Synare - gebruikt door Jarre?

Hanz

Anonieme Analogist
Tijdens mijn schier oneindige zwerftocht over het web kwam ik dit apparaat tegen, genaamd de "Synare":

7801.jpg

Nou kwam de naam me niet bekend voor, maar ergens in m'n achterhoofd was blijven hangen dat ik ooit iemand dat ding had zien gebruiken. Een zekere Jean-Michel Jarre!
Eénmaal slechts, te weten in de clip van Equinoxe 4 (die gearlust-opwekkende, met dat dansende opwind-robotje op het mengpaneel), wordt deze drum bespeeld met de handen.

Nou vraag ik me af: is hetgeen je in de clip hoort inderdaad deze Synare? (je hoort een soort gefilterde conga).
Uit de advertentie leek me eerder dat je dit ding met drumstokkies moest bespelen!
Wie heeft eigenlijk ervaring met deze instrumenten?

Wat me verder nog opvalt: in géén van alle gearlists van dhr. Jarre staat dit apparaat genoemd!

Tot slot: Korg had toch (véééll) later ooit ook zoiets gemaakt, op basis van Oasys technologie? Wavedrum o.i.d.?
Is dat eigenlijk een leuk apparaat? ;)

Attachments

• bscap001.jpg
    bscap001.jpg
    17,3 KB · Bekeken: 118
Nog een close-uppie uit de Equinoxe 4 clip:

Attachments

• bscap000.jpg
    bscap000.jpg
    19 KB · Bekeken: 131
Ik geloof dat Herbie Hancock hem op Rockit heeft gebruikt..

En als ik hetn og goed voorheb, heeft Michael Garisson ze ook gebruikt op z'n drie eerste LP's. Hierop is percussie te horen in white noise-vorm. Korte tikjes imiteren een closed hihat en zwaardere slagen een snare.

:doei:

Origineel geplaatst door Danny
En als ik hetn og goed voorheb, heeft Michael Garisson ze ook gebruikt op z'n drie eerste LP's. Hierop is percussie te horen in white noise-vorm. Korte tikjes imiteren een closed hihat en zwaardere slagen een snare.

:doei:

Klopt, Michael Garrison heeft ook de Synare gebruikt alleen versie 2.

Phochos

Opvallend..

Opvallend..

Opvallend is wel dat dat snare dingetje van de heer Jean Michel Jarretelgordeltje een zwarte bovenkant heeft. Dat zou kunnen duiden dat er een versie is die met de hand bespeeld moet worden.

product.jpg

De al even genoemde Korg Wavedrum, inderdaad gebouwd met gebruikmaking van de MOSS technologie.
Dateert als ik me goed herinner uit dezelfde tijd als de Prophecy (1995).

Wat me opvalt: dit ding is behoorlijk zeldzaam, en de betaalde prijzen zijn niet mals.
Tussen de 1000 en 3000 Euro! Bij een nieuwprijs van 4400 Deutschmark!
Vergelijk dat maar eens met de prijsontwikkeling van de Prophecy... ;)

Wat is er in vredesnaam zo bijzonder aan dit apparaatje? :confused:
Iemand hier die 'm in bezit heeft? (danwel bespeeld?)

Een medeforumlid heeft een wavedrum gehad.
Ik heb zelf een 4 kanaals synare gekocht die ik volgende week met de post verwacht.
Deze met de trommels zijn grappig maar ook niet super tof. *volgens mij*
Doe mij deze maar *die ik krijg*

Attachments

• 0c_1_b.jpg
    0c_1_b.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 121
Ik heb 2 van dingen gerepareerd een tijdje terug. Denk dat het de 1e versie is. Grappig bedachte apparaten, ze werken op batterijen en gaan pas aan als je er op slaat. Binnenkant ziet er zo uit

Attachments

• star_rythem.jpg
    star_rythem.jpg
    20,4 KB · Bekeken: 125
Back