Hoe twee geluidsbestanden van elkaar af te trekken?

Tijn

Ingeburgerd
Ik heb hier twee geluidsbestanden waarbij de ene een signaal bevat en een redelijke hoeveelheid ruis en het andere bestand alleen maar deze ruis bevat.

Nu dacht ik dus deze twee bestanden van elkaar af te kunnen trekken, om zo alleen het signaal wat ik wil over te houden.

Ik kan echter zo snel niet vinden hoe ik dat aan moet pakken. Ik heb al even met de Noise Reduction van Cool Edit Pro zitten spelen, maar dat wordt niet echt fantastisch. Ik heb het ruisprofiel van het ruisbestand toegepast op het andere bestand, maar je hoort erg veel artifacts en ander vaag gerommel wat ik niet hebben wil. Het klinkt als een mp3'tje met een lage bitrate ofzo, weet je.

Iemand anders een idee?

het vervelende van ruis is dat het random is ....

dus gewoon de fase omdraaien en de bestandjes mixen@50-50 werkt niet... eq'en dus, verder kan je proberen met gates te werken...

heeft niks met de onregelmatigheid van ruis te maken, of er moeten hele grote artifarcts inzitten.
voor noise reduction geldt: hoe langer de ruis-sample hoe beter de noise reduction werkt.
wat voor type artifarcts hou je over na noisereductie? (stuur evt hele bestand maar op:))

Ik denk zelf dat het omkeren van de fase en het 50-50 mixen wel moet werken, omdat de ruis volgens mij exact hetzelfde is in de beide signalen.

Ik upload ze wel even, dan kunnen jullie zelf kijken. Het hoeft uiteindelijk niet superclean te worden hoor, een beetje ruis is niet erg, maar tis nu wel heel erg.

Dit is het signaal met ruis, mono: *klik* (~ 4 MB)

Dit is alleen de ruis, mono: *klik* (~ 4 MB)

En dit zijn de twee samen in 1 stereofile, waarbij het signaal met ruis links zit en de ruis rechts: *klik* (~ 8 MB)

Hoe keer je eigenlijk de fase om van een audiofile? Kan dat met Cool Edit Pro?

Origineel geplaatst door 6 trak
Invert... of Flip... iets dergelijks...

Ah, invert! Ik keek er helemaal overheen.

Origineel geplaatst door Roel
zo.

Ja, zo kreeg ik het ook ongeveer... maar dan is het net alsof het onderwater is opgenomen :P

Kheb trouwens geprobeerd de ruis in tegenfase te zeggen, maar het dooft elkaar niet echt uit... helaas.

Nou ja, anders lukt het niet en is het ook geen ramp hoor.

nou ik vond het best aardig voor een noisereductie :confused:
het is juist het achtergrond geluid wat het zo levendig maakt, anders gooi je er maar een eq overheen

je geluid klinkt inderdaad alsof het onder water was, maar dat is gewoon het karakter van het geluid, mét achtergrondgeluid klinkt het mooier vind ik

Origineel geplaatst door Roel
je geluid klinkt inderdaad alsof het onder water was, maar dat is gewoon het karakter van het geluid, mét achtergrondgeluid klinkt het mooier vind ik

Ja, ik ook.

Toch bedankt voor de moeite. Ik wilde wellicht het onmogelijke.

grappig!!

Ik moet toch meegaan met Hans zijn stelling. Ruis is inderdaad random, dat wil zeggen het bevat (witte ruis) alle frequenties van het spectrum (geluidsspectrum). Dus je kunt niet zomaar ongestraft een file met enkel ruis aftrekken van een file met muziek + ruis en dan verwachten dat de ruis weg is.....
Jammer he? Ja helaas.. :D

Het 'zou kunnen werken' (theoretisch) als je een file zou hebben van de opname met ENKEL de ruis, maar die kan NOOIT dezelfde ruis zijn!

dus de oplossing is filteren (bv fourier transformeren, filteren, en weer terug) en eq'en

gr
Arv

Origineel geplaatst door Arv
grappig!!

Ik moet toch meegaan met Hans zijn stelling. Ruis is inderdaad random, dat wil zeggen het bevat (witte ruis) alle frequenties van het spectrum (geluidsspectrum). Dus je kunt niet zomaar ongestraft een file met enkel ruis aftrekken van een file met muziek + ruis en dan verwachten dat de ruis weg is.....
Jammer he? Ja helaas.. :D
Het 'zou kunnen werken' (theoretisch) als je een file zou hebben van de opname met ENKEL de ruis, maar die kan NOOIT dezelfde ruis zijn!

Arv

De bandbreedte van de ruis is niet eens belangrijk. Het gaat voornamelijk om de correlatie tussen 2 ruizen.
Wanneer je 2 ruizen optelt krijg je een nieuwe ruis met een vermogen (S) die afhangt van:
1) het vermogen van ruis 1, S1
2) het vermogen van ruis 2, S2
3) de correlatie, r

en wel zo: S = S1 + S2 + 2*r*sqrt(S1*S2)

Oftewel: zolang de ruizen niet gecorreleerd zijn (r=0), tellen de vermogens gewoon op.
Als je de twee ruizen van elkaar aftrekt, krijg je bijna de zelfde uitdrukking, op een min teken na:

S = S1 + S2 - 2*r*sqrt(S1*S2)

Het grappige is dus, als je twee onafhankelijke ruizen hebt (r=0) maakt het helemaal niet
uit of je nu optelt of aftrekt. Je houdt precies even veel ruis over!

Als je nu precies dezelfde ruis los hebt als de ruis in je signaal (S1 = S2), dan is het vermogen dus:

S = S1 + S1 - 2 * 1 * S1 = 0

Dan zou het dus werken. Helaas gaat dat in de praktijk niet.

Back