ARP (Rhodes) Chroma thread

smackos

Gepokt en gemazeld
Zijn hier ook mensen met een ARP Chroma (ik prefereer om ARP te zeggen boven Rhodes :D)?

Wat een synth is dat zeg. Ik dacht dat ik alles wel gehoord had maar de complexe rare/exotische sounds die hier uit te toveren zijn doen mij altijd weer blij verassen. Vooral voor moddervette enge galio soundtrack-achtige affaires doet die niet onder voor een modulair systeem als een Arp 2600 (maar dan polyfoon :D )

De vetste analoge synth ooit gemaakt.

Nuff said.

Eén van de weinige synths die ik nog wel wil hebben:) Is dat programmeren nou een beetje "snel" te doen?

Origineel geplaatst door synthiaks
Eén van de weinige synths die ik nog wel wil hebben:) Is dat programmeren nou een beetje "snel" te doen?

Als je je er een beetje in verdiept valt dat programmeren wel mee. Je moet alleen goed in de gaten houden of je in A of B bezig bent. Bij de Roland JD800 kun je programmeren in A, B, C en D. Dat vind ik net zo 'on'-overzichtelijk.

Heb me al helemaal suf gelezen over dat ding. (Ook omdat ik de Polaris heb)
Maar nog niet gehoord. (Schroom je niet om samples te posten ;) )

Maar als er een synth een versie 2 van moet worden gemaakt is het deze wel.
Hetzelfde concept als die oude maar dan net zo uitgebreid aanstuurbaar als de Andromeda zeg maar.

Het programeren is zeker te doen, net zoiets als bij de DX7 alleen dan met analoge synthese, kies een functie van de tiptoetsjes en verander die met een slider. Het vervelende is alleen dat de waarden van de bepaalde functies alleen met nummers zijn aangegeven (zoals de modulatie matrix op b.v. de VCF'en of VCA's) die moet je dan uit je hoofd leren of er een papiertje bij houden. Er is dus gelukkig wel voor iedere functie een aparte tiptoets.

Stapte hele tijd terug (15 jr?) Dirk Witte (A'dam) eens binnen. Zat boven op 1e verdieping plankje te scheuren, hoor ik me daar een SOUND van beneden komen......ik naar beneden en ja hoor de Chroma werd aan een klant ge-demoot nou mensen ik had zelf een ARP 2600 prachtding en nog meer gaaf speelgoed, maar dit was echt KICKUHHHHH!!!!!!!!! wat een zweving en wat een modulatie en wat een gevoel zat er in dat geluid ik ben het nooit meer vergeten hoeveel indruk dat maakte toen....Ze hadden er zelfs een Apple II-e bij voor edditing net als waar Herbie Hancock toendertijd mee werkte....

Chroma1.jpg

Het enige jammere is dat er geen handig bruikbare arpeggiator op zit...op een of andere manier klinkt die arpeggiator die er in zit niet zo stoer.

Dit komt denk ik omdat die niet polyfoon werkt in de arpeggiator...

toch vreemd...

Laatst gewijzigd:
Chroma.....check...aanwezig in de Soundtroopers studio :)
Leuke synth, heerlijke osc sync

Origineel geplaatst door smackos
Yeps, met een mechanisch 'hamertje' ofzoiets :)

Dat 'hamertje' kun je uitschakelen. Wat ook handig is is de ChromaCult Midi-interface. Dan kun je ook via SoundDiver je geluiden editen en naar de Chroma sturen. De interface wordt nog gemaakt door TBS in Duitsland.

Rond die tijd was het toch nog vrij normaal om parameters met een nummer te kiezen en dan een slider aan te passen.
Anders werd het gewoon te duur. En da's volgens mij ook de schuld van de menu's en submenu's in de volgende generatie synths. En waarom Roland ook overal programmers bij maakte.

In een uitgave van het amerikaanse Keyboard Magazine werd hierover vertelt dat alles draaide rond een Intel 80186 en dat de ontwikkelaar van de Chroma op die manier mee heeft geholpen aan de verbetering van de Intelchip.

Oa hieronder vind je nog wat hierover ...

The heart of the Chroma was an Intel 80186. We were a beta site for Intel. We helped Intel debug the 186, which preceded the now-famous 286. We were ahead of the PC, which had an 8086. If you flip up the Chroma's front panel, on the right side you will see an 80186, a stack of RAM, and various other silicon glue: It's a CPU card. Take that card out, put in a SCSI controller and a hard disk drive, and you've got a desktop PC. It was a full-fledged programmable computer in a very proper sense. Paul DeRocco, the chief hardware architect, designed this system and wrote all the Chroma's assembly code. Paul selected the 186 because it had a very good I/O [input/output] structure that allowed a lot of simultaneous data to come in on a lot of data lines. The 80186 was designed as a peripheral controller, whereas the 80286, 386, 486, and so on are really designed more for desktop PC usage. But it's the same family and same instruction set.

uit http://www.redrooffs.com/chroma/KeyboardMagVintage.html

:doei:

die cult interface heb je er toh zeker wel bij?! en kan je dan niet bv met een regelwerk en/of drehbank editten??

Origineel geplaatst door Leo
die cult interface heb je er toh zeker wel bij?! en kan je dan niet bv met een regelwerk en/of drehbank editten??

Ik wel... Maar of je kunt editten met een Regelwerk of Drehbank weiß ich nicht...

Grüße, P-Funf

Back