Oldskool Stab vraag

kymo

Stamgast
Een oldskool stab met veel reverb.Hij komt uit mijn hoofd voor in "Outlander,Vamp" ,"smart e's,Sesame's Treat" ,
"the ultimate seduction, House nation" en "Jungle brothers,i'll house you".
Na maken vind ik lastig, maar een benadering is een puls wave in een mineur akoord met een gated reverb
met de juiste envelopes en filtering Bandpass te gebruiken.

Waar komt het Vandaan? Is het een Preset ? of een Sample uit een Nummer ?

Hier een Voorbeeldje; de puls stab plus een sinus basslijn uit Sesame's Treat (valt goed te samplen)

basis is volgens mij een simpel goedkoop pianogeluidje..

JA maar je hebt dat klassieke stab geluidje.... het rave geluidje..... ben ook wel benieuwd waar die oorspronkelijk vandaan is gekomen... ?!

Origineel geplaatst door dob
JA maar je hebt dat klassieke stab geluidje.... het rave geluidje..... ben ook wel benieuwd waar die oorspronkelijk vandaan is gekomen... ?!

kwam die niet uit een juno?

Origineel geplaatst door hansbakker

Ik heb bij feedback de MKS50(juno@2 rackversie) naar de preset's geluistert
maar daar zat niet het niet in.Een andere klassieke "piano" zat wel in de mks20
Maar die heb ik nog niet beluisterd.mischien is dat em
Het lijkt mij eerder een yamaha DX preset

Origineel geplaatst door hansbakker

Ja dacht ook zoiets 's gehoord te hebben.... maar het is meer dan alleen het geluidje; het is ook de EQ en het FX wat erop zit.... of niet dan?! Hoe kan het anders zo een typisch en herkenbaar gesampled geluidje zijn?!

Volgens mij komt die piano uit een piano

En als je geen piano hebt, dan gebruik je natuurlijk de KORG M-1

bij nader inhoor lijkt me jouw sample toch idd. een akkoord uit een reggae of dub plaat.
Het is in ieder geval zo het beste na te maken... vooral dat typische gepitch krijg je dan omdat het een akkoord is.

De klassieke Juno stab is volgens mij deze, ik heb ff een stukkie opgenomen, uit "do it to the crowd" van Twin Hype, het zijn die 3 teuh, teuh, teuh geluiden.... toch?

www.knoppenkast.nl/ravestab2.wma

Origineel geplaatst door dob
bij nader inhoor lijkt me jouw sample toch idd. een akkoord uit een reggae of dub plaat.
Het is in ieder geval zo het beste na te maken... vooral dat typische gepitch krijg je dan omdat het een akkoord is.

Na wat gelezen te hebben is het een skank geluid zoals dat heet in de reggea ;
Een piano als drum bespeeld

Dit type geluid word nog veel in de techno gebruikt en is met mijn boven beschreven methode na te maken
in allerlei variaties.(BV Dave clarke"Way of life")

tis vaak een piano akkoordje die door een eq gehaald is, richting de zgn telefoonpreset...dan een paar semitones oppitchen..

Dit is mijn imitatie.
MC505 gebruikt als volgt;MC202 wave 3x
+0 +3 +7 semitone
Boss70 gated reverb op 60ms + 15ms pre-delay
Hoog en laag wat weg gefilterd en mid geboost met EQ

Voorbeeld

Attachments

• rolandsstab.mp3
    862,7 KB · Bekeken: 145
Als ik ik zo de omschrijvingen hoor is het dezelfde sample die voorkomt in:
B.F.I. - Why not jazz (remix)
Orbital - Chime

Het zou me niets verbazen als dit gewoon een sample is, maarja
die moeten ook ooit es door iemand gemaakt zijn.

als het "een" sampletje is? er zijn honderden van dit soort stabs...helemaal met piano..

Back