pc i.p.v. Akai S5000

dvdyck1

Stamgast
Beste,

Ik wil een deftige sampler aanschaffen.

Ik heb een offerte laten opmaken en dit bedraagt 1.723 Euro.

1 x Akai S-5000 EUR 1.360,00
4 x Mutec 72-Pin 64 MB, 5Volt EUR 350,00

Voor de transport EUR 13,- extra.

Vraag:
--------

Is het nog verstandig om zo'n toestel aan te schaffen of is
een snelle pc even goed/beter ?

De keuze software/hardware laat ik aan jou over, alleen zou ik eens kijken of dat geheugen niet goedkoper te krijgen is... 350 euro zeg, t*ring...

Origineel geplaatst door NorthernLightX
De keuze software/hardware laat ik aan jou over, alleen zou ik eens kijken of dat geheugen niet goedkoper te krijgen is... 350 euro zeg, t*ring...

Inderdaad ..... er hoeft niet perse mutec in toch ??!!

Ps..... voor hetzelfde geld heb je ook een z4 met interne harde schijf..... alleen mis je dan de externe outputs ...dus ben je uiteindelijk wel wat duurder uit. Maar is zeker ook zeer oke !!!

Laatst gewijzigd:
volgens mij kan dat geheugen idd een stuk goedkoper!

Dat geheugen is moeilijk goedkoper te krijgen, omdat het modules betreffen van 64MB EDO RAM. De 32MB varianten zijn vrij mainstream, maar wil niet zeggen dat elk merk werkt. Mail me voor meer info.

Het toestel wil ik alleen thuis gebruiken.

Kan ik dan alle soorte sampler-CD's laden ?

Gewoon nieuwsgierig hoor ... u koopt een sampler van om nabij de 1800 euro en weet niet eens welke sample CD's u kunt inladen?
Als ik iets koop, ga ik goed voorbereid een aanschaf tegemoet en kan de specs van het apparaat al uit mijn hoofd.
Wellicht is een iets goedkopere sampler of PC sampler een leuke instap oplossing?

Anyway ... even de handleiding online opgezocht en daar komt deze quote uit:
Compatible with S1000 and S3000 samplers
Dat zijn de mainstream standaarden, standaard WAVE zal ook wel ondersteunt worden. Vanwege radicaal technisch vernuft van de S5000 schijnt er bij sommige -- bijvoorbeeld S2000 patches -- soms tweaks nodig te zijn.
Hmmm misschien was ik dan toch iets te voorbarig? :o whoops :)

Ik was eerst volledig van plan een S5000 aan te schaffen.

Nu hoor ik van iemand "waarom geen pc, want daar kun je meer mee".
Dus wil ik eerst weten wat een pc aankan.
Kwaliteit is belangrijk !

voorbeeldje Creamware Powersampler heeft lagere latency dan menig AKAI sampler.
En dat is dus een PCI kaart en nog niet eens de beste oplossing volgens een aantal bladen.

Origineel geplaatst door NorthernLightX
Goedkoop geheugen: http://www.tweakers.net/aanbod/48768

Wel tweedehands, maarja, je wil wat...

Koop dan alleen niets van die gast in Den Haag die veel verkoopt onder verschillende mailadressen. Zoek even de thread 'opgelicht!!!' op.

Hard- of software is een persoonlijke keuze. Het hangt er ook van af hoe je je sampler wil gebruiken. Als je bijvoorbeeld hele orkesten realistisch wil emuleren gaat er waarschijnlijk niets boven 'n mega-PC met Gigasampler. Voor mij is eenvoud, betrouwbaarheid, en overzicht belangrijker; dan werk ik sneller en doe ik meer; dus ik heb 'n S5000 gekocht. Maar anderen vinden software vast weer eenvoudiger en overzichtelijker...

Of een hardware of software sampler handig is hangt ook af van je manier van werken en van welke spullen je al hebt. Met een pc kan veel meer dan met een sampler maar dan moet de software en hardware die je daarvoor gebruikt wel bij je manier van werken passen. Je kan bijv heel makkelijk als je al cubase of logic gebruikt een sampler plugin gaan gebruiken. Das lekker flexibel. Als je nog niet met een pc werkt en je wilt ook niet op een pc gaan sequencen dan kun je bijv. Gigasampler stand-alone gebruiken maar dat bied niet zoveel voordelen boven een hardware sampler.

[offtopic]
Ookal hoort het in deze rubriek niet thuis ... ik verkoop ook sample geheugen MET werkingsgarantie. En ik kom uit Enschede ;)
Zie het aanbod deel van dit forum (maar ik sta ook op tweakers).
[/offtopic]

maar laten we ontopic blijven.
tja er zijn al tig threads over software vs. hardware sampler. Kijk daar anders even tussen.

hardware sampler is makkelijker voor onstage en stabiliteit
software sampler vind ik persoonlijk makkelijker als IT man, stabiliteit neem ik voor lief (maar heb een thuisstudio, dus betrouwbaarheid speelt geen grote factor).
Het blijft een keuze die u zelf moet maken.

Beste,

Alvast erg bedank voor jullie reacties maar ik ben er nog niet volledig uit, ik ben nog aan het vergelijken en daarom dit vraagje.

Ik heb een laptop van 750 Mhz, RAM van 64MB, 2x USB en
15 G harde schijf.

- is dit voldoende ?
- wat voor geluidskaart moet ik daarvoor aanschaffen (kostprijs ?)
-welke programma's heb ik nodig (kostprijs ?)
- nog andere benodigdheden ?

Mijn suggesties (los van het prijskaartje...) :

USB-geluidskaart : Emagic EMI 2|6 of EMI 6|2 (€ 450)
USB midi-interface : Emagic MT4 of Midiman midisport 4x4 (€200)
sequencer : Emagic Logic Platinum 5.1 (€ 900)
sampler : Emagic EXS24 soft-sampler plug-in voor Logic (€ 300) of de toekomstige E-mu Emulator-5 VST plug-in (vanaf deze zomer)
sample editor: Sound Forge 5.0

Kijk wel even na of je het RAM van je laptop kan uitbreiden naar tenminste 128 of liefst 256 MB.

De prijzen die ik opgeef zijn incl. BTW, en zowat de gangbare prijzen in België.

Als ik mijn motto er eer aan zou moeten doen, zou ik gaan voor RME Hammerfall Digiface/Multiface. En een losse RME PCMCIA kaart om de Hammerfall via firewire te interfacen. (700-800 euro)
http://www.rme-audio.com

Persoonlijk vind ik Cubase VST een makkelijkere omgeving (en goedkoper?). Maar Logic is inderdaad stabieler en professioneler (gevaarlijke uitspraak ... I know)

ohja ... en niet nieuw kopen, eerst kijken op marktplaats of er wellicht iets 2dehands wordt aangeboden.
www.marktplaats.nl -> Computer software -> muziek

Back