[tip] absolute two monitors

Niel

OPEN DIE GAIN & EQ !!!
hey,

Ik was vorige week bij iemand een mackie 32.8.2 testen :{ :{ :{ :{ :{ :{ helemaal te gek, maar daar gaat t nu niet om.
Hij heeft in het verleden gewerkt met spirit absolute 2 monitors en hij had een tip:

Draai de tweeters om (onder wordt boven) zodat de olie, welke in de de loop van de maanden/jaren naar beneden is gelopen weer terug kan lopen en je weer betere smering krijgt, doe dit minstens één keer per jaar

Ik vond het wel een leuk verhaal en nam de proef op de som met mijn reeds 4 jaar in bezit zijnde 2's.
Ik heb alleen de rechter monitorspeakers intern omgedraaid, zowel de tweeter als de woofer.
Het is even zoeken hoe je dat moet doen, aangezien je de tweeter in zijn geheel uit elkaar moet halen (imbus en kruiskop), maar alles wijst zich vanzelf.

Nu, een dag later doe ik een test met een zelf gemaakte track, waarvan ik precies weet hoe hij klinkt.
Het resultaat is heel goed merkbaar !
Voorheen vond ik dat de mix snel dichtslibte, nu hoor ik waarom. In het vervolg draai ik ze om de 3 maanden om denk ik, want zo'n groot verschil had ik niet verwacht.
Het hoog is weer helderder, meer definitie, alsof ik nieuwe speakers heb aangeschaft bijna.

:okdan: :halleluja :luv:

Ik weet niet of dit ook werkt bij andere monitors, zal vast zo zijn, ik zou zeggen, proberen, wie weet mis je anders teveel :) om nog maar te zwijgen over hoe vermoeiend het kan zijn om naar dichtgeslibte mix op " drooggelopen " monitors te luisteren.

welke schroeven draai je dan los, die buitenste vier (rare) schroeven, of die binnenste ring met die kruiskopschroeven?

ik ben erg benieuwd hoe je dit nou gedaan hebt,
ik merk dat ik ook niet meer zo tevreden ben als vroeger

Kun je ze dan niet gewoon even op zijn kop houden als het alleen om de olie gaat?

Origineel geplaatst door cyan_circle
welke schroeven draai je dan los, die buitenste vier (rare) schroeven, of die binnenste ring met die kruiskopschroeven?

ik ben erg benieuwd hoe je dit nou gedaan hebt,
ik merk dat ik ook niet meer zo tevreden ben als vroeger

Ik zal straks een foto maken van de 2e omwisseling ...

hoe :

1. draai met imbussleutel nummer 3 de buitenste "rare" schroeven los.
2. draai met een kruiskopschroevendraaier de binnenste schroeven los.
3. haal het zwarte kapje van de tweeter (met de tekst spirit absolute 2).
4. draai de tweeter 180 graden om.
5. zet het zwarte kapje terug met de kruiskopschroeven.
6. plaats de tweeter weer terug in de speakerbox, blauw aan rood, wit aan wit.

Ik merk dus nu dat mijn absolute's verschillend zijn. deze heeft zijn twee metalen aansluitingen (links op foto) vast aan de zwarte kap, terwijl de andere "two" dat als los hoefijzer om de tweeter had hangen.
Principe blijft hetzelfde, er kan niks stukgaan, mits je alles netjes vast en loszet.
Als je twijfeld vraag je aan iemand met ervaring om ze even om te draaien.

De reden om niet je hele monitor om te draaien om hetzelfde te krijgen is dat je dan moet wennen aan je nieuwe opstelling van je monitors, en het ziet er gewoon 8o) uit is mijn mening.

Attachments

• spirit-all-small.jpg
    spirit-all-small.jpg
    24,8 KB · Bekeken: 149
Origineel geplaatst door Niel
hoe :

dank je, man! duidelijke uitleg.
ik ga het maar eens proberen, zolang ik niks uit mijn poten laat vallen of over dingen heen ga lopen pissen kan er vrij weinig gebeuren lijkt me.
:biertje:

Volgens mij is het veiliger om gewoon de gehele tweeter op zijn kop te monteren..
ok ok. de text staat dan onderste boven..

Maar je hoeft de spoel maar een beetje te beschadigen of te deuken en het is gedaan met je tweeter.

Origineel geplaatst door Erazotropa
Volgens mij is het veiliger om gewoon de gehele tweeter op zijn kop te monteren..
ok ok. de text staat dan onderste boven..

Maar je hoeft de spoel maar een beetje te beschadigen of te deuken en het is gedaan met je tweeter.

Tweeter op z'n kop monteren kan niet ivm met de inkeping in het hout onderaan voor de twee metalen aansluitpinnen.
Dat was inderdaad ook mijn eerste idee.
Alleen de woofer kan je in zijn geheel makkelijk omdraaien.

Origineel geplaatst door Niel
Tweeter op z'n kop monteren kan niet ivm met de inkeping in het hout onderaan voor de twee metalen aansluitpinnen.
Dat was inderdaad ook mijn eerste idee.
Alleen de woofer kan je in zijn geheel makkelijk omdraaien.

Ahhh so,,

Ja dan is het niet anders :)

Maar zeker even de moeite om ze om te draaien als het verschil echt merkbaar is..

heb zelf ook de 2's en heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord. Ga het zeker uitproberen, ben benieuwd!
Heeft Spirit hier iets over gezegd? Volgens mij is het niet algemeen bekend..

Origineel geplaatst door cream
heb zelf ook de 2's en heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord. Ga het zeker uitproberen, ben benieuwd!
Heeft Spirit hier iets over gezegd? Volgens mij is het niet algemeen bekend..

Heb net even een kennis van mij gebeld, die repareerd speakers e.d. en dit is hem ook bekend.

Dit principe voert hij ook uit als een soort service van een tweater reparatie.. :)

Idd leuk om te weten! ik denk zo wel De Tip van de week!

toch nog ff een vraagje..

Kan je de monitors niet ff een dag op zn kop houden zodat de olie erdoor loopt en dan de volgende dag weer goedzetten?

Ik weet dat het best dik is die olie, en kan zijn dat het erg lang duurt voordat alles goed is doorgelopen.. maar hoelang?

Dat is lastig te zien of helemaal niet.

ja stom..anders zou de olie na een dag weer naar beneden zijn gelopen..Dat gaat dan niet echt opschieten. :D
Aan de andere kant zou je het verschil dan ook niet meteen merken nadat je de tweeter hebt omgedraaid lijkt mij..

ja stom..anders zou de olie na een dag weer naar beneden zijn gelopen..Dat gaat dan niet echt opschieten. :D
Aan de andere kant zou je het verschil dan ook niet meteen merken nadat je de tweeter hebt omgedraaid lijkt mij..

Zit wat in, na een dag merkte ik het dus al. Misschien dat de "lichtere" olie eerst ging en pas over een week de rest komt :D
Ben benieuwd hoe 'ie dan klinkt :)

ferro fluid heet die ollie het help om de hitte beter af te voeren net als die witte pasta tussen een transistor en koel lichaam
ferro was erg hip okdat je het dan hoger besten kunt maar tegenwoordig hebben de beste tweaters geen ferro fluid meer de interne demping etc is dan beter .

logies verhaal

idd cream dat vraag ik me dus ook af, kan je niet gewoon die hele monitor op z'n kop zetten?

ps.
ik krijg vandaag m'n spirits!!!!

Lijkt mij ook. Telt hier "wishful thinking" misschien niet ook wat mee?

Back