DX/DMX/Drumulator/Linn syncen?

Wil gaandeweg deze drumdozen gaan kopen en kom niet helemaal uit het midi/sync stuk. Het gaat me om syncen, niet om geluiden via midi aansturen, keep the swing alive. Ik lees op internet wat tegenstrijdige berichten over welke (revisies) van die bakken nou wel/niet midi heeft en wat de makkelijkste manier is om het te regelen als dat niet zo is?

Ik heb een R8 met wat uitgangen waar ik mogelijk wat mee kan?

Drumulator, nooit midi, laatste versie wel midi capable maar vereist moeilijk verkrijgbaar intern kassie dus net zo goed een oudere kopen?

DX, nooit midi, soms ingebouwd, anders sync kassie kopen?

DMX, standaard midi?

Linn, alleen allerlaatste midi, vind je veel met midi modificatie, anders kassie kopen?

Origineel geplaatst door mono-poly
Alleen werken die dynsync dingen niet met software sequencers

Hoe kom je daar bij?

Bij mij hangen de Linndrum en dergelijke al jaren aan een software sequencer.
Dat werkt net zo strak als aan een hardware sequencer, nog nooit een probleem geweest.

Wellicht bedoel je dat het niet loopt aan een PC met daarop een softsequencer.

Mijn Atari TT heeft nergens last van en loopt nooit vast, nooit.

Met een pc sequencer kan je in ieder geval problemen hebben dat die out off sync gaat lopen.
Het kan best wel dat je met een atari geen problemen heb
Dat neem ik zo van je aan

Je kan ook het dinsync signaal an sich gebruiken, met een din-naar-2-tulpjes kabel. 1 v.d. tulpjes stuurt dan het pulse'je uit.
Alleen moet je je beats dan langzamer programmeren, zou je zeggen, maar ik zeg: je programmeert ze gewoon onder een andere -minder hoge- timingsresolutie. Maar nog hoog genoeg om funky te doen. Je zet ook gewoon de quantize anders. Het werkt prima.

Hier is een sample van een cr-8000 die de leiding heeft en een linndrum die erop gehooked is.
De cr-8000 doet in shuffle de tommetjes. Met wat ringmod erop.

Nadeel ervan is wel dat je de boel zelf moet opstarten. Maar dat geeft weer extra human feel eraan. Meestal laat ik hem lopen als ie net ernaast zit, klinkt vaak toch wat funkyer.

http://www.knoppenkast.nl/beatloop.wma

<edit>

Mijn ervaring is trouwens dat die dinsync kastjes idd. een strakke sequencer nodig hebben en het niet verdragen als er teveel controllerdata over de lijn gaat want dan vinden ze de tijdscodering in het midi signaal niet meer. B.v. als ik 'm had zitten achter een Korg ES ding en ik had een paar knopbewegingen in de loop geprogrammeerd, dan kwam het kastje erg in de war. Als je 1 van je midi outs zo kan configureren dat ie vrijwel alleen tijdcode verstuurd moeten die dinsync.com kastjes denk ik alle sequencers wel aan kunnen.

Back