MIDI Implementation Chart <<RUK>>

pjeut

Ouwe rot
Iedere keer als er op het internet lastige vragen worden gesteld, of je komt in een synth-handleiding in de wat laster gedeelten, valt steevast dezelfde kreet: "Check the MIDI-implementation chart".
Ik krijg zo langzamerhand het idee dat die hele MI-chart een grote luchtbel is. Of er staat gewoon niets meer in dat ook in gewone grote mensentaal had kunnen worden gezegd (als je het mij vraagt, is dit waar), of ik snap helemaal niets van dat ding.

Die chart is gewoon een hele trits van die soorten MIDI-boodschappen onder elkaar met daarachter of het apparaat ze kent en of 'tie ze zelf ook kan verzenden, en dan nog wat bijzonderheden. Driekwart hiervan kun je door logsich na te denken ook al zelf beredeneren. Daarnaast worden bij een aantal van die messages bij de kolommen transmitted of recognized zomaar ineens twee waarden (nulletje of kruisje) neergezet zónder dat wordt aangegeven waarom en wat dit betekent, waar slaat dat op?

En toch zou ik graag willen weten, als er toch een meer mystieke waarde aan dez chart valt toe te kennen, wat deze is. En ook als ik gewoon juist zat met m'n vermoeden, dat het dus gewoon een zak hooi is bedoel ik, zou ik dat ook gaag horen.

Reacties!

D'r staat meestal wel een legenda bij van wat nu weer (in hemelsnaam) wat betekend.

Zoek anders een andere handleiding door of het daar wel goed uitgelegd staat. ;)

Hanz, nou moet je ophouden.

Hanz, nou moet je ophouden.

Ik ken nog wel wat mensen in Alphen (en zeker niet de lelijkste). En anders stuur ik die op je af om je te ZOENEN !!

... but they would have to work their way past my wife, first! :engel:

Ik heb in een andere thread al 'ns gezegd dat ik het type ben die veel leert van "het over de schouder meekijken" in plaats van eerst boekenkennis op te doen en deze dat te gebruiken. Juist het kijken over de schouder laat mij gerichter boekenkennis "tot mij nemen" (klinkt wat gezwollen, maar ik weet niet hoe ik het naders moet zeggen).
En daar raak je meteen het probleem met MIDI; het is weinig tastbaar omdat het gaat om digitale informatie; kleurloos en geurloos als koolmonoxide, maar wellicht even verraderlijk als je het veronachtzaamd.

Gekheid natuurlijk, maar juist door die abstractheid, en het is ook nog 'ns niet verbonden aan één speicifek toestel, vind ik het althans moeilijk om er vanaf papier of vanaf het beeldscherm voor mezelf een beeld van te vormen. En als er dan ook nog zo'n MIDI Implementation chart als "vanzelfsprekende grote gemene deler" wordt gepresenteerd, kan een mensch wel 'ns geïrriteerd raken.
Maar goed, de grootste irritatie is verdwenen.

Bedankt voor je linkjes.

Heh... graag gedaan.

Het punt met MIDI is dat je het op 2 manieren kan gebruiken:

1) Sim-pul. Gewoon nootjes spelen en klaar.
2) Moe-luk. Opeens veronderstelt 'men' een diepgaande kennis van binair, octaal en hexadecimaal rekenen, vergaande interesse in ICT (wat is een MSB/LSB, hoe werkt een checksum, handshake-protocollen), grondige weet van synthese, effecten en de mogelijkheden van je apparatuur.

En dan? Heb je nog niet eens muziek gemaakt...
Da's nou mijn probleem - ik kom door dit soort ongein (ik wil het gewoon allemaal snappen en weten) te weinig aan muziekmaken toe... oh well... een ieder heeft zijner eigen last te dragen :)

Pjeut, ik wil nog wel zeggen dat ik je vasthoudenheid bewonder. Zat mensen haken af in dit stadium, en installeren maar weer gewoon Cubase SX. Want daar hoef je gewoon minder over de 'dirty details' na te denken dan bij zo'n oldschool sequencer - zo lijkt het tenminste. Tot je in de problemen komt en blijkt dat je het tóch nog moet weten :D

Back