JD Music Mixer Problem

JD Music

Nieuwkomer
Hallo

Ik ben bezig met het bouwen van een nieuwe en veel grotere Music Studio. Er zullen nog wat nieuwe toestellen bijkomen. Gezien de grote hoeveelheid Synth- and Module Outputs heb ik grotere en vooral betere mixers nodig. (zie @ www.JDMusic.info)

Behringer is niet echt wat ik verder wil gebruiken. Gezien de grote hoeveelheid aan Synth- en Module outputs, zou ik willen vragen aan de echte kenners wat ik best kan gebruiken: Mackie, SoundCraft, Allen-Heath, Amek, AMS NEVE, Digi Design, Behringer, Radikal Tech., ...?

Ik geeft de voorkeur aan digitaal, maar ik ben ook te vinden voor goede analoge mixers!

Kan iemand mij hiermee adviseren aub?

Thanks!
JD @ www.JDMusic.info

Budget?

Ik geloof niet dat je Mackie met Neve of Amek kunt vrgelijken dus lijkt me inderdaad handig om een budget vast te stellen.
Gezien je Behringer mixer nu zal het budget waarschijnlijk eerder in de Soundcraft/Mackie range vallen. Allen&Healt kom je niet vaak tegen in dance-studio's.

Wat mackie en Soundcraft betreft; die meningen zijn verdeelt.
Typ wat in in de zoekfunctie op dit forum dan kom je er genoeg over tegen.

over digitale en analoge mixers is ook genoeg discussie geweest.
Blijft allemaal een kwestie van smaak.

Maar gezien je smaak en aantal synths je hebt zou ik in de richting denken van analoo: Soundcraft studio 32ch of Ghost 32 ch, Mackie 8 bus 32 console of digitaal, Misschien 2ehands mackie db8 of oude o2R, misschien de tascam of digitale soundcraft. 't heb allemaal z'n voor en nadelen. 't Is maar wat jij het belangrijkste vind qua geluid of handig/snel werken.
Handig en snel is meestal digitaal, qua sound wordt toch vaak analoog in die prijsklasse verkozen boven digitaal.

gr. Tom

Origineel geplaatst door r.5
Budget?

Hi
Het moet een goede oplossing zijn voor mij. Wat het budget betreft, kan het gaan tot ongeveer 6000€.

Iets meer of minder is ook ok, dus voor zolang het voor mij maar de beste oplossing is met de nodige uitbreidingsmogelijkheden voor bijkomende synts!

BR
JD @ www.JDMusic.info

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik geloof niet dat je Mackie met Neve of Amek kunt vrgelijken dus lijkt me inderdaad handig om een budget vast te stellen.
Gezien je Behringer mixer nu zal het budget waarschijnlijk eerder in de Soundcraft/Mackie range vallen. Allen&Healt kom je niet vaak tegen in dance-studio's.

Wat mackie en Soundcraft betreft; die meningen zijn verdeelt.
Typ wat in in de zoekfunctie op dit forum dan kom je er genoeg over tegen.

over digitale en analoge mixers is ook genoeg discussie geweest.
Blijft allemaal een kwestie van smaak.

Maar gezien je smaak en aantal synths je hebt zou ik in de richting denken van analoo: Soundcraft studio 32ch of Ghost 32 ch, Mackie 8 bus 32 console of digitaal, Misschien 2ehands mackie db8 of oude o2R, misschien de tascam of digitale soundcraft. 't heb allemaal z'n voor en nadelen. 't Is maar wat jij het belangrijkste vind qua geluid of handig/snel werken.
Handig en snel is meestal digitaal, qua sound wordt toch vaak analoog in die prijsklasse verkozen boven digitaal.

gr. Tom

Hi Tom
Mij is vandaag een Tascam DM-24 voorgesteld. Wat denk je daarvan?

Relatief goedkoop en digitaal...is dit dan wel goed?

Br
JD @ www.JDMusic.info

Ik ken de Tascam24 niet. Ik heb er wel het e.e.a. over gelezen en daaruit heb ik begrepen dat hij veel waar biedt voor z'n prijs.
maar 't is vooor jou denk ik toch belangrijk om eerst vast te stellen wat voor jou het belangrijkst is.
Ga je voor comfort dan is digitaal de beste keuze, ga je voor de analoge sound (waar nog steeds behoorlijke discussies over zijn digitaal/versus analoog) dan zou ik toch me wat meer verdiepen in een goede analoge mixer.

Ik weet dat het moeilijk is om zo'n keuze te maken omdat je niet even zo'n mixer een paar weken mee kan krijgen om uit te proberen. Je zult het daarom veel moeten hebben van wat je van 'anderen' hoort, van reviews en forums zoals deze.

Wat ik toendertijd gedaan heb toen ik met dezelfde keuze als jij zat, is op zoek gaan naar producers die dezelfde muziek maakten als ik maar al een aantal jaartjes bezig waren en ook al behoorlijk gescoord hadden.
Voor mij is dat dance en dan vnl. de trance-kant met al z'n variaties.
De producers die mij het meest aanspraken in dit genre hadden bijna allemaal een Soundcraft Ghost.
Daar heb ik toen de tafel op gekocht.
Een analoge tafel waar ook veel dance op gemixt wordt is de mackie 8 bus en de tascam 3500. (als we het hebben over dezelfde prijsklasse).
Ik ken deze tafels niet maar de mackie wordt vooral geprezen om z'n cleane sound en open mix. Nadeel van de mackie schijnt te zijn dat de eq boosts niet zo prettig zijn en dat de gaindistortion verschrikkelijk klinkt.
De Soundcraft Ghost heeft een heerlijke gaindistortion en hele scherpe eq's waar je een sound mee kunt maken. Nadeel van de Ghost is weer dat hij toch wat sneller het e.e.a. mankeerd dan de andere mixers. heeft meer onderhoud nodig en door de sound van de tafel die als prettig ervaren wordt is het moeilijker om een open mix te krijgen. gaat meer zweetdruppeltjes kosten dan de mackie.
De Tascam 3500 schijnt een beetje tussen deze twee tafels in te zitten. heeft een warme soms ietwat wollige eq, heeft een minder open mix dan de mackie maar toch weer meer dan de ghost.
Nadeel van de tascam vind ik z'n leeftijd. De mackie en Ghost mixers worden nog gemaakt, tascam is al een aantal jaren gleden gestopt met het mkaen van de 3500.

Zoals je ziet hebben al deze drie analoge mixers wel het e.e.a. te bieden. Je kunt hier trouwens ook genoeg over vinden op dit forum.
Denk gewoon na over de sound die je wilt en probeer er zoveel mogelijk over te vinden.

Qua digitaal ben ik niet thuis maar de mackie db8 wordt 2ehands voor 5000,- van de hand gedaan.
Ik heb begrepen een hele goede digitale tafel maar de software schijnt nog steeds na al die jaren kuren te vertonen die ze nog steeds niet hebben kunnen oplossen. Wat die kuren precies zijn en hoeveel last je daarvan gaat hebben weet ik niet.
De oude O2r zou voor mij geen optie zijn alhoewel hier hues veel hits mee gemaakt zijn. Ik heb in ieder geval begrepen dat z'n eq algorithmen niet denderend zijn en dat zou voor mij van groot belang zijn.

Je moet gewoon een keuze maken en 2e hands zo'n ding aanschaffen. De prijzen blijven de laatste tijd redelijk stabiel dus als je de prijzen een beetje uitpluist en er een redelijk uitvist kun je hem uiitproberen en waarschijnlijk voor hetzelfde geld weer van de hand doen als het je niet bevalt.

Succes,

gr. Tom

Als je voor analoog kiest owv de "warme imperfectie"
dan zal het idd weer tussen Mackie, Soundcraft & Tascam gaan...
Tom Thomas heeft deze 3 perfect samengevat dus gaan we er
verder geen woorden meer aan vuil maken. Ik hoor ook wel
veel positief over de Alen & Heath GL-serie.

Als je voor digitaal kiest owv de "total recall"
dan zal het waarschijnlijk tussen Tascam en Yamaha gaan.
Let er in ieder geval op dat het een 24-bit'er is (meer dynamiek).

Idealiter zou het natuurlijk de Yamaha 02R96 zijn
maar binnen jouw budget blijven er nog enkel
de Tascam DM-24 & de Yamaha 01V96 over.

De DM-24 wordt momenteel al gedumpt aan 2200€ en
heeft 16 (betere) pre-amps, heeft 2 expansion slots en
er is een 24 kanaals digitale I/O over firewire beschikbaar.
De meter bridge kost momenteel zo'n 600€.

De 01V96 kost nog altijd zo'n 2500€, heeft 12 pre-amps,
maar 1 expansions slot en er is geen meterbridge voor beschikbaar.
Binnenkort zou er een 16 kanaals mLAN expansion beschikbaar zijn
en zou er dankzij de "Studio Connections" een betere integratie
met de software sequencer mogelijk zijn. Yamaha is wel een
"studio standaard" en pionier op het gebied van digitale mixers.

Beide digitale mixers kunnen ook ge-cascade worden:
Je kan dus twee 01V96's of twee DM-24 aan elkaar koppelen.

Re: JD Music Mixer Problem

Origineel geplaatst door JD Music
zou ik willen vragen aan de echte kenners wat ik best kan gebruiken

Goede vraag !

Stel nou dat je morgen een F1 wagen krijgt, denk je dan dat je Schumacher kan inhalen ?
Dat is met mixers net zo. Je kan daar uren over doordrammen, maar als je echt kan mixen maakt het weinig uit of je nou een Tascam of een Behringer of een Mackie hebt.
Als je eens de moeite neemt om langs te komen (Antwerpen) dan leg ik je dat haarfijn uit en kan je dat met je eigen oren horen !
Het is veel belangrijker te weten wat je eigen beperkingen zijn dan je blind te staren op allerlei "goede raad" of praatjes van verkopers.

Re: Re: JD Music Mixer Problem

Re: Re: JD Music Mixer Problem

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Goede vraag !

Stel nou dat je morgen een F1 wagen krijgt, denk je dan dat je Schumacher kan inhalen ?
Dat is met mixers net zo. Je kan daar uren over doordrammen, maar als je echt kan mixen maakt het weinig uit of je nou een Tascam of een Behringer of een Mackie hebt.
.

Dat van Schumacher is waar. Dat het weinig uitmaakt wat voor mixer je hebt als je kunt mixen is dikke onzin.
Als dat zo zou zijn zou iedere goede mix-engineer cequ producer een behringer thuis hebben staan.

gr. Tom

Hallo

Bedankt voor de info! 8)
Ik ben er iets wijzer uit geworden. Misschien koop ik dan toch een Yamaha 02R96 of beter nog de nieuwe van Mackie dxb 200, na wat extra gespaard te hebben. Dan heb ik ook nog eens extra uitbreidmogelijkheden voor de toekomst. Het is toch te belangrijk om een goede mixer te hebben. Daar heb ik na de Behringer 'crap' =( wel nood aan!

Thanks mates!
JD @ www.JDMusic.info

Enjoy Life Through Music! :doei:

Origineel geplaatst door JD Music
of beter nog de nieuwe van Mackie dxb 200
Heb je er dan al iets positiefs over gehoord?

Heb je er dan al iets positiefs over gehoord?

neen, maar ik heb tijd. De mixer moet nu nog niet worden gekocht. Hij is trouwens nog niet leverbaar in Europa! Dus wacht ik even af. De voorganger Db8 was vrij goed maar had enkele bugs in de software zo las ik van Tom Thomas, dus ga ik niet overhaast een Mackie kopen, laat staan een tweede hands. Eerst uitkijken en lezen wat er te lezen valt over die tafel. Zoiets koop je ook niet elke dag...

Br
JD @ www.JDMusic.info :doei:

Dream on 02r96 en Mackie dbx kosten allebei stevig meer.

Zelf vind ik 2 gecascadeerde 01v96's ook wel erg veel hebben. Kost de helft tov een 02r96 en kan net zoveel.
Dan nog 1 of 2 UAD kaartjes en je hebt een dijk van een studio. :)

in de oude 01V zitten rare bitconvertors, ik weet niet of dat in de 96 ook zo is?

Origineel geplaatst door hansbakker
in de oude 01V zitten rare bitconvertors, ik weet niet of dat in de 96 ook zo is?

Yep, dingt klinkt echt niet lekker....=( , kan ik van een DM-24 nou niet bepaald zeggen:) heb
daar zomaar een fijne mix mee staan terwijl ik op de 01V maar bleef draaien en draaien en
eigenlijk nooit het "wauw" gevoel heb gehad. (ik sta hierin niet alleen...)

greetings,
Peet

Origineel geplaatst door hansbakker
Origineel geplaatst door Peter
Yep, dingt klinkt echt niet lekker....=( , kan ik van een DM-24 nou niet bepaald zeggen:) heb
daar zomaar een fijne mix mee staan terwijl ik op de 01V maar bleef draaien en draaien en
eigenlijk nooit het "wauw" gevoel heb gehad. (ik sta hierin niet alleen...)

greetings,
Peet

01V vs DM-24 :confused:

We zijn hier wel appelen met citroenen aan het vergelijken...

01V vs DM-24 :confused:

We zijn hier wel appelen met citroenen aan het vergelijken...

Weet ik wel welke het beste gaan smaken ... 8)

Maar ook:
ik vindt dat yamaha voor de prijs wat een 01V koste destijds best wel fatsoenlijke
mic-amps & AD omzetters erin had kunnen plaatsten, had diezelfde 01V toch heel wat beter geklonken. ;)

greetings,
Peet

Origineel geplaatst door Peter
ik vindt dat yamaha voor de prijs wat een 01V koste destijds best wel fatsoenlijke
mic-amps & AD omzetters erin had kunnen plaatsten, had diezelfde 01V toch heel wat beter geklonken. ;)

Wat vind je dan van de pre-amps en de AD/DA converters in de 01V96?

Laatst gewijzigd:
Wat vind je dan van de pre-amps en de AD/DA converters in de 01V96?

De tijd & techniek gaat uiteraard voort, hier heeft yamaha duidelijk geluisterd naar de input van gebruikers van de 01V series, de 96 klinkt naar mijn mening stukken opener en warmer dan z'n voorganger.
Of dat door betere preamps komt of de interne berekeningen is mij (nog) niet bekend.
Wie het weet mag het me uitleggen.

greetings,
Peet

Back