Sound DX-200 vs. 12-bit FM modules

bikkel

Everything is on the One
Ik verkoop mijn TX81z als deel van een deal, maar ik wil eigenlijk meteen weer een nieuwe. Maar ik heb ook wat geld over om wat leukers te kopen qua controle en features.

De DX-200 is een van de opties. Maar ik vraag me af of hij niet wat te clean klinkt en of het laag wel net zo dik is als bij de oudere FM synths van Yamaha.

nu, ik heb hem en vind hem zeker niet te clean. hij kan behoorlijk rauw en dik klinken als je dat wilt. Het is eigenlijk ook gewoon een DX-7 in een nieuw jasje.
Enige dat ik wel een minnetje vind, maar zal denk niet anders kunnen, is dat je de stappen hoort bij het draaien aan bv. je filter. Dat geeft je wel een te clean idee.

Och, een DX-7 heeft nog niet eens een filter dus....

Origineel geplaatst door Zhanox
nu, ik heb hem en vind hem zeker niet te clean. hij kan behoorlijk rauw en dik klinken als je dat wilt. Het is eigenlijk ook gewoon een DX-7 in een nieuw jasje.
Enige dat ik wel een minnetje vind, maar zal denk niet anders kunnen, is dat je de stappen hoort bij het draaien aan bv. je filter. Dat geeft je wel een te clean idee.

Die stappen hoor ik bij zo'n beetje iedere hardware fm synth welke ik ooit in m'n handen heb gehad.
Zelf heb ik alleen nog de DX 100 (keyboardje) heeft precies hetzelfde, net als de DX 21, DX 27, FB01, DX7, etc.

Maar dat ging dus niet over een filter ...... :stupid

Je hebt sowieso de ruis niet van een dx100/dx21/dx7/etc...
Als je dat niet erg vind, dan is de dx200 een topperke

Origineel geplaatst door virkaz
Je hebt sowieso de ruis niet van een dx100/dx21/dx7/etc...
Als je dat niet erg vind, dan is de dx200 een topperke

de dx200 heeft ook een noise sectie die je voor de ruis kunt gebruiken ;)

geen ruis nee, maar dat is dan juist jammer waardoor ie weer clean gaat klinken vind ik. ja, is miss mijn vreemde kronkel, maar ik vind het juist stoer wanneer een apparaat ruist, hapert en gek doet. heb je tenminste het idee dat er ook echt wat gebeurt daarbinnen.

wrom heb ik dan zojuist een VA gekocht? :D :D :D

wat betreft die stappen, ik heb alleen een Dx200 gehoord, was ook mijn eerste synth pas, dus kan het niet vergelijken. EIgenlijk kan het natuuurlijk ook haast niet anders, aangezien de boel digitaal is....

Origineel geplaatst door olafmol
de dx200 heeft ook een noise sectie die je voor de ruis kunt gebruiken ;)

Dat klopt, maar ik bedoel iets anders.
Als je goed luisterd naar oude trakx, met daar hebben we hem weer: de SOL BASS!:)
etc. hoor je gewoon een soort van " ruis " of artifacts ik heb geen idee hoe je het wilt noemen. Maar een dx21/7 of TXxx heeft dat ook. de dx200 nevert nooit niet.

Die extra ruis, tja. dat kunnen vele synths ;)

Dat klopt, maar ik bedoel iets anders.
Als je goed luisterd naar oude trakx, met daar hebben we hem weer: de SOL BASS!:)
etc. hoor je gewoon een soort van " ruis " of artifacts ik heb geen idee hoe je het wilt noemen. Maar een dx21/7 of TXxx heeft dat ook. de dx200 nevert nooit niet.

Die extra ruis, tja. dat kunnen vele synths ;)

Ja dat knerserige digitale randje bedoel ik!

Origineel geplaatst door bikkel
Ja dat knerserige digitale randje bedoel ik!

nou mijn DX200 heeft absoluut wel die rare digitale aliasing/artifacts die ik ook soms hoor op mijn FB01 en op DX-series.....

kun je eens een voorbeeld posten bikkel?
of incl patch? dan kunnen anderen volgen met hun dx200 of fm7 of fs1r etc..

kun je eens een voorbeeld posten bikkel?
of incl patch? dan kunnen anderen volgen met hun dx200 of fm7 of fs1r etc..

De TX is al weg.

Neem een Lately Bass, speel een beetje in, draai het hoog van je EQ open.
Voila, bitjes :D

Het is niet alleen de solid bass die anders klinkt door de ruis, maar ook de kazige mid geluidjes klinken wel anders in de dx100 dan in de dx200, laat staan het verschil met zo'n FM7, dat lijkt helemaal nergens op.

De dx200 en de dx100 zijn monotimbraal, ze zouden elkaar prima aan kunnen vullen verder denk ik.

Heeft iemand het hier oooit voor elkaar gekregen een solid bass uit de FM7 te halen???
Die van mij kwam in de buurt maar het klonkt helemaal nergens naar.

solidbass :{ vroeger uit m'n dx 27

edit: vraag anders nog een keer om een solidbass voor de fm7 dobre :stupid

Ik had hem ergens uit een stapel DX-7 patches gevist en in de FM-7 gebruikt. Sinds ik het verschil tussen Lately uit de TX81z en de Lately uit de FM-7 ken ga ik er niet zomaar van uit dat iedere FM bak het zelfde klinkt.....

ok ik heb mijn dx200 verkocht om dan ruimte te maken in me studio en vervolgens de fm7 te kopen......maar dat is dus een slecht idee?
Software zuigt dus weer op nieuw!

[ideale situatie modus]tx, dx200 én fm7 :luv: [/ideale situatie modus]

ik heb slechts 1 keer in mijn leven synth verkocht, de dx 27...voor de rest staan ze in de kast te wachten op de dag dat ze weer buiten mogen spelen of ze staan in de studio. ik gebruik de de dx7 gebroederlijk naast de fm7 en ze vullen elkaar mooi aan, zo zie ik ook de rest van mijn set-up, ieder apparaat levert zijn eigen stukje karakter aan de grote klankenpuzzel. :)
hoewel het toch verleidelijk is om de dx in de kast te zetten omwille van de ruimte en antistofhap.

FM7 klinkt naar mijn ervaring wel ok voor strings en geeikte fmsounds zoals die veel in popmuziek is gebruikt. Maar op een ofandere manier kan je het wel vergeten er van die gritty Detroit sounds uit te halen, en dat is voor mij nou precies waar ik fm voor gebruik.

Back