DJ stervend vak?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

DJ-D_Prime

Die Rakete zu den Planete
tja..

je zou toch zeggen dat de langzame dood van de DJ in gang is gezet afgelopen weekend door 1 van de succesvollere DJ's van dit moment

Ferry Corsten stond toch heus met een JP8000 een Norlead, nog een bak die ik niet kon herkennen en een laptopje!

ok, ok, hij deed zelf neit veel, want alles werd gewoon door de seqencer in de laptop afgedraaid, maar toch!

is dit de eerste stap in de richting die de draaitafels zal doen verdwijnen?

Voor zover ik weet is Ferry Costen een producer die door zijn succesvolle releases uit commercieel oogpunt ook gevraagd is om als DJ op te treden.
Dat mensen hem kennen als succesvolle DJ betekent dat ze de achtergrond van deze meneer niet kennen.
Dus daarom denk ik dat je hier niet kan spreken van een teken van de langzame dood van het DJ-vak

Aan de ene kant wordt het een keer tijd want er zijn in Nederland onderhand meer dj's dan werklozen.

Aan de andere kant jammer want hoe meer dj's, des te meer vinyl wordt er verkocht en dat stemt ons muziekmakers gunstig.

Als niemand meer platen zou kopen en iedereen met hardware op het podium zou gaan staan zou het met de platenindustrie snel bergafwaarts gaan.

Maar zo'n vaart zal het niet lopen want Ferry Corsten was inderdaad al lang producer voordat hij ging dj'en

Origineel geplaatst door BasicSystem

Maar zo'n vaart zal het niet lopen want Ferry Corsten was inderdaad al lang producer voordat hij ging dj'en

dat feit was me bekend, maar tis toch iemand die in de top 10 van DJ top 100 (DJ Mag?) stond/staat en ook Tiesto heeft aangekondigd t te gaan doen..

vandaar deze discussie

Dus als iemand producer is, maar in de top 10 staat van DJ's , dan mag hij niet meer produceren (live, al dan niet fake vanwege het karakter van de tmf awards)

Bovendien is het een beetje gek met 1 draaitafel (of cd-speler) te gaan staan om je eigen geproduceerde plaat "live" ten gehore te bregen. Het is een act, maar logischerwijs niet als DJ ..

dus wat is nu de discussie ?

dat feit was me bekend, maar tis toch iemand die in de top 10 van DJ top 100 (DJ Mag?) stond/staat en ook Tiesto heeft aangekondigd t te gaan doen..

Oh ja....

nee dan is het goed

natuurlijk

:confused:

Tzal uiteindelijk wel steeds meer een combinatie van beiden worden...das tenminste mijn visie.

Music with Technology *D

Dit soort helden zullen niet zo gauw uitsterven:D

Qb01.jpg

Laatst gewijzigd:
Re: DJ stervend vak?

Origineel geplaatst door DJ-D_Prime
tja..

je zou toch zeggen dat de langzame dood van de DJ in gang is gezet afgelopen weekend door 1 van de succesvollere DJ's van dit moment

Ferry Corsten stond toch heus met een JP8000 een Norlead, nog een bak die ik niet kon herkennen en een laptopje!

ok, ok, hij deed zelf neit veel, want alles werd gewoon door de seqencer in de laptop afgedraaid, maar toch!

is dit de eerste stap in de richting die de draaitafels zal doen verdwijnen?

Meneer neemt een synth mee en gelijk denkt de Trance gemeente dat het DJ vak opsterven na dood is? Sjezus, alsof die mafketel zo toonaangevend is... Wat een gelul zeg.

DJ is alleen 'een stervend vak' omdat iedere jojo met 2 draaitafels en een hoop vinyl zich, niet noodzakelijkerwijs gesteund door enig talent, DJ kan noemen. Zo wordt het begrip verwaterd - het heeft niet de allure die het had, tenzij je een van de Grote Namen bent.

Persoonlijk zit ik al een tijd te wachten op mensen die hun GroefBoks(tm) combineren met de platen. Dat betekent niet de dood van de DJ, maar de verrijking van het begrip - noem 't gearjay als je wilt.

Er is ook nog eens een duidelijk verschil tussen een turntablist en een DJ
DJ's zijn mensen die plaatjes aan elkaar mixen en de turntablist is daadwerkelijk een performer,
die zijn draaitafel gebruikt als instrument.

Sorry hoor, maar dat draaien door Jan en Alleman gebeurt al jaaaaaaaren. Begon al een beetje in de Hip Hop tijd half jaren 80. Begin jaren 90 is dat alleen maar verder aangetrokken door de opkomst van grote(re) House feesten.

Toen is ook de vinyl-markt aangetrokken omdat al die beginnende DJ's (wat jullie wannabees noemen maar dat zou bijvoorbeeld ene J.M. Jarre dan ook over SF-ers kunnen zeggen) massaal platen begonnen te kopen. Een aantal van die jongens heeft het gehaald en een heel groot aantal niet. Maar die hielden er een leuke hobby aan over. Maar zo gaat dat in alle takken van sport.

Nooit geschoten...

En of het DJ-vak stervende is? Denk het niet, maar de grote hype is wel wat afgenomen. Misschien wel omdat vele inzagen dat het steeds moeilijker wordt om de absolute top te bereiken. Die top die steeds verder weg lijkt te liggen, omdat de grote maatschappijen de DJ als mega-ster zijn gaan promoten. Niet alleen DJ maar ook producer. En dus niet alleen draaitafels maar ook andere gear.

ik denk dat er steeds meer een fusie zal ontstaan tussen live performance en DJ'en..... dat kan natuurlijk een heleboel verschillende vormen hebben, kijk bv naar plastikman, jeff mills, maar ook 2 many DJ's

Origineel geplaatst door matt second

Bovendien is het een beetje gek met 1 draaitafel (of cd-speler) te gaan staan om je eigen geproduceerde plaat "live" ten gehore te bregen. Het is een act, maar logischerwijs niet als DJ ..

dus wat is nu de discussie ?

ja LOL, dat doen ze dus normaal gesproken allemaal, en dat is helemaal niks natuurlijk

Ik heb zelf 6 jaar lang (1995-2001) als dj overal en nergens gedraaid, en dat beviel me toen prima. Ik heb toen in 2001 mijn draaitafels verkocht....... en ik heb vanaf volgende week weer 2 x een technics SL1510......dus niet de SL1200....omdat ik ooit begonnen ben op draaipitchtafels.....ga ik voor de SL1510.....erg fijn tafeltje, voor erg weinig geld 2dehands. En kan ik eindelijk weer een beetje prutsen, scratchen en mixen in mn studiootje, en op mn eigen avond :) ..... dus uitsterven....mmm nee dat lijkt me niet.

Origineel geplaatst door smackos
Sjo, dit is echt een DIEPE thread man.

:D

Ik kreeg net een pb-tje van iemand wiens hele hart in dit topic ligt die zegt dat mijn stelligname niet genuanceerd zou zijn en dat ik de discussie om zeep zou helpen ('t was in wat meer woorden en minder intelligent uitgedrukt) dus ik zal 'm nuanceren:

Ferry Corsten neemt een synth mee en gelijk denkt één synth- en trance liefhebber dat het DJ vak op sterven na dood is? Tjonge, is die meneer Korsten dan zo toonaangevend voor die ene synth- en trance liefhebber? De stelling lijkt me een beetje vergezocht, zeg.

Bullshit....ze doen een keer een 'live-act'.

Meer niet.

Volgende keer staan ze weer te draaien
:D

Ik heb het per ongeluk ook gezien. Ik vond die gitaristen erbij ook erg goed zeg... Maar of die heer Korsten nou live speelde? Misschien dat zijn laptop playbackte? Wat een heisa zeg. De TMF-awards... ppfhh. Ik wordt echt te oud.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back