MPC60 vs. MPC2000XL

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Wat ik hier mis is de timing van de mpc 60 t.o.v. de 2000.

Ik heb zelf geen van deze machines gehad maar ben vaak tegengekomen dat de timing van de mpc 60 bijzonder strak is en dan met name de mk1 met software versie die niet boven de 3.0 uitkomt.
De mpc 3000 schijnt ook strakker te zijn dan de 2000.

Zoals gezegd; ik ken ze niet maar dit ben ik vaak tegengekomen in threads die over de mpc gingen.

gr. Tom

Het verschil is meen ik niet het ''strakke'''maar de shuffle !
Naar het schijnt (heb de MPC60 nooit gehoord) heeft deze een lekkerdere swing..

En daar gaan we weer...

ik heb inmiddels een fijne MPC2000XL staan en het bevalt me wel! als je nou een scsi kaart in je pc stopt zou je dan via een kabel bestanden kunnen plukken van je PC naar je MPC? Zodat, zeg maar, je PC dient als een externe HDD?

Origineel geplaatst door ikke
De MPC60 Mk2 is de opvolger van de Mk1, deze ziet er helemaal anders uit en heeft een hoofdtelefoonuitgang, voor de rest identiek aan de Mk1. De waarde van de Mk1 ligt iets hoger..

Hoe komt het dat de waarde van de Mk1 hoger ligt? Houdt dat verband met de uitspraak dat de midi-timing van de eerdere modellen nog beter is? Of met de kunsstof (goedkoper uitziende) behuizing?

Erik

Laatst gewijzigd:
Nog een vraag?

Op de MPC 60 zit standaard een SCSI uitziende connector

Wanneer je het nieuwe Roger Linn OS board installeer, kun je deze connector dan zien als een SCSI poort?
Of heb je om SCSI te krijgen nog iets extra's nodig?

Zit er op de MK2 ook zo'n connector?

sorry het antwoord op mn vraag staat al in de FAQ op akaipro.com :)

Can I connect the SCSI port of my MPC2000XL to my computer's SCSI port?

The MPC2000 does not support a direct connection to a computer via SCSI. However, you can save your samples as a .WAV files and transfer it to your computer via a floppy disk, Zip disk, etc. Just about every sampler editor available for Mac and PC supports .WAV files.

:)

Origineel geplaatst door Catalunya
Weet inmiddels het antwoord. Je hebt nog een extra SCSI uograde kit nodig

http://www.rogerlinndesign.com/products/mpc60.shtml#mpcscsi

Idd geldt ook voor de S950, er zit een scsi-achtige aansluiting op, maar helaas.
Hij heeft als naam: RS232 is voor alles bedoeld behalve scsi.
Scsi: Optional (IB-109 interface)

Attachments

• s950.gif
    s950.gif
    22,4 KB · Bekeken: 97
Sorry om dit te zeggen, maar uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de MPC vetter klinkt dan de S950

Ik heb een MPC 60 MkII te koop met een OS versie uit 1 van de eerste MPC 60's, n.l. 2.12 (volgens velen geeft het OS lager dan 3.0 de strakste midi-timing)
Het enige wat anders is aan de MKII is dus de lay-out en extra een hoofdtelefoon aansluiting. Voor de rest identiek.

Gloednieuwe display en diskdrive
AKAI geheugen uitbreiding (voor die tijd geen simms, maar een printboard)

Superstrakke timing. Wanneer je er een set in stopt van een TR 808 of TR 909 hoor je weinig verschil met het origineel.

Heb je interesse, dan kun je me Pb 'en

Dat legt mij bij de volgende vraag?!
Verschilt de quantizatie (groove) van de sequencer bij de verschillende mpc series?
Ik heb nu een Mpc-4000, maar heb het gevoel dat mijn vorige mpc-3000 wat strakker klonk?!
Of is dit schijn?!

:confused:

peace...

Origineel geplaatst door Kevin
Het verschil is meen ik niet het ''strakke'''maar de shuffle !
Naar het schijnt (heb de MPC60 nooit gehoord) heeft deze een lekkerdere swing..

Het gaat wel om de 'strakheid' van zo'n mpc 60.
En ook om Catalunya z'n vraag te beantwoorden waarom de mkI wat prijziger is dan de mkII;
De mkI werkt met machinetaal. Dit is een bepaalde basiswerking waar het apparaat direct z'n timing aan ontleend.
De mkII en de hogere mpc's hebben een extra softwareprogramma wat aangestuurd wordt door die basic machinetaal.
Omdat er software tussen zit is deze timing minder strak als z'n voorganger die direct aangestuurd wordt door deze machinetaal.

De extra software geeft meer mogelijkheden maar minder strakke timing.
Eigenlijk ook het atari versus pc verhaal.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Het gaat wel om de 'strakheid' van zo'n mpc 60.
En ook om Catalunya z'n vraag te beantwoorden waarom de mkI wat prijziger is dan de mkII;
De mkI werkt met machinetaal. Dit is een bepaalde basiswerking waar het apparaat direct z'n timing aan ontleend.
De mkII en de hogere mpc's hebben een extra softwareprogramma wat aangestuurd wordt door die basic machinetaal.
Omdat er software tussen zit is deze timing minder strak als z'n voorganger die direct aangestuurd wordt door deze machinetaal.

De extra software geeft meer mogelijkheden maar minder strakke timing.
Eigenlijk ook het atari versus pc verhaal.

gr. Tom

Intern zijn ze nagenoeg identiek. Hooguit heeft de MKII nieuwere chips aan board en een iets andere processor. Weet je ook wat die chip is die deze software herbergt?

Nee.

Ik heb trouwens bovenstaand verhaal van mister mpc 60 (Ben Liebrand) himself.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Catalunya
Mister MPC is volgens mij "Roger Linn" en niet Ben liebrand.

Ik bedoel daarmee dat Ben ermee kan lezen en schrijven en alles over de mpc 60 weet.

gr. Tom

Het is een plaatje om te zien!

Het is OS versie 2.12

enkele mankementen:
Letters versleten op PLAY knop, STOP knop en PLAY/STOP knop
Hihat decay slider knop is wat beschadigd, maar merk je in gebruik niets van
Verder wat lakslijtage aan de buitenrand van de Data entry draaiknop

Dit is allemaal nog te krijgen via de importeur en kost niet zoveel.

SCSI is te bestellen via de ROGER LINN site (wel prijzig, heb je het wel echt nodig?)

Er zit wel geheugen uitbreiding op (kostte al iets van 250 gulden een aantal jaren terug)
Gloednieuwe display
gloednieuwe diskdrive (ook de diskdrive kost iets van 50 Euro)

Ik heb een demootje gemaakt. Zo kun je goed de timing van de MPC horen. Even snel willekeurig wat ingespeeld.
Heb de timing op 1/16 noot gezet en alles wat ik aanraak zet hij in die maat. Dubbel aangeslagen noten haalt hij vanzelf weg. Op een gegeven moment in de demo schuif ik de hi-hat decay heen en weer en de MPC slaat dit op. De hi-hat decay varieert dan van closed - mid - open voor "echte feel"

http://home.wanadoo.nl/erik.vermeer/DEMO MPC 60.mp3

Pb me maar bij interesse

Laatst gewijzigd:
De mijne gaat ook weg! MPC60 Mk1, OS 2.12. Interesse? Private Bericht me maar! :)

Mijn homepage is overbelast, dan maar een kort fragment

Back