R-100 Circuitbenden

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Ik kreeg vanmiddag de geniale ingeving dat ik mijn Kawai R-100 drumdoos wel es wil circuitbenden.
Nou heb ik hier alleen nog geen ervaring mee en voordat ik samen met mn maten dr schakelaars en dergelijke op wil zetten, wil ik eerst wel es gewoon wat "freestyle klooien".

Kan ik dan na het openschroeven van de drummachine gewoon met een tulpstekkertje interessante contacten opzoeken of moet dat op een heel andere manier?

Oh ja, qua energieverbruik verbruikt het beestje 220 Volt, 10 Watt.

Dus, kan ik rustig mn gang gaan of moet ik ook nog duidelijke voorzorgsmaatregelen treffen?

Eigenlijk moet je nooit dingen benden die op het lichtnet gaan, alleen batterij-spullen. Ik bedoel, daar staat nogal wat power op, als je zomaar wat gaat klooien kan dat behoorlijk mis gaan, en dan niet alleen wat betreft je machien...

Origineel geplaatst door sander
Maar dat ding is intern geen 220 lijkt me. Na de transformator zal het toch wel onder de 15V ofzo blijven???

ja natuurlijk, maar 10 watt, ik weet niet hoor.

Als het apparaat met een apdapter werkt staat er nooit meer spannng (volts) op dan dat die apdapter geeft.
Kijk echter uit met je tulp plugje .
Ik neem aan dat je dat tulp plugje naar je mengtafel laat lopen. Je signaal wat naar de mengtafel gaat ligt meestal tussen de 0... en de 1 volt. Als die ingang ineens 9volt krijgt dan bekomt die er ook niet echt op volgens mij.

Kareltje

Origineel geplaatst door kareltje
Als het apparaat met een adapter werkt staat er nooit meer spanning (volts) op dan dat die apdapter geeft.

Hmmm, het apparaat heeft geen externe voeding in de vorm van een adapter.

Kijk echter uit met je tulp plugje .
Ik neem aan dat je dat tulp plugje naar je mengtafel laat lopen. Je signaal wat naar de mengtafel gaat ligt meestal tussen de 0... en de 1 volt.
Kareltje

Ik laat het tulpplugje niet naar mn mixer lopen. Het is enkele bedoeld om de contacten te strelen.
Ik neem aan dat ik gewoon de reguliere Main Out van de R-100 kan gebruiken.

Origineel geplaatst door ProtoHuman
En!?!? Heb je het al geprobeerd?

Nee, nog niet. Wil eerst ff duidelijke info en voorlichting van de medeforumleden hebben.

En dan ga je dan met 1 tulpstekkertje contact opzoeken... Dus op het moment dat je je tulpje tegen een compon. houd zou je misschien iets horen? Of is het de bedoeling dat je schakelingen gaat leggen tussen de componenten onderling op de print?

Misschien is een multimeter wel handig om te checken hoeveel volts e.d. ergens op staat en ook misschien om gelijk contact te leggen tussen e.e.a

Nou, heb het maar gewoon ff gedaan.*D

Inderdaad gewoon schakelingen gelegd tussen verschillende componenten. Heb nog geen noemenswaardige dingen gevonden maar dat komt vast nog wel.:)
Kben er ook nog maar een kwartiertje mee bezig geweest.

Ben benieuwd :) heb nog een R5 liggen, wellicht dat ik ook eens even wat kan klussen ermee :P lijkt me wel grappig maar toch uitkijken hè

btw, heb je hier al gekeken? en dan met name de link die gegeven wordt naar circuit-bending site; staan hele handige tips op en dingen die je worden afgeraden te doen..

ja, kheb de link al bekeken. Volgens die lui mag je alleen met 6 Volt speelgoed prutsen maar dat zeggen ze misschien om de kindveiligheid te waarborgen...:smeris:

hmmm ik weet niet of ze het daar om zeggen. Ze zijn nergens aansprakelijk voor lijkt me.. :confused:
Misschien hebben ze wel gelijk, dus als je R100 je lief is .. }:| kijk maar uit ghehe

Vind dit wel heel interessant, heb gelijk zin om te prutsen; daar ben ik goed in :biertje:

Haha!

Ik gebruik die R100 niet dus ik had zoiets van: Gewoon proberen, tmaakt niet zoveel uit als er iets mis gaat (met het apparaat dan hè?).

En prutsen is vet relaxxx....:D

Origineel geplaatst door Sly Dog
Hmmm, het apparaat heeft geen externe voeding in de vorm van een adapter.

Ik laat het tulpplugje niet naar mn mixer lopen. Het is enkele bedoeld om de contacten te strelen.
Ik neem aan dat ik gewoon de reguliere Main Out van de R-100 kan gebruiken.

Wat je ook kunt proberen is om met twee van die kleine horloge schroevendraaiers met een draadje ertussen contacten te zoeken. Ik doe er dan meestal ook een potmeter met een hoge waarde tussen, dan heb je minder snel kans dat de boel doorbrandt o.i.d. En sommige punten doen niks als je ze direct verbindt, maar geven wel een effect als er een weerstand tussen zit. Je kan dan een signaal zo verzwakken dat het apparaat in de war raakt en raar gaat doen, in plaats van meteen "vastlopen" Hoop dat je hier wat aan hebt!

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Wat je ook kunt proberen is om met twee van die kleine horloge schroevendraaiers met een draadje ertussen contacten te zoeken. Ik doe er dan meestal ook een potmeter met een hoge waarde tussen, dan heb je minder snel kans dat de boel doorbrandt o.i.d. En sommige punten doen niks als je ze direct verbindt, maar geven wel een effect als er een weerstand tussen zit. Je kan dan een signaal zo verzwakken dat het apparaat in de war raakt en raar gaat doen, in plaats van meteen "vastlopen" Hoop dat je hier wat aan hebt!

Klinkt interessant Syntax!*D
Ga thuis wel es ff pa's hok doorspitten op zoek naar tools....:D

Origineel geplaatst door Niel
10 watt delen door 240 volt = eh .. 41 mA :confused: das wel heel weinig ....

Heb hier toevallig een alpha juno 1 naast me staan, die is 12 watt ......

Pfff, gelukkig!:D
Nu ben ik helemaal niet bang meer!

Ik ben ook helemaal geen electronicaman dus heb ik nu weer iets geleerd van meester Niel. Dank u!

Denk trouwens dat ik er tzt wel wat schakelaars op ga zetten met ProtoHuman, want die nerd heeft overal wel verstand van.8o)
Kdenk dat ik het maar de Jamai R-1 ga noemen en m gelijk funky opverf.:P

Ah Come ooon!

Wattage van een apparaat heeft niks te maken met de opflikker die je kan krijgen. In het apparaat staat er op een paar onderdelen 230Volt. Als je die aanraakt dan kan bij jou het licht uitgaan zonder dat de zekering eraan gaat. Dus opassen als je met metalen gereedschap en draadjes aan het werk bent!

Back