Nieuws: CD's rotten weg

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Dit is al heel erg lang bekend. Helaas geldt dat zo'n beetje voor alles wat data draagt. Maar even een hypothetisch vraag. Als je gekochte CD het niet meer doet, is het dan legaal om de nummers te downloaden.

Ow, nouja ik wist het nog niet.

Je betaalt toch voor het recht om 1 copy te hebben?

Heb me ook altijd afgevraagd hoe dat zit met platen die je op de rommelmarkt scoort qua rechten.
Of je daarvan ook mp3's dan mag houden op je PC. Kraakvrije gedownloade mp3's, wel te verstaan.

of als je een 12" hebt om dan een lacker of een enkel exemplaar te laten snijden maar dan op een hoger BPM...

mag dat?

Aha!!

Dit wist ik dus ook al een jaartje of 10 .. mede daarom koop ik geen cd's meer, ik kan wel alles gaan backuppen, maar dat slaat nergens op, zolang ik geen bewijs krijg bij aankoop van een cd wanneer mijn cd beschadigd is dat ik gratis een nieuwe kan krijgen (of tegen productie kosten) koop ik geen cd's meer.

Origineel geplaatst door barn
of als je een 12" hebt om dan een lacker of een enkel exemplaar te laten snijden maar dan op een hoger BPM...

mag dat?

Je mag toch alles kopiëren wat je bezit zolang het maar voor eigen gebruik is? Net als dat het downloaden van mp3 niet illegaal is, maar het aanbieden ervan wel?

Idd. Een soort Tupperware garantie!

Alstie kapot is stuur je de originele op en krijg je gewoon een nieuwe.
Moet toch mogelijk zijn aangezien de productieprijs maar een paar cent is...

Origineel geplaatst door Gilles la Crêpe
Net als dat het downloaden van mp3 niet illegaal is, maar het aanbieden ervan wel?

ik vrees dat de inspectie het daar niet eens mee zal zijn als ze een paar gigjes mp3's zien staan op je harde schijf waar
je niet echt de eigenaar van bent via cd of plaat of wat dan ook...

In Windows niet, onder Linux/Unix/MacOs? wel ... deze laatste zijn zo slim de eerste paar bytes van een bestand (een soort signature van het bestand) door te lezen om een beeld te vormen van de inhoud.
Windows doet alles aan de hand van de extensies, verandert de extensie dan veranderd de betekenis. :(

En nieuwe opsturen als deze kapot is? Enig idee wat voor een RMA en transportapparaat (en dus enorme kosten) daarbij komen kijken? Vanuit de consument lijkt alles zo makkelijk, maar regel dat maar eens als bedrijf zijnde en wegen die kosten wel op tegen je winst? neen, meestal niet. Aftersales/service wordt jammer genoeg vaak niet serieus genomen.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Dit is al heel erg lang bekend. Helaas geldt dat zo'n beetje voor alles wat data draagt. Maar even een hypothetisch vraag. Als je gekochte CD het niet meer doet, is het dan legaal om de nummers te downloaden.

In principe downloaden niet.
Je moet altijd reclameren bij waar je gekocht heb.
Je hebt een product gekocht die niet voldoet aan de levensverwachting die je ervan mag verwachten.
Zeker omdat het een vervanging was van Vinyl en ik weet de reclames nog van toen geen krassen was onmogelijk als voor beeld werd het zelfs als onderzetter gebruikt.
Maar Vinyl van na de oorlog en schellak platen van de jaren 20 die doen het nu nog in tegenstelling tot sommige CD's
Eigenlijk moet je terug naar de muziekzaak(asl di enog bestaat) waar je het gekocht hebt en een nieuwe CD eisen.
Zo niet naar de rechter.
Dat zou eigenlijk de juiste weg zijn. Geen hond die dit zal doen.
Men zou voor de grap eens een proefproces moeten doen.

Maar ik hebmeer problemen met zelf gebrande CD's. Die van een paar jaar geleden zitten gewoon vlekken op.
Lijkt wel een soort schimmel.

Origineel geplaatst door cloudman
ik vrees dat de inspectie het daar niet eens mee zal zijn als ze een paar gigjes mp3's zien staan op je harde schijf waar
je niet echt de eigenaar van bent via cd of plaat of wat dan ook...

Jawel hoor. In Nederland is het downloaden niet strafbaar, alleen het aanbieden. Een tijdje terug hebben we hier al een thread over gehad, nav. de directeur van de overkoepelende organisatie van platenmaatschappijen in nederland (als ik het me goed herinner) die dit op de radio verklaarde.

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de inspectie niet altijd wel iets op je pc kan vinden waarvoor ze je kunnen beboeten.... }:|

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back