MPC60 vs. MPC2000XL

kitzr

Nieuwkomer
Goedendag,

Ik ben sinds kort op zoek naar een MPC. Ik heb me al wat verdiept in de verschillende typen op het internet. Mijn keuze gaat vallen op of de MPC60 of de MPC2000XL. Ik heb op verschillende sites gezien dat de MPC60 het perfect hiphopgeluid heeft. Aangezien ik dat maakt zou dat goed uit komen. Maar is het nou een fabeltje van dat geluid of zit er degelijk verschil in ten opzichte van de 2000?

Ik weet zelf nog niet zo goed welke ik ga kiezen. Zouden jullie me kunnen helpen met enkele verschillen tussen de 2 MPC's? Bij voorbaat dank!

'k Zou het eens aan forumlid Enyo-dog vragen anders, die heeft dr wel kijk op 8o)

-C-

de mpc60 heeft idd ander geluid dan de mpc2000(xl),

welk geluid je het 'perfecte'hiphop geluid vind moet je zelf horen, ga ze beluisteren bij iemand ofzo,
ik had eerst ook ongeveer het zelfde 'probleempje'maar dat is allang (gelukkig) over

mijn sampler vindt ik trouwens een lekker 'hiphop'geluid hebben, (imho) en ik maak ook hiphop :P

Origineel geplaatst door C738
'k Zou het eens aan forumlid Enyo-dog vragen anders, die heeft dr wel kijk op 8o)

-C-

hahahahahaha, laatste tijd niet meer :D :D :D

Origineel geplaatst door Christov
mpc60 is ook nog mono...

Ja, maar je kan L en R wel samenvoegen tot stereo.
De 60 kan je eigenlijk moeilijk hele tracks mee gaan maken, aangezien het samplegeheugen echt maar voldoende is om beats te maken en eventueel een kort loopje.
Bij de 2000 heb je al een pak meer speling. Daar kun je zonder problemen volledige tracks mee maken.

Bedenk ook dat die sound lekker kan uitpakken bij drumsamples, maar een minder gewenst effect kan hebben op al je andere samples. Verder lijkt me 13sec sampletijd niet fijn mocht je verder geen gear hebben, meen zelfs nog te herinneren dat je zonder de laatste OS maximaal 5sec kan recorden.

Die sampletijd bij een MPC60 valt wel mee hoor.. Max 50 seconden! De sound van de 60 is gewoon vet! Lekker crispy ( 12 bit convertors ). Het OS is ook veel handiger en stabieler ( rogerlinn ) . De 60 gaat ook veel minder snel stuk, hij is gebouwd als een tank!! Hij komt standaard met 8 individuele uitgangen en een stereo uit.

Het enige nadeel vind ik dat hij geen filters heeft.. Enkel een overdrive functie aan de achterkant bij het opnemen ( is wel vet! ). En hij heeft ook een effect ingang en uitgang.. Deze kan je dan intern met een mixertje regelen.

Ik ben zeeer tevreden met mn 60 en draai nog het oude OS.. Als ik jou was zou ik geen 2000 kopen, maar een 60 of een 3000!

Ik maak dan geen HipHop, maar 't lijkt me dat je ook met een MPC2000XL perfect aan de slag kunt, hoor!
Je kan de sample-frequenty toch gewoon wat lager zetten voor de LoFi-sounds, en anders keis je toch gewoon geluiden uit die al bijna perfect voor jou klinken?
En met efx kan je ook nog veel doen. Met zo'n 2000-versie kan je sowieso wat meer kanten op, lijkt me.

Ik heb zelf een MPC 2000XL en ben hier dik tevreden mee..
Ik weet alleen niet of je moet gaan mierenneuken over de ''sound'' ik zal niet zeggen dat de MPC 60 niet vetter zal klinken maar is dat wel de moeite als je gaat kijken wat een 2000 XL meer kan ?
Wat idd ook mogelijk is (wat net ook al gezegd is) is die bits in de 2000 XL naar beneden halen of koop anders gewoon een leuke FX module waardoor je het smeriger kan laten klinken.

Dit is gewoon een kwestie van de voordelen tegenover de nadelen wegzetten en dat kan alleen jij als je precies wat je ermee wilt doen en wat je er niet mee wilt doen.
En zoals ik zojuist al zei moet je dan denk ik niet gaan liggen zeuren over die paar Bits..

Origineel geplaatst door Zoidsity
Ik maak dan geen HipHop, maar 't lijkt me dat je ook met een MPC2000XL perfect aan de slag kunt, hoor!
Je kan de sample-frequenty toch gewoon wat lager zetten voor de LoFi-sounds, en anders keis je toch gewoon geluiden uit die al bijna perfect voor jou klinken?
En met efx kan je ook nog veel doen. Met zo'n 2000-versie kan je sowieso wat meer kanten op, lijkt me.

Ja, klopt. Je kan ook gewoon naast een MPC2000 een S950 zetten voor de lo-fi sound.. De S950 heeft juist dezelfde sampleengine en convertors als de MPC60. Of andersom... je koopt een MPC60 en zet daarnaast een S5000/ 6000 ( of ander ) voor het geheugen! MPC60 heeft dan ook 4 MIDI uitgangen!!

Je bent zeker goedkoper af met een MPC2000.

MPC2000 + S950 = +- 800 euro
MPC60 ( + uitbreidingen ) + S5000, S3000 of Emu sampler, etc = 1200 - 1500 euro
Dit zijn tweedehandse prijzen!

thanks voor de tips allemaal! Ik merk dat de meningen nog al verdeeld zijn. De laatste tip van ikke is wel een bruikbare. Maar dan koop ik er denk ik zo'n S950 bij. Ook al heeft de MPC60 wel 4 midi uitgangen. Ik heb begrepen dat je de 2000XL nog kan uitbreiden met een effecten-module. Das ook wel wat waard!

Is idd een optie wat ikke zegt maar ik zou zeggen ga gewoon voor een 2000 XL en kijk dan of je zo graag nog een S950 wilt..
Misschien bereik je al je doel met de 2000XL !
Verwacht alleen niet teveel van die FX module ! (kunt beter kijken voor de extra outputs en een externe FX module) maar dat is ook weer kwestie van smaak..

ja dat is inderdaad ook zo. Als ik later die crispy sound wil kan ik het altijd nog met die 950 doen. Kan je het aantal MIDI outputs vergroten bij de 2000xl? Zodat je meer effecten en shit kan doen?

Origineel geplaatst door kitzr
ja dat is inderdaad ook zo. Als ik later die crispy sound wil kan ik het altijd nog met die 950 doen. Kan je het aantal MIDI outputs vergroten bij de 2000xl? Zodat je meer effecten en shit kan doen?

No can do! Je kan wel een MIDI splitter ofzoiet kopen, natuurlijk

Origineel geplaatst door Kevin
Is idd een optie wat ikke zegt maar ik zou zeggen ga gewoon voor een 2000 XL en kijk dan of je zo graag nog een S950 wilt..
Misschien bereik je al je doel met de 2000XL !
Verwacht alleen niet teveel van die FX module ! (kunt beter kijken voor de extra outputs en een externe FX module) maar dat is ook weer kwestie van smaak..

Bwa.. minder mogelijkheden wil niet zeggen dat hij minder presteert! ik vind minder net beter omdat je je dan bij de essentie houdt! Je kan altijd je sample via MIDI dumpen en hem bewerken op de pc en zo weer naar de MPC60 sturen! Zo kan je alle effecten gebruiken die je wil ;) En nog een keer: het Rogerlinn OS is top!

Misschien kan je hier beter terecht voor wat info: www.mpc-forums.com. De bugs-threeads komen alleen maar voor bij de MPC1000, 2000 en 4000 secties!

Als ik jou was, zou ik ff verder sparen voor een MPC3000. Heb je alles wat je wenst! Rogerlinn OS, 32 megs geheugen, filters, 4 MIDI outs en betere pads. Maar die bak kost wel stukken van mensen! :)

Alleen het samplegeheugen van die MPC 60 staat me tegen. Ik sample vaak grotere loops om ze vervolgens te knippen. Ik kan trouwens de ze 60 bemachtigen:

Akai MPC60 MKII 3.10 OS Roger Linn with memory upgrade + scsi
512 mb hd

Deze schijnt identiek te zijn aan de 3000. klopt dat?

De MPC60 Mk2 is de opvolger van de Mk1, deze ziet er helemaal anders uit en heeft een hoofdtelefoonuitgang, voor de rest identiek aan de Mk1. De waarde van de Mk1 ligt iets hoger..

Deze zijn niet identiek aan de 3000 maar hebben hetzelfde Operating System, zonder de filters en zonder het geheugen. De standard MPC60 Mk1 en Mk2 komen met 750kb geheugen en zonder SCSI update. Up te graden naar 1,5 meg ( 50 seconden, mono ). De MPC3000 heeft een maximum geheugen van 32 megs.

Met de 60 is het nogal moeilijk om met loops te werken. Daarvoor koop je best een tweede rack sampler. Ik denk ook niet dat het mogelijk is om de loops te knippen/ choppen met OS 3.10.. ( zowel 60 als 3000, dus )

Perfect zou zijn: MPC3000 + S6000 ! :biertje:

Back