geluidskaarten algemene weetjes thread

- -

Ouwe rot
ik heb al een hoop threads gelezen over geluidskaarten en tis me nog steeds niet duidelijk.
een hele hoop onderwerpen omtrent hierom.

zoals:

moet een kaart FULL DUPLEX zijn om DIRECT MONITORING toe te kunnen passen of is FULL DUPLEX heel iets anders?

een latency van 3 ms wat merk je daar nu van?????

ASIO drivers 1 en 2 kunnen die dezelfde latecy behalen ????

Full duplex is dat je kan opnemen terwijl je de rest kan horen. Elke degeliujke moderne soundcard ondersteund dit.

2-3 ms merk je niet direct maar wel achteraf, als alles is opgenomen

Origineel geplaatst door ikke
[2-3 ms merk je niet direct maar wel achteraf, als alles is opgenomen [/B]

hoezo ???? achteraf ?

Wel.. als alles is opgenomen en je wil er nog wat vst geklooi bij dan merk je een miniem tijdsverschil tussen de opgenomen audio tracks en het MIDI verkeer intern in Pro Tools/ Logic/ Nuendo, etc

Snappie? Je moet alles precies 2-3 ms verschuiven zodat het strak is allemaal

Origineel geplaatst door Christov
dan zitten er 2-3 millisecodne voordat je opanem begint :D

idd, dus alles een aantal milliseconden verschuiven naar links toe

Wel.. als alles is opgenomen en je wil er nog wat vst geklooi bij dan merk je een miniem tijdsverschil tussen de opgenomen audio tracks en het MIDI verkeer intern in Pro Tools/ Logic/ Nuendo, etc

Snappie? Je moet alles precies 2-3 ms verschuiven zodat het strak is allemaal

Waarom denk je dat Steinberg ASIO 2.0 heeft ontwikkeld. Zij weten zo exakt waar ze hun audio moeten zetten, daar is ASIO nu nl. voor gemaakt.

snappie

Origineel geplaatst door Toon
Waarom denk je dat Steinberg ASIO 2.0 heeft ontwikkeld. Zij weten zo exakt waar ze hun audio moeten zetten, daar is ASIO nu nl. voor gemaakt.

snappie

Nope.

'Steinberg weet exact waar ze de audio moeten zetten'.... :confused:

Als ik opneem met ASIO, Direct in/out, Multimediadrivers, direct-x drivers, etc met de latency op 50 ms neem ik alles op 50 ms later. Is dit nu met ASIO of iets anders, de latency veranderd niet, hoor.

Wat wil je nu zeggen?

Origineel geplaatst door Toon

snappie

dus het verschil in asio 1 en 2 zit em dus niet in de 16 of 24 opname mogelijkheden dus maar de overdracht van........

nog 1 vraag:
Hoe komt het dat audio daar nog steeds problemen mee heeft?
met als die processorsnelheden (ik heb bv een pentium4, 2000mhz) moet dat allemaal toch makkelijk kunnen?
er zijn vroeger opnames gemaakt op pentium 400mhz systemen.

alles hangt dus toch af van de geluidskaart of die wel
nel genoeg is of goed is geprogrameerd met dus de zogenaamde asio drivers ?

wat ik nog niet helemaal begrijps is waar nu die vertraging onstaat, bij het verzenden van midi naar de sofsynth of bij het ontvangen van geluidsgegevens van de geluiskaart die t daadwerkelijk moet gaan omzetten naar geluid?
waar zit em die vertraging nu in ???????

idd, dus alles een aantal milliseconden verschuiven naar links toe

miliseconden mmmm hoeveel miliseconden is nog hoorbaar dan ????

Ik haal 2 ms met mn DIGI001 en ik hoor/ voel BIJNA niet dat er tijd tussen zit, als ik softsynths trigger met mn keyboard controller.

Je moet ook rekening houden met je pc. Als hij geen 3 ms aankan, kan je soundcard dat ook niet. En je moet al snel je latency vergroten als je songs groter en complexer worden. Dus die 3 ms ( milliseconden ) is enkel voor eerste recordings, voor mixing moet je je latency dan weer op 50 zetten ofzo.

Let op! ASIO drivers zijn 'in' en alles ondersteunt dit ook, maar ze zijn daarom niet goed. Ik heb eerst enkele jaren met ASIO 2 gewerkt met verschillende soundcards en verschillende pc's en kwam telkens in de problemen terecht. Sinds deze zomer heb ik een DIGI en gebruik Direct i/o drivers, veel beter!! Altijd 2 milliseconden, van opnemen tot mixen, 2 milliseconden, geen gezever meer met latency veranderen en crashes! ( heb een P4 2300 mhz )

ASIO is gewoon een 'iets' dat het mogelijk maakt om hardware te laten samewerken met hosts. Niet meer niet minder. ASIO staat dan ook voor Audio Streaming In Out. Asio 2 is een verbeterde versie van ASIO 1 en voegt een paar dingen toe.

ASIO is zo labiel als mn kat op de coke. :engel:

volgens mij zit het zo... latency is NIET van belang bij audio-opnames, aangezien cubase die latency compenseert... die 10ms vertraging die erop zit als je bijv. een 808 opneemt, is de pure midi-vertraging die de midi-apparaten allemaal in meer of mindere mate hebben.
latency is wel hoorbaar bij het aansturen via midi... dus het effekt dat er niet meteen reaktie op je aanslag op het keyboard merkbaar is... 2/3 ms kun je niet merken, pas boven de 20 ms is er een miniem effekt merkbaar. sommige midiapparaten hebben zelf al een latency van 18 ms of zo, daar hoor je ook niemand over klagen aangezien dat echt niet hoorbaar is... uitzondering is natuurlijk wel dat als je twee dezelfde geluiden op elkaar stapelt, de boel gaat phasen bij zo'n vertraging. maar gewoon bij het inspelen van partijen is het niet merkbaar.

Inderdaad! ASIO heeft vrijwel geen betrekking op audio-opnames maar wel op MIDI.

ASIO drivers 1 en 2 kunnen die dezelfde latecy behalen ????

ASIO1 is verouderd en haalt niet de resultaten die ASIO2 behaald maar aangezien je g'kaart het wel of niet ondersteund blijft dan de vraag.

moet een kaart FULL DUPLEX zijn om DIRECT MONITORING toe te kunnen passen of is FULL DUPLEX heel iets anders?

FULL DUPLEX is afspelen/opnemen tegelijk, ondersteund ook DIRECT MONITORING.

een latency van 3 ms wat merk je daar nu van?????

3ms is heel weinig en dus goed maar mischien merk je er ietsjes van als je hele ingewikkelde akkoorden inspeeld.
Heb er zelf nooit last van gehad.

gr. Mario

Origineel geplaatst door koediman
volgens mij zit het zo... latency is NIET van belang bij audio-opnames, aangezien cubase die latency compenseert... die 10ms vertraging die erop zit als je bijv. een 808 opneemt, is de pure midi-vertraging die de midi-apparaten allemaal in meer of mindere mate hebben.
latency is wel hoorbaar bij het aansturen via midi... dus het effekt dat er niet meteen reaktie op je aanslag op het keyboard merkbaar is... 2/3 ms kun je niet merken, pas boven de 20 ms is er een miniem effekt merkbaar. sommige midiapparaten hebben zelf al een latency van 18 ms of zo, daar hoor je ook niemand over klagen aangezien dat echt niet hoorbaar is... uitzondering is natuurlijk wel dat als je twee dezelfde geluiden op elkaar stapelt, de boel gaat phasen bij zo'n vertraging. maar gewoon bij het inspelen van partijen is het niet merkbaar.

Ik MERK het verschil tussen 2ms en zero latency !!!! Als ik mn Yamaha SW1000XG trigger (o ms) hoor ik idd nix maar als ik dan direct in Pro Tools iets triggerl ( 2ms ), merk ik het verschil DUIDELIJK. Hetzelfde met de MPC. Als ik met de MPC werk 'reageren de pads direct' als ik in Pro Tools drums trigger, 'werken de pads niet direct'.

Latency is WEL van belang bij audio! Bij mijn gerief toch.. ( Echo Gina, Yamaha SW1000XG, M-adio Audiophile, Creative Soundblaster Platinum, DIGI001)

Soundcards kunnen ' Zero latency monitoring' hebben, maar dit heeft niets te maken met HARDDISK RECORDING !!

Origineel geplaatst door mario
Inderdaad! ASIO heeft vrijwel geen betrekking op audio-opnames maar wel op MIDI.

ASIO1 is verouderd en haalt niet de resultaten die ASIO2 behaald maar aangezien je g'kaart het wel of niet ondersteund blijft dan de vraag.

FULL DUPLEX is afspelen/opnemen tegelijk, ondersteund ook DIRECT MONITORING.

3ms is heel weinig en dus goed maar mischien merk je er ietsjes van als je hele ingewikkelde akkoorden inspeeld.
Heb er zelf nooit last van gehad.

gr. Mario

das duidelijke taal, dank u !

maar directx en andere stuurprogramma's zijn dus slecht? ik heb iets gelezen van dat die weer geen externe opnames toelaat?

Ik MERK het verschil tussen 2ms en zero latency !!!! Als ik mn Yamaha SW1000XG trigger (o ms) hoor ik idd nix maar als ik dan direct in Pro Tools iets triggerl ( 2ms ), merk ik het verschil DUIDELIJK. Hetzelfde met de MPC. Als ik met de MPC werk 'reageren de pads direct' als ik in Pro Tools drums trigger, 'werken de pads niet direct'.

Latency is WEL van belang bij audio! Bij mijn gerief toch.. ( Echo Gina, Yamaha SW1000XG, M-adio Audiophile, Creative Soundblaster Platinum, DIGI001)

Soundcards kunnen ' Zero latency monitoring' hebben, maar dit heeft niets te maken met HARDDISK RECORDING !!

hoe kan je dat van die pads nu merken???

Wat is ASIO ?

Wat is ASIO ?

ASIO (Audio Stream Input/Output), developed by Steinberg, is a cross-platform, multi-channel audio transfer protocol that is being adopted by many of the manufacturers of audio/MIDI sequencing applications. It allows software to have access to the multi-channel capabilities of a wide range of powerful sound cards.

ASIO expands on the basic capabilities of a standard computer sound card, most of which can only provide stereo (two-channel) audio input and output. The ASIO specification defines the interface that manufacturers of professional audio sound cards must use to create an ASIO driver for their hardware. This driver allows the host audio/MIDI application to "see" all of the inputs and outputs available on the sound card. The user can then assign these I/O ports as needed for recording or playback when using an ASIO-compatible software program. This allows the users to record more tracks simultaneously than the previous limitation of two channels imposed by a standard sound card.

Nee zeker?

Back