je ouwe synth weer als nieuw laten spelen?

Nightly Build

Go for what you know
eindelijk heb ik een 8-voice OB-Xa!!
*joepie*
helemaal tiptop in orde behalve…
het bekende oberheim OB-X(a)probleem, de toetsen zijn wat stug.
even op internet gezocht en ik kwam deze site tegen:

http://pw1.netcom.com/~arcsound/

heeft iemand er ervaring mee?
is het makkelijk in te bouwen?
speelt je synth werkelijk weer als nieuw?

Hey dit is een te gekke link!!
k heb er geen ervaring mee maar ik zou het zeker doen als ik jou was.
Het schijnt niet moeilijk te zijn dus ik zou er voor gaan.
misschien is dit de reden dat ik er weer aan ga denken om een odyssey aan te schaffen.
Een oude analoog die als nieuw speelt is geweldig;)

Re: je ouwe synth weer als nieuw laten spelen?

Origineel geplaatst door bounce
http://pw1.netcom.com/~arcsound/

heeft iemand er ervaring mee?
is het makkelijk in te bouwen?
speelt je synth werkelijk weer als nieuw?

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb gelezen dat de meeste mensen die het hebben gedaan erg tevreden waren over het resultaat.

Als je het inbouwen goed wilt doen, dan kost het wat tijd, maar het is niet al te moeilijk werk. Je maakt een oktaaf aan toetsen los (veer aan de achterkant losmaken en J-wire mechanisme in het midden losmaken) en je haalt de oude 'bushings' weg. Deze gaan er erg gemakkelijk af, meestal in stukken omdat het rubber in de loop van de jaren compleet uitgedroogd is. Daarna de nieuwe bushings erop schuiven en zo de oktaven afwerken.

Zelf wilde ik dit voor m'n Pro-One gaan doen, maar ik heb toch m'n twijfels over het effect op de lange termijn. Nu bestaat er nog een andere oplossing en dat is het lijmen van vilten strookjes onder de toetsen van het keyboard. Het vilt zal in de loop der jaren niet uitdrogen en zal daardoor langer werkzaam zijn dan de rubberen bushings. Onderstaande Oostenrijkse firma verkoopt complete sets van deze vilten strookjes voor een prima prijs:

http://members.aon.at/virtual-music/e_products.htm

Het kost wat meer tijd en moeite, maar ik denk dat ik binnenkort een setje vilt voor m'n Pro-One ga bestellen. :)

formido verkoopt ze ook, alleen zelf even in reepjes knippen.

Origineel geplaatst door leo
formido verkoopt ze ook, alleen zelf even in reepjes knippen.

Hmmm, daar had ik nog niet aan gedacht... Ik ga binnenkort maar eens in de lokale doe-het-zelf zaak van dat spul zoeken. Bedankt voor de tip, Leo! :)

Re: Re: je ouwe synth weer als nieuw laten spelen?

Re: Re: je ouwe synth weer als nieuw laten spelen?

Ik heb dus zo'n setje besteld. Het stelt niks voor, een paar stroomdraadjes die je om het stuk metaal moet wikkelen waar eerst het versleten rubber op zat en een paar stukjes vilt die je aan de onder- en bovenkant van het metaal moet plakken.

Ik ben er een hele dag zoet mee geweest maar het resultaat mag er zijn, speelt weer als nieuw!

Inderdaad, als je weet wat je moet hebben kan je het zelf bijna kosteloos zelf halen.

ik vind 49 euro niet te veel voor zo'n oberheim synth anders ;)

hebben we het hier nou over doe obx-a die intussen weer te koop staat/ verkocht is?

het is de OB-Xa die te koop stond, alleen denk ik niet dat ik hem voolopig nog wel even hou ;)

waarom heb je trouwens die mono/poly van marktplaats niet gekocht? jij zocht er toch een? nou moest ik weer helemaal naar veenendaal rijden! (en moet ik ook gaan bedenken wat ik ga verkopen, want geld en plek waren echt op!)

ik kan pas een mono/poly kopen als ik mijn juno-106 verkocht heb. wil jij ruilen misschien ? ;)

Misschien nog een tip. Op de plaats van de versleten Bushings heb ik hele kleine O-ringetjes over het metalen pootje gestoken. Deze doen i.m.o. niet onder voor die Bushings, en kosten 2 keer niets.

He jongnes - niet zo maar rare dingen aan je toetsenbord modificeren. Je kan beter wat geld uitgeven - die oude dingen zijn het gewoon waard. o-ringetjes zijn ontwikkeld om af te dichten niet om te geleiden. als die dingen bros worden ben je verder van huis.
Ik heb al aardig wat evaring met die bushings en ze zijn echt geweldig goed. Let wel - je moet wel een Pratt-Read keyboard hebben, want die bushings van arcsound zijn daarvoor. Het zijn overigens nog steeds de originele (dus andere merken passen ze ook nog toe).
Als je handig bent kan je 44 toetsen in 1 tot 2 uur totaal vervangen hebben, en het speelt echt daarna weer heel goed (hangt natuurlijk ook af van de staat van het toetsengedeelte, moeen ze recht gezet worden, schoonmakne enz).
De kosten ca. 1.5 euro per toets, dus je kan uitrekenen hoeveel je kwijt bent (let wel je moet ze nog over laten komen uit de vs, want in de EU ben ik nog niet gelijksoortige tegen gekomen).

Als ze al bros worden ben je in ieder geval niet verder van huis. Je bent dan net zo ver als eerst.
O-ringen worden trouwens gemaakt van het duurzame Nitril, deze verweren echt niet zomaar. Gaan denk ik heel wat langer mee dan die Bushings. En als je (net als ik) maar een toets moet doen, dan is het onzin om een heel setje aan te schaffen. 1.5 euro voor een toets vind ik veel....
Maar ja, ik ben een zeeuw (om jullie voor te zijn)...;)

Back