vraag ax73+monopoly

twenteric

Stamgast
Beste synthliefhebbers,

Ik heb 2 vragen,, van mijn monopoly doen enkele toetsen het niet goed en een schoonmaak is nodig.
Op de ZEN site staat een uitgebreide doe het zelf aanwijzing maar is dit ook voor leken of is enige kennis noodzakelijk?
( ik ga mijn MP niet zomaar openmaken met alle risico's)

Ook heb ik hier nog een lekkere akai ax73 liggen,, totaal ontstemd en detunen lukt niet meer.
Is er een draaipot of zoiets in de ax73 om hem toch weer aan de praat te krijgen?
Ik heb met deze synth nix te verliezen dus alle tips zijn welkom.

Bedankt voor het meedenken ....Eric

Hoi Eric,
't is heel eenvodig, zorg alleen wel dat je het een beetje voorbereid en nauwkeurig aanpakt. Er is niks vervelender dan dat je een rubber of schroef kwijtraakt, plaatsing is ook belangrijk.
Mocht je er niet uitkomen dan wil ik je wel even helpen, heb alle spullen op een mopo weer aan de praat te krijgen.

Q

Hey medetukker,

Bedankt voor je antwoord,,, je zegt dat het eenvoudig is maar ik ben ietwat benauwd dat ik mijn langgezochte MP verknal ( dit zul je begrijpen daar je zelf ook een MP hebt)
Kan ik echt nix verknallen als ik de info van de site volg?
Ik kan je aangeboden hulp zeer waarderen trouwens en mocht ik er helemaal niet uitkomen na het openmaken van de MP ga ik graag in op je aangeboden hulp.
Thanxxx
Eric

ps.... ik heb nog een paar kleine vragen mbt de MP,, voornamelijk over de aan de achterkant van de MP aan te sluiten apparatuur. Ik heb zelf niet echt enig idee wat ik zoal aan kan sluiten op de cv in etc. Kun jij me aangeven wat ik zoal kan aansluiten? ( mijn dw8000 bv.)

Ook heb ik hier nog een lekkere akai ax73 liggen,, totaal ontstemd en detunen lukt niet meer.

Als je op de auto-tune button drukt werkt het dan wel weer of maakt dat dan ook niets meer uit?? Heb zelf ook zo'n AX en soms klinkt ie een beetje vals (voornamelijk kort na het aanschakelen als ie nog niet warm is ). Maar zodra ik de auto-tune heb gebruikt klinkt de AX weer normaal.... Er zit verder nog een pitch pot links achterop de AX maar die past de pitch van alle 6 stemmen tegelijkertijd aan, is alleen handig voor aanpassing als je sounds gaat stapelen met andere synths.

Suc6 :okdan:

Hey dj

Autotunen werkt niet meer,, na het indrukken blijft ie tunen ....dagenlang zonder dat er iets gebeurt.
Het geluid klinkt TOTAAL ontstemt en ik had gehoopt dat er intern ( net zoals bij de MP) een potmeter zou zijn waar je kunt tunen.
Na laten kijken is niet rendabel gezien de lage prijs van een ax73 dus hoop ik via kenners op deze site ( zoals jij) een gouden tip te krijgen want ondanks de lage marktprijs is het een lekkere synth

:doei: Eric

Bel eens met de service afdeling van Akai.

Ik heb ook een AX73 gehad met een probleem in de software.
Aan de telefoon het probleem uitgelegd; daarna hebben ze een nieuwe eprom opgestuurd.
Even erin gezet; probleem opgelost.

Helaas was dit al een aantal jaren geleden dus de telefoon nrs heb ik niet meer....

Na laten kijken is niet rendabel gezien de lage prijs van een ax73 dus hoop ik via kenners op deze site ( zoals jij) een gouden tip te krijgen want ondanks de lage marktprijs is het een lekkere synth

Ik heb de mijne wel eens open gehad en er zitten wel diverse pots in. Ik zou alleen niet weten waar je en hoe je precies de AX-73 af moet regelen. Daar heb je minimaal een service-manual voor nodig en die heb ik niet, misschien op internet te vinden ? En ja meestal als je een synth gaat afregelen heb je een oscilloscoop nodig (hebbikooknie), anders zie je niet wat je doet.

Kortom: Probeer aan de servicemanual te komen, eventueel via Akai. Probeer iemand met een scope te vinden.
Ik denk persoonlijk dat het wel bij te regelen is. Ik vermoed dat de ax zo uit zijn dip geschoten is dat de autotune het gewoon niet meer bij kan regelen.

Laat me ook ffe weten als je eruit bent gekomen en hoe.. misschien dat mijn ax ook eens zo'n bui krijgt ooit..

Suc6 man! :stupid :slotje: :L

Origineel geplaatst door twenteric
Hey medetukker,

Bedankt voor je antwoord,,, je zegt dat het eenvoudig is maar ik ben ietwat benauwd dat ik mijn langgezochte MP verknal ( dit zul je begrijpen daar je zelf ook een MP hebt)
Kan ik echt nix verknallen als ik de info van de site volg?
Ik kan je aangeboden hulp zeer waarderen trouwens en mocht ik er helemaal niet uitkomen na het openmaken van de MP ga ik graag in op je aangeboden hulp.
Thanxxx
Eric

ps.... ik heb nog een paar kleine vragen mbt de MP,, voornamelijk over de aan de achterkant van de MP aan te sluiten apparatuur. Ik heb zelf niet echt enig idee wat ik zoal aan kan sluiten op de cv in etc. Kun jij me aangeven wat ik zoal kan aansluiten? ( mijn dw8000 bv.)

Een tip van mij: doe voorzichtig met dat rubber dat onder de toetsen van je monopoly ligt. Geen agressieve, bijtende, zure of basische stoffen gebruiken, heeft mij door onvoorzichtigheid bijna het rubber gekost (is er iig niet beter op geworden)

Allen .....Heeel erg bedankt voor de tips en hints.

Ik ben nu bezig Akai te pakken te krijgen om eerst de ax73 EHBO te geven.

Wat betreft de MP .... alle tips zijn welkom maar ik blijf een beetje huiverig.
Ik moet wat meer moed verzamelen om hem open te maken , ondanks alle goede hulp ben ik toch bang iets te verknallen zodat deze lang gewilde en te gekke synth schade oploopt.
Ik houd jullie op de hoogte ..

Bedankt !
Eric

Openschroeven van een MP4 kan niet echt een probleem zijn.

Bij mij deed 1 toets het af en toe niet meer.

Heb vervolgens alle toetsen stuk voor stuk losgemaakt en schoongemaakt. (niet noodzakelijk maar als je toch bezig bent)
en tussen het rubber en de plaat heb ik met een licht vochtige doek iets gepoetst en dat bleek (tot nu toe) voldoende.

Over de achterzijnde van de MP4 kan ik alleen het volgende kwijt:

Als je een audiosignaal (liefs iets als harde snare of een drumlloop) naar de "arpeggio trig in" stuurt dan zal de arpegiator met dat patroon meelopen.

Het schijnt dat andere inputs (VCF fcM IN) ook op audio signalen kunnen reageren, maar dat heb ik (nog) niet uitgeprobeerd.

(wordt trouwens wel een Twents MP4 onderonsje zo!!!!! :) )

Ha! mijn polysix arpeggiator triggeren met een snare, briljant! dat ga ik zeker nog eens proberen. Ik heb al een midi kit voor de polysix (alleen toetsen) maar dan de arpeggiator vervolgens ook nog synchroniseren is natuurlijk helemaal te gek!
Dat met audio op de die VCF fcM IN heb ik wel eens geprobeerd met mijn polysix. Ik koppelde dan de hoofdtelefoon uitgang aan de VCF fcM IN en spelen maar. Klinkt wel leuk als je van zwaar gedistorted sounds houdt. Je moduleert het Cutoff van de filter als het ware met audio (wisselspanning) dus je filter gaat staan flipperen. De VCF fcM IN moet je eigenlijk gewoon met een midi naar cv adapter van bv doepfer (ga die nog eens halen denk) aansturen of iets dergelijks dat is toch het mooiste.

:stupid :r 8~ euh...?

Back