staand muzieken

Nightstorm

Ouwe rot
dag mensen,

op dit moment ben ik m'n slaapkamer/studio opnieuw aan het inrichten...veel zitten puzzelen en eindelijk een leuke inrichting gevonden, alleen wel een groot verschil met me huidige inrichting: 't is nu noodzakelijk om een aantal dingen staand te doen ipv uit me luie stoel, vooral mbt afmixen...dit om m'n monitors goed de ruimte te geven

nou spreekt dit idee me eigenlijk wel aan, ik heb 't idee dat 't je muziekervaring intensiveert als je lekker achter je spulletjes staat te swingen ipv dat je duf op je stoel zit...toch vraag ik me af of ik niet iets over het hoofd zie...misschien rugklachten ofzo, ik weet 't niet :)

dus, ervaring mee? laat 't me weten :)

Ik heb mijn spul momenteel zo staan dat ik alleen staand kan spelen (omdat ik anders constant mijn stand opnieuw moet afstellen met een imbissleutel doordat ik bij mijn band altijd sta en daaar heb ik geen zin in). Ik vind het niet echt een voordeel hebben. Live ziet het er gezelliger uit en je kunt wat meer bewegen en je bent wat mobieler (wat in een studio handig kan zijn), maar ik heb liever een stoel (met wieltjes voor de mobiliteit). Staan nodigt mij namelijk niet zo uit tot gewoon even rustig een stukje gaan 'zitten' spelen (maar dat moet je wel willen natuurlijk).

In de band speel in staand, en verwacht eigenlijk ook van de overige bandleden dat ze dat doen.
Dit om communicatie te bevorderen e.d. (niemand zit verstopt achter z'n instrument, behalve de drummer dan).
Dat het "leuk oogt" is een bijkomend voordeel, maar dat gaat natuurlijk alleen maar op bij optredens.

Thuis in m'n uppie vlij ik me neder in 'n oude, heerlijke burostoel. Omdat er geen sprake is van interactie met andere mensen kan ik me dan beter concentreren. Lekker op m'n gemakje gaan zitten pielen, freaken, dubben, enz.

Het ruggen-argument is wel 'n goeie, ik ben nl rug-"patiënt" (eigenlijk wil ik dat woord niet horen....)
Na een avondje spelen met de band (en dus de hele avond staan) ben ik gebroken, en moet mezelf zowat de auto in takelen, maar daar heb ik totaal geen last van als ik lekker in m'n stoeltje tot diep in de nacht zit te klooien.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Ik heb mijn spul momenteel zo staan dat ik alleen staand kan spelen (omdat ik anders constant mijn stand opnieuw moet afstellen met een imbissleutel doordat ik bij mijn band altijd sta en daaar heb ik geen zin in). Ik vind het niet echt een voordeel hebben. Live ziet het er gezelliger uit en je kunt wat meer bewegen en je bent wat mobieler (wat in een studio handig kan zijn), maar ik heb liever een stoel (met wieltjes voor de mobiliteit). Staan nodigt mij namelijk niet zo uit tot gewoon even rustig een stukje gaan 'zitten' spelen (maar dat moet je wel willen natuurlijk).
rustig gaan zitten spelen is nog wel mogelijk, ik vraag me alleen af hoe ik 't ga horen dan omdat me monitors nogal hoog zullen staan, maar dat zal wel niet zo'n probleem zijn...maar je hebt niet 't idee dat 't je muziekbelevenis verandert? ik heb nou wel 's dat ik zodra ik iets gemaakt heb door me kamer ga lopen springen om de dansbaarheid te testen :) af en toe kom je er dan achter dat 't stuk wat je net gemaakt hebt niks met je doet, terwijl het rustig zittend wel interessant klonk..ik heb 't idee dat je als je al lekker staat te swingen achter je spullen de dansbaarheid ten goede kan komen ofzoiets

Origineel geplaatst door Nightstorm
rustig gaan zitten spelen is nog wel mogelijk, ik vraag me alleen af hoe ik 't ga horen dan omdat me monitors nogal hoog zullen staan, maar dat zal wel niet zo'n probleem zijn...maar je hebt niet 't idee dat 't je muziekbelevenis verandert? ik heb nou wel 's dat ik zodra ik iets gemaakt heb door me kamer ga lopen springen om de dansbaarheid te testen :) af en toe kom je er dan achter dat 't stuk wat je net gemaakt hebt niks met je doet, terwijl het rustig zittend wel interessant klonk..ik heb 't idee dat je als je al lekker staat te swingen achter je spullen de dansbaarheid ten goede kan komen ofzoiets

Ligt ook aan je genre: met 'rustig zitten spelen' bedoelde ik een half uur aanklooien met een piano of zo. 8) Als je actie uit je muziek wilt halen kan staan wel prettig werken. Van de andere kant: die actie is vooral bij het bedenken van een thema of zo; voor de rest is het heel veel getweak en geklik en geklooi, en voor de concentratie en het overzicht is het dan misschien beter te zitten.

En inderdaad ook voor je rug, maar van de andere kant: het is ook een kwestie van houding, ook de rest van de dag. Je kunt ook helemaal verkeerd zitten in een stoel of achter je computer, dat dan niet merken, en er opeens last van krijgen als je achter je synths staat. Dan ligt de oorzaak dus niet bij staan. Ik denk dat het wat dat betreft belangrijker is dat je ellebogen en polsen in een goede hoek staan en dat je ruimte hebt dan of je staat of zit. Ik krijg in ieder geval alleen last van mijn rug als ik een tijdje verkeerd zit, nooit als ik achter mijn synths sta. Maar ja, iedereen heeft zijn eigen soort rugklachten; lang ip een barkruk zitten is bijvoorbeeld juist weer ontzettend slecht voor mij.

ik speel meestal staand... swingt meer vind ik...
echter als ik aan het puzzelen ben hoe ik een bepaald geluidje uit een synthje wil toveren, dan ga ik er voor zitten...

Zorg er in elk geval voor dat je staand alle displays en interfaces goed kunt zien, en niet hoeft te bukken bij veel voorkomende handelingen... scheelt wat rugklachten...

Groet,
Roy

hm dat wordt wel bewust na gaan denken over hoe ik 't allemaal ga doen dan, de displays van me 19"-apparatuur kan ik niet goed zien als ik sta, maar ik weet nou al dat je er dan gebogen voor gaat staan ipv te zitten om te gaan editten

wel iets om over na te gaan denken dan

pff teringwerk om alles goed te zetten zeg, dan staat dit weer in de weg dan dat weer

Ik denk dat het gewoon handig is als je beide kan. Probeer gewoon wat dingen uit.

Zittend kan ik bij mijn computer en bij mijn masterkeyboard en een aantal modules.
Staand kan ik bij mijn andere synthesizer en nog bij wat andere modules.
Bij mijn mengpaneel kan ik beide.

ik maak hardcore

mixen moet in elk geval staand, omdat ik mijn monitors boven m'n mixer moet hangen, op zithoogte komen ze te dicht boven m'n mixer zodat ik daar niet meer achter kan kijken wat erg onpraktisch is, dus komen ze zo te hangen dat ze op oorhoogte zijn wanneer ik sta

de rest is wel zittend te doen denk ik, maar in deze situatie lijkt t me dan eigenlijk lekkerder om t allemaal staand te doen

Ik doe eigenlijk vrijwel altijd staand muziek spelen==> heb zelfs m'n 'werktafel' daarop afgesteld (qua hoogte).
Alleen na een paar uur is ff zitten wel lekker!

Soms werkt 't bij mij inspirerend om wat gear uit m'n studiootje te halen en in de woonkamer wat nrs. te maken. Verandering van omgeving doet (soms) wonderen!

Origineel geplaatst door Diversion
Ik heb 2 weken terug me studio omgebouwt en heb gelijk een bouw constructie gemaakt waar je makkelijk ken bij staan en ken zitten ;)
Rollin with the chair or stand and jump on the beats :D
Net als tiesto :D:dj:

ik doe het meestal liggend....

euhhhh... :o:

toevallig vandaag

toevallig vandaag

samen met een maatje een sta en spring meubel stukje gemaakt war ik ook nog eens lekker met mun pc verder kan knallen en kan zitten op de retro krukies en kmoet zeggen staand is lekkrst maar zitten is ook fijn hoor maar niet als je wilt knallen lijkt mij ik zal vandeweek ff fotoku pletsen

Back