Aantal voices van een geluid in de Virus C

erik_w

lid
Hey synthfreakz!

Ik vroeg me af hoe je nou eigenlijk kunt weten hoeveel voices een bepaald geluid in beslag neemt? Kun je dat ergens zien in de Virus of kun je het uitrekenen ofzo?

En is alles wat je toevoegd aan een geluid (modulatie, releasetijd etc) van invloed op het aantal voices?

En hoe doet de virus dat dan als je in multi mode meerdere geluiden hebt die veel voices gebruiken. Verdeeld ie dan het aantal voices over de verschillende geluiden?

Ik vroeg het me zomaar ineens af.... Jullie weten vast het antwoord :)

Groeten Erik.

Hey newbie! :D

Je gebruikt erg veel termen voor hetzelfde, en daar wordt het ingewikkeld van. Bij VA-synths zit het (zo goed als altijd) zo: je hebt een bepaalde polyfonie. Dit is het aantal noten dat je synthesizer tegelijk kan bereken. Stel je hebt polyfonie van 8, dan kunnen er dus 8 noten tegelijk klinken. Zo kun je dus 8 patches (patch=voice=enz.; verschilt per fabrikant) tegelijk spelen. Dit is onafhankelijk van hoeveel oscs je gebruikt, wat voor effecten, modulatie, enz. Een synth met 3 oscs per patch/voice en een polyfonie van 8 kan dus 24 (=8x3) oscs tegelijk afspelen.

Maar nu de beperkingen: als je gaat layeren (meerdere patches/voices over elkaar), dan heeft dat invloed op de polyfonie. Gaan er twee patches/voices spelen bij het indrukken van een toets, dan is je polyfonie (uiteraard) gereduceerd tot 4. En je moet uitgaan van de volledige tijd dat een patch berekend moet worden. Dus je release telt mee. Heb je een release van 5 sec., dan verbruikt patch-voice die volle 5 sec. een stukje polyfonie. Wanneer de polyfonie op is en je toch een nieuwe noot aanslaat, dan gaat de synth oude noten afstoppen (dus abrupt). Hoe dat precies gebeurt (bijvoorbeeld oudste noot, hoogste, enz.) is meestal instelbaar, maar polyfonie is in dus ieder geval een belangrijk iets om rekening mee te houden bij het maken van een track.

(dit is misschien nogal wazig en omslachtig geformuleerd, maar het klopt wel, volgens mij)

Laatst gewijzigd:
Ja zo klopt het wel ongeveer en zo makkelijk was het ook in de goede oude tijd van de ROMplers etc., maar bij sommige VA´s (bv. Virus, maar ook microQ, daar ken ik ´m van) is het zo dat de polyfonie verder afhangt van hoeveel rekenkracht je gebruikt. Gebruik je bv. alle oscillatoren en nog een hoop modulaties, dan gaat dat ten koste van een deel van de polyfonie en heb je ipv. 24 stemmen er nog maar 16 of zo, of 20 (voorbeeld). Het is geloof ik niet zo makkelijk te voorspellen hoeveel het er nu precies zijn, maar het is dus gerelateerd aan de "complexiteit" van het betreffende geluid. Je hebt echter altijd een minimale polyfonie (bij de Virus C: normaal 24, minimaal 16 stemmen)

Origineel geplaatst door molecular
Je hebt echter altijd een minimale polyfonie (bij de Virus C: normaal 24, minimaal 16 stemmen)

Da's de Virus B, de C heeft 32 stemmen, en gereduceerd (3e osc) 24 - met Vintage filters in 't gebruik 50% van alles (dus max. 16).

De Virus springt niet zo gauw terug qua voices - de Micro Q wel. Hoe je 't kan uitrekenen? Nou, allereerst - gebruik je osc nr. 3? Dan heb je er 24. Dan moet je 't delen door de Unisono (Unisono = 2 : 24/2 = 12).

Maar echt een menuutje waar je precies kan zien wat je nog overhebt.. nee, dat niet.

Druk op multi
Daarna op system/multi edit

Druk op de parameter pijltjes en stop bij PRIORITY
Met value kun je nu kiezen voor LOW of HIGH
(d.w.z. welke midikanaal krijgt voorrang, mits het aantal stemmen op zijn)
Scroll d.m.v. de PART pijltjes naar de diverse midikanalen.

Bij een oude S550 sampler had je zelfs veel meer keus, bijv. midikanaal 1 moet in ieder geval 4 stemmen hebben. Kon je allemaal instellen. Helaas heeft de virus dit niet.

Succes

Origineel geplaatst door Yoozer
Da's de Virus B, de C heeft 32 stemmen, en gereduceerd (3e osc) 24 - met Vintage filters in 't gebruik 50% van alles (dus max. 16).

De Virus springt niet zo gauw terug qua voices - de Micro Q wel. Hoe je 't kan uitrekenen? Nou, allereerst - gebruik je osc nr. 3? Dan heb je er 24. Dan moet je 't delen door de Unisono (Unisono = 2 : 24/2 = 12).

Maar echt een menuutje waar je precies kan zien wat je nog overhebt.. nee, dat niet.

Ha OK, ik wist het ook niet zo precies van die Virus, had, het toevallig gelezen. Ken het van mijn microQ, waar dat inderdaad snel gebeurt en niet per se zo lineair is. Bedankt voor de aanvulling:mega:

Back