Vraag over majeur / mineur akkoorden

Dat behalve als je drummer bent vind ik onzin, ...
Ik was inderdaad de smiley vergeten, sorry.
Je kan ook gaan spelen tot je een ons weegt, heb je geen goede oren (wat helaas een heleboel niet hebben...ook die wel kunnen spelen) houdt het snel op.
Dat is een waarde orrdeel wat ik niet ga tegenspreken, al ware het niet dat ik toch studeren en oefenen, vooral in de praktijk, zeer waardevol acht. Heel veel is er dan te leren, of men moet echt toondoof zijn, of misschien wel helemaal doof... Solfège is echt in een half jaar te leren, als je wat muzikale ervaring hebt. Maar de praktijk, dat blijft het belangrijkste.
Wout, ik ben het bijna altijd met je eens, hier sla je toch de plank mis of raak je hem hooguit met het topje van je vinders
Planken, het zou me wat! Als ik de juiste keyboardtoets maar raak in de juiste Velocity :)

Wout

(Maar het juiste moment lukt me nooit zo erg goed...)

Dat is een waarde orrdeel wat ik niet ga tegenspreken, al ware het niet dat ik toch studeren en oefenen, vooral in de praktijk, zeer waardevol acht. Heel veel is er dan te leren, of men moet echt toondoof zijn, of misschien wel helemaal doof... Solfège is echt in een half jaar te leren, als je wat muzikale ervaring hebt. Maar de praktijk, dat blijft het belangrijkste.

't is absoluut waar dat live spelen, of in groepsverband, een ding is wat je zou moeten doen. Groeien, leren en verderkomen heeft echter met veel aspecten te maken die meer afhankelijk zijn nog van instelling en attitude. En dat geldt helaas voor alle niveaus.
Vind zelf enige kennis van theorie absoluut een pre ivm communicatie maar timing en instrumentbeheersing nog belangrijker. Kijk bijv naar de amerikaanse contemporary black gospel...een scene die heel erg samenhangd van kijken luisteren nadoen en gaan! Daar hebben ze alleen wel de goede attitude om dat voor elkaar te krijgen.
Met in een band gaan spelen opzicht hoef je niets te leren. Vaak blijft het helaas beperkt tot alleen maar met z'n allen blij muziekmaken want het is o gezellig:D

Waar ik het zeker mee eens ben is dat vrij veel aan te leren is als je wilt, heel erg veel zelfs.

Nee, die Be-Bop toonladder is niet de Blue-Note. Deze laatste krijgt een extra accent terwijl het vaak een ladder vreemde toon is en die voor een grotere spanning kan zorgen.
De Be-Bob toonladder is alleen maar ontworpen om snelle loopjes gemakkelijker in de maat te krijgen, nergens anders voor.

Maar wat is er nu met het akkoord loopje gebeurd?
Heeft iemand een ander idee dan Dm? Het Bb akkoord is dan gewoon de zesde trap. En die G7 zit er wel lekker leuk bij...

Wout

Groeien, leren en verderkomen heeft echter met veel aspecten te maken die meer afhankelijk zijn nog van instelling en attitude.

Ik lees zoveel goede dingen hierboven, niet alleen van Manu, die ik kan beamen. Attitude is idd. belangrijk. Ik vind mezelf vaak terug in mentale impasses op het moment dat ik weer iets wil gaan leren/studeren. Hetzij een muziekstuk, hetzij muziekleer-dingen etc... maakt niet uit. Maar als ik me toch toe zet, en twee dagen later snap ik opeens hoe bepaalde akkoorden werken of iets dergelijks... dan wordt ik wel echt blij. :)

Maar ja, ik moet me er toch vaak opnieuw weer toe zetten, en dat kost soms moeite.

't is absoluut waar dat live spelen, of in groepsverband, een ding is wat je zou moeten doen.

Amen. (Want spelen in orkesten, bands en zelfs een vioolkwartet heeft me ontiegelijk veel geleerd.)

Amen. (Want spelen in orkesten, bands en zelfs een vioolkwartet heeft me ontiegelijk veel geleerd.)

Als er goed muziekgemaakt wordt (live of producties) dan komt het allemaal vanuit hetzelfde voort, los van stijl formatie of niveau...vind ik

Back