Stond dit systeem slecht afgesteld? Is de latency bij Ms. Pinky (en mijn 828mkII) lager?

Nog 1 vraagje:

Hoe zit het met de Latency van de verschillende systemen?
Ik heb vorige week heel even mogen spelen met FS, en de Latency viel me tegen.
Het was op 'n soort demonstratie van FS in Brussel.

Die FS-demonstratie gast: "de latency is 0,12 milliseconden."
Ik: "Nee hoor dat zal wel 12 milliseconden zijn.
Hij: "nee echt hoor, 0,12 milliseconden!
Ik: "lijkt me stug, maar wat jij wil."

Rare jongens die belgen. Toen ik het probeerde voelde het meer als 'n dikke 24ms voelt op 'n softsynth. Zou het kunnen dat de input-en output latency allebei 12 ms zijn?

Beatmatchen met 2 houseplaten was desondanks geen probleem, maar 'n beat 'droppen' zoals je dat bij hiphop vaak doet lijkt me lastig, hoewel misschien met enige oefening wel te doen. Echt scratchen is vrijwel onmogelijk bij deze latency. Het klinkt prima, en hij trackt je bewegingen perfect, maar die latency die ertussen zit verpest het.

Stond dit systeem slecht afgesteld? Is de latency bij Ms. Pinky (en mijn 828mkII) lager?

hehehe..ja dat is bij FS volgens mij 12ms......en hoor van meerdere mensen dat het wat sluggish aanvoelt...

bij ms.pinky en djdecks of FS vinyl en djdecks is het afhankelijk van de latency van je soundcard (het aantal stukjes timecode op het vinyl is ca. 155 per omwenteling).....en dat hangt weer af van de kracht van je CPU, maar het kan echt heel laag, bv 2 of 6ms...en dat is echt niet te voelen als een vertraging....

als ik jou berichten zo lees zou ik denk ik voor Rane/Serato Scratch Live gaan....dat werkt als een tierelier als ik het zo hoor, tis alleen wel ietje duurder..

Oh, FS noemt ook 12ms op de site, en bij Rane zeggen ze dit:

"Scratch Live's overall latency can be as low as 7 milliseconds (for MAC) and 8 milliseconds (for PC), provided your computer is fast enough to cope with the increased load on the processor. Settings within Scratch Live allow you to increase the latency to accommodate slower computers. This latency is the same for all supported file types (e.g., mp3, wav, & aiff)."

7ms!!! Sweet. Als het echt waar is.

Oh, FS noemt ook 12ms op de site, en bij Rane zeggen ze dit:

"Scratch Live's overall latency can be as low as 7 milliseconds (for MAC) and 8 milliseconds (for PC), provided your computer is fast enough to cope with the increased load on the processor. Settings within Scratch Live allow you to increase the latency to accommodate slower computers. This latency is the same for all supported file types (e.g., mp3, wav, & aiff)."

7ms!!! Sweet. Als het echt waar is.

tuurlijk waarom niet? ik heb bij mij in de studio ms.pinky op 6ms draaien..anders kom een keertje langs

Scratch Live wordt inderdaad wel vrij prijzig. Maar als ik 't doe, dan doe ik 't denk ik liever gelijk goed.
Het is alleen nog niet leverbaar:

Hoi David,
>
> De prijs van Live gaat worden:
>
> Serato Scratch Live E 645 ex BTW
>
> Men verwacht de eerste leveringen half juni...
>
> Veel groetjes,
> Rob.

Origineel geplaatst door olafmol
tuurlijk waarom niet? ik heb bij mij in de studio ms.pinky op 6ms draaien..anders kom een keertje langs

Doen ik. Over 'n week woon ik weer in NL en dan hooken we wel even op.

Trouwens, 6ms totaal? Dus in en uit? Dat lijkt me prima!

Scratch Live wordt inderdaad wel vrij prijzig. Maar als ik 't doe, dan doe ik 't denk ik liever gelijk goed.
Het is alleen nog niet leverbaar:

in Duitsland al wel (en in de UK, en in de VS etc.) .... NL zal wel snel komen...ik zou denk ik bij feedback eens checken...die hebben alles altijd wel snel

Verrek! Bij www.djservice.com en musicstorekoeln.de issie gewoon te bestellen voor 749 inc 16% duitse BTW waar ik wel onderuit kom. Nu wil ik het alleen nog ergens proberen voordat ik m'n creditcard trek....

Thomann heeft alleen 'n combi-pakket met rane-mixer online staan voor dik 1800 euro. Dat gaat me wat ver.

MsPinky = V.S.O.!

MsPinky = V.S.O.!

UPDATE!

Net toen ik Olaf aan het lastigvallen was om MsPinky bij hem in de studio uit te proberen dacht ik ineens "Fok it", en heb ik m'n creditcard getrokken en gewoon zelf de boel besteld. En dat pakketje kwam dus gisteren binnen. Heel aardig 5 platen terwijl je er 4 bestelt, en 'n m'n naam handgeschreven op een roze envelopje waar de bon in zit. Ik mag die gasten nu al. Eerste indruk van Ms.Pinky in de praktijk:

--- Vette Shit Ouwe ! -----

Aansluiten was 'n makkie. Je kan 'n hoop configureren, maar bij mij werkte het allemaal direct, dus ik heb alles op default laten staan. Sleur en pleur vanuit iTunes werkt perfect. Ik ken geen makkelijkere manier dan iTunes om tracks te vinden en te ordenen, dus meer heb je niet nodig.

Maar vooral: LATENCY? WELKE LATENCY? Ik heb m'n buffer op 128 samples staan en dat levert op mijn g4 'n CPU load van 35% op (met 2 decks dus). En bij 128 samples voel je die latency dus echt niet. De helft van de tijd vergeet je gewoon dat je niet met echt vinyl aan 't draaien bent. I kid you not.
In 'n post van mij hierboven kun je lezen dat Final Scratch met een latency op "lowest" echt zwaar sloom aanvoelde, dus dit verbaasde mij ten zeerste.

Re: MsPinky = V.S.O.!

Re: MsPinky = V.S.O.!

UPDATE!

Net toen ik Olaf aan het lastigvallen was om MsPinky bij hem in de studio uit te proberen dacht ik ineens "Fok it", en heb ik m'n creditcard getrokken en gewoon zelf de boel besteld. En dat pakketje kwam dus gisteren binnen. Heel aardig 5 platen terwijl je er 4 bestelt, en 'n m'n naam handgeschreven op een roze envelopje waar de bon in zit. Ik mag die gasten nu al. Eerste indruk van Ms.Pinky in de praktijk:

--- Vette Shit Ouwe ! -----

Aansluiten was 'n makkie. Je kan 'n hoop configureren, maar bij mij werkte het allemaal direct, dus ik heb alles op default laten staan. Sleur en pleur vanuit iTunes werkt perfect. Ik ken geen makkelijkere manier dan iTunes om tracks te vinden en te ordenen, dus meer heb je niet nodig.

Maar vooral: LATENCY? WELKE LATENCY? Ik heb m'n buffer op 128 samples staan en dat levert op mijn g4 'n CPU load van 35% op (met 2 decks dus). En bij 128 samples voel je die latency dus echt niet. De helft van de tijd vergeet je gewoon dat je niet met echt vinyl aan 't draaien bent. I kid you not.
In 'n post van mij hierboven kun je lezen dat Final Scratch met een latency op "lowest" echt zwaar sloom aanvoelde, dus dit verbaasde mij ten zeerste.

beter!!!!!!!!! ja FS heeft echt last van de wet van de remmende voorsprong.....als ze slim zijn komen ze met een dikke vette update, inclusief nieuwe hardware....wie weet.....voor nu is serato scratch live king of the hill en ms.pinky (evt. in combi met djdecks als je op PC werkt) de creafreakelcheapo oplossing, zeker te weten..

Olaf

Ja Serato is de shiznit, maar vrij duur. MsPinky in combinatie met die RME firewire interface is ook niet misselijk, maar ongeveer even duur. Stanton moet maar eens met een nieuwe scratchamp komen, een stevig metalen exemplaar met USB2 of FW, en 'n ingebouwde PSU. Maar als die latency echt zo hoog is als ik 'm bij die demo voelde dan blijft het ruk.

Ik ben voorlopig lekker bezig met MsPinky, over 'n jaar zien we wel weer verder.

Back