Plaasing monitors bij ruimte gebrek.

Gupy

Nieuwkomer
Door plaatsgebrek aan voorzijde werkplek kan ik geen speakers plaatsen voor mijn neus.

Ik ben dus genoodzaakt om deze aan de zijkanten tegen de muur te hangen. Hierdoor zal ik zelf in een rechte lijn tussen de speakers staan. (dus geen optimale driehoek vuistregel)

Aangezien ik best wel 2.000 euro wil uitgeven voor monitors, vraag ik me af of dit wel een verstandig idee is. De studio ruimte zelf is ruim 6*9 (met schuin dak), ik zat aan de HR824 te denken als speaker.

Indien tegen de muur gemonteerd zal de achterzijde wel dicht bij de muur moeten staan anders komen ze te ver van de muur af.

Kan ik ze ook achter me zetten en dan het geluid laten weerkaatsen via het schuine dak?
Zijn er nog meer oplossingen?

Ik heb ook monitoren gekocht niet zo lang geleden. Ik had ook eerst geen plaats maar ik heb er toch gemaakt.
Ik heb dan ook een soort schuine voet gemaakt om ze op te zetten. Want het is erg belangrijk dat de componenten van je monitors naar je oren gericht staan.
En geluid laten weerkaatsen op een schuin dak lijkt me toch niet zo best:confused:

Veel plezier ermee;)

Origineel geplaatst door Sony
En geluid laten weerkaatsen op een schuin dak lijkt me toch niet zo best:confused:
Een schuin dak is juist heel geschikt voor een studio.
Het feit dat je 2000 euro wil uitgeven zal wel een hoop goedmaken denk ik. Mischien kun je eerst met je oude speakers ff testen of de opstelling idd niet goed klinkt.

Je monitors achter je plaatsen werkt absoluut niet lekker. Ik ben verplicht om zo te werken omdat ik echt geen plaats heb om die dingen van 1m hoog ergens anders kwijt te geraken. Ik denk dan dat je ze inderdaad beter naast je kan plaatsen (als het echt niet voor kan).

Een schuin dak en reflecties gaan niet zo goed samen, denk ik.

:doei:

Mercie voor de snelle antwoorden...ik wil ze toch echt deze week kopen.;)

Hier een foto:
DSC00989.JPG

Je ziet, het aanpassen van de studio is geen optie. Het schuine achterpaneel is ook te laag voor inbouw.

buiten dat je studio-opbouw er niet ergonomisch uitziet (waar laat je je benen als je achter je PC zit ?)
is het niet verstandig om monitor speakers recht tegenover elkaar naast je te plaatsen.
De optimale opstelling is een driehoeks-opstelling. Je zou je af kunnen vragen of de aanschaf van (dure) monitors akoestisch gezien nuttig is met deze opstelling. Alle goede eigenschappen van de monitors kunnen op deze manier teniet gedaan worden.

Eerste reflectie tegen een wand is uiteraard ongewenst en zeker niet bruikbaar voor beluistering.

Mijn advies : wijzig de opstelling van de studio zodat je wel een goede opstelling van je monitors hebt voor een optimale beluistering.

(schuine daken zijn ruimte-akoestisch gunstig, omdat er dan minder kans op staande golven is, maar vergeet niet om voldoende absoberende materialen in de ruimte aan te brengen, je wilt immers dat alleen het direkte geluid uit je monitors in je oren terecht komt , zonder vervelene reflecties)

eeh ja op zn kant mischien ??

Attachments

• schuin voor nat.jpg
    schuin voor nat.jpg
    23,7 KB · Bekeken: 149
eerst monitors ophangen op de plek die het beste klingt en dan meubels .. je was iets te snel .

Haha, lekker zijn jullie.;{

Zoals ik al zij is het meubel niet te wijzigen, houtlijm is een stevig goedje.

Het achterse meubel is ook niet om achter te zitten, maar hier kun je alleen staan. (100 cm)

Het voorste meubel (werkblad) wordt ook nog voorzien van een PC, hier kan ik dus wel het softwarematig afmixen doen. Ik zal ze hier maar neerzetten dan in uiterste nood.
:stupid

Maar kortweg gezegd: Geen mogelijkheid om studio te verbouwen. Dure monitors kopen dan of heeft dit ook geen zin of toch kijken voor (veel) kleinere monitors. En op een of andere manier toch in schuine achterwand van meubel passend maken.

bespaar nooit op je monitors .

Ik denk dat je teveel over de ergonomie heb nagedacht .. alles netjes voor je neus ziet er cool uit . maar om eerlijk te zijn kun je beter de breek ijzer pakken en die 100 euro aan mdf de bak in doen .Je zult er nu wel mee kunnen leven maar je overtuiging zal niet lang duren .

soms moet je gewoon overnieuw beginnen hoe rot het ook is

nu heb ik een idee .. bouw 2 dakkapellen en bouw daar je speakers in :)

Origineel geplaatst door Gupy

Hier een foto:
DSC00989.JPG

Je ziet, het aanpassen van de studio is geen optie. Het schuine achterpaneel is ook te laag voor inbouw.

1.Tenzij je het hele paneel naar voren verschuift,zodat je wat ruimte achter je desk hebt,waardoor je de monitors evt. op een statief kunt plaatsen. Dat toonbankje kan dan wel de bak in,dus alleen de toonbank afgebroken.

2 Of gewoon alles afbreken en helemaal stoppen.

Dus ik zou voor optie 1 gaan.

Origineel geplaatst door matt second
buiten dat je studio-opbouw er niet ergonomisch uitziet (waar laat je je benen als je achter je PC zit ?)
is het niet verstandig om monitor speakers recht tegenover elkaar naast je te plaatsen.
De optimale opstelling is een driehoeks-opstelling. Je zou je af kunnen vragen of de aanschaf van (dure) monitors akoestisch gezien nuttig is met deze opstelling. Alle goede eigenschappen van de monitors kunnen op deze manier teniet gedaan worden.

Eerste reflectie tegen een wand is uiteraard ongewenst en zeker niet bruikbaar voor beluistering.

Mijn advies : wijzig de opstelling van de studio zodat je wel een goede opstelling van je monitors hebt voor een optimale beluistering.

(schuine daken zijn ruimte-akoestisch gunstig, omdat er dan minder kans op staande golven is, maar vergeet niet om voldoende absoberende materialen in de ruimte aan te brengen, je wilt immers dat alleen het direkte geluid uit je monitors in je oren terecht komt , zonder vervelene reflecties)

is echt het enige en juiste anders kan je net zo goed gaan afmixen op p.c. boxjes want verschil zal je echt niet horen
veel succes bij de herverbouwing

Maar staan die latjes wel stevig dan? of heb je alles vastgekit tegen het plafond. In dat geval zou ik of gaan verhuizen of heel dak van je huis slopen.8o)

Maar staat dat paneel echt stevig op die latjes?Je zou evt ook alles er lekker uithalen en gewoon een Ikea Jerker bureau kunnen kopen,ben je van alle gezeik af. Want ben ook bang dat je app. op den duur weleens naar beneden zou kunnen komen zo.

Stevig?? Dat denk ik toch.

Hij staat op 7 rechthoekige draagprofielen van 44*35mm hout. Verder staat hij vast tegen twee zijwanden en het schuine dak.

Nee, stevig is ie zeker, dat is het probleem niet. (of juist wel als ik het wil wijzigen)

Het meubel kan eigenlijk niet naar voren omdat er aan de geheel rechtse kant nog een draaitafel in zit, deze kan nergens anders naar toe.

Wel zou ik de apparatuur die bovenin zit kunnen verplaatsen naar onderen. (verticale gedeelte)

Zou ik echter aan de linkerkant naast het beeldscherm nog 40 cm vrij willen houden ivm de monitor (op z'n zij) dan dien ik het beeldscherm te verplaatsen naar rechts. Dat is A; een bult werk en B; dan staat de MC-909 ook niet meer recht voor de monitor.

Allemaal niet geweldig dus. :kont:

Wel weer een hardleerse les op m'n donder gekregen. Maarja ook weer wat wijzer zullen we dan maar zeggen? :geslaagd:

Ik ga er nog maar eens over piekeren met een bak:koffie:

Origineel geplaatst door Gupy

Hier een foto:
DSC00989.JPG

Ik weet natuurlijk niet hoe die kamer er verder uitziet maar zou je bijvoorbeeld niet wat je nu ziet op de foto achter je hebben en dan aan de voorkant iets bouwen voor je pc en je monitors en misschien nog wat ander spul? Dat je als het waren je spullen om je heen heb? Als je relaxe draai stoel heb is dit denk ik best te doen.

Je kunt niet overal en altijd in je studio de "perfecte geluidsbeleving" verwachten, dat heeft niemand. Of je moet al sensors op je kop hebben zodat de 3d geluidscomputer realtime kan bereken hoe het geluid aangepast moet worden, (of meezwevende boxen :D), maar zover zijn we nog niet.

Kun je die monitors niet gewoon op het werkblad zetten links en rechts naast je PC monitor die daar nog moest komen, waar je het mixwerk op ging doen?

nah hij komt er wel uit . hij zou platte electrostaten kunnen gebruiken als mid hoog speaker en een subje erbij

Back