[tip] absolute two monitors

Wat een boel, olie in je monitors??? Ik ben nog niet zo lang geleden overgestapt van het grote gedoe naar een studio. Ik heb vorige maand mijn eerste monitors gekocht nl Event TR8.
Maar nu mijn vraag: ik heb nog nooit van olie in monitoren gehoord dus kan iemand mij effe uitleggen waarom er olie in een tweeter zit. In de woofer waarschijnlijk niet... of toch?

Origineel geplaatst door Sony
Maar nu mijn vraag: ik heb nog nooit van olie in monitoren gehoord dus kan iemand mij effe uitleggen waarom er olie in een tweeter zit. In de woofer waarschijnlijk niet... of toch?

Ik heb er verder geen verstand van, maar olie wordt o.a. gebruikt voor smering (slijtage/weerstand vermindering) en warmte (energie) overdracht tussen componenten. Ik neem aan dat dat hierbij ook zo werkt.

En waarom alleen in een tweeter? Misschien omdat een tweeter voor de hoge frequenties zorgt. Hoge frequentie betekent meer trillingen per seconde, en eventueel dus meer slijtage.

val-racing-50.jpg

Hey ik heb deze in m'n basuitgang gegoten. Ik heb ineens meer bass en vermogen...

Koop het nu!!! Het werkt echt!

taccueil.gif

Origineel geplaatst door Javascript
val-racing-50.jpg

Hey ik heb deze in m'n basuitgang gegoten. Ik heb ineens meer bass en vermogen...

Koop het nu!!! Het werkt echt!

taccueil.gif

LOLROTF :dubbel: :dubbel: :dubbel:

Origineel geplaatst door Grooveron al met al zijn dus de risico's behoorlijk dat je wat kapot maakt en de voordelen zeer discutabel.
ik geloof je als je zegt dat het anders klinkt.
Dit zou heel goed sugesstie kunnen zijn. Je verwacht een verandering, die is er dus ook. [/B]

Ik ken/heb deze monitors nu 4 jaar, best lang dus en ben bekend met beter merken en types.
Dit is niet suggestief, bij omgekeerde aansluiting of verplaatsing is het geluid nog steeds duidelijk helderder, minder dichtgesmeerd.
Aangezien deze 2's niet meer gemaakt worden kunnen we niet zeggen dat de fabrikant er geen probleem van maakt als er meerdere klachten over zouden zijn.
Toen ik ze kocht werden ze al nieuw gedumped voor lagere prijzen .....

V "goeiedag, kan ik u helpen?"
K "ik moe monitors voor me studio, ik maak hardhaus ... "
V "dan hebben wij hier DE perfect set staan, actieve monitors of liever passieve ?"
K "mwa, gewoon ... je weet wel, dat je geen versterker nodig heb, anders moek actief met versterkers gaan sjouwen hehe"
V "haha, ik ken het, ik ken het, kijkt u eens ... dit setje van Alecto ism jb systems"
K "ow koel, ik heb gisteren een mixer van ze gekocht, echt phat, werkte met uh ... suggestieve kwaliteitsverhoging ofzo?"
V "Dat klopt! altijd fijn als de klant zelf ook weet waar het over gaat, dan merk je dat we hier geen onzin verkopen, ook deze monitors werken met het zogenaamde suggestive quality improvement ook wel bekend als S.Q.I. kijk hier staat het, met een handtekening van Uli B erbij die het patent erop heeft."
K "wauw, ghehehehe, das zekers phat, beter dat die gasten samenwerken, want die grote dure merken, das puur geldklopperij weet je."
V "verschillende mensen hebben inderdaad verschillende wensen, ik zou zeggen test ze uit, je zal het verschil gelijk merken ! echt waar, ik heb ze zelf ook en heb al 50 jaar produceer-ervaring en werk puur voor m'n lol 60 uur per week hier in de winkel, hier kan niks tegenop. S.Q.I. is de toekomst, zelfs de pro's zullen waarschijnlijk overstag gaan!"
K "koel, dan blijfje up to date met die dingen weet je. Kben zelf nog nie zo bekend met dat enzo".
V "Dat is dan 350 euro per stuk excl btw"
K "geen geld ghehehe beters" (rekent af)
V "Bedankt en tot ziens !"
K "mazzol"

No offence :engel:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Niel
Ik zal straks een foto maken van de 2e omwisseling ...

Bedankt voor de tip. Geinig!

Hier nog een tip van mij:
"Laat uw oren uitspuiten door een erkende dokter". Ook dit oorsmeer wil nogal eens het gehoorkanaal dicht laten slibben. U hoort een waarneembaar verschil. :D

Origineel geplaatst door Niel

V "goeiedag, kan ik u helpen?"
K "ik moe monitors voor me studio, ik maak hardhaus ... "
V "dan hebben wij hier DE perfect set staan, actieve monitors of liever passieve ?"
K "mwa, gewoon ... je weet wel, dat je geen versterker nodig heb, anders moek actief met versterkers gaan sjouwen hehe"
V "haha, ik ken het, ik ken het, kijkt u eens ... dit setje van Alecto ism jb systems"
K "ow koel, ik heb gisteren een mixer van ze gekocht, echt phat, werkte met uh ... suggestieve kwaliteitsverhoging ofzo?"
V "Dat klopt! altijd fijn als de klant zelf ook weet waar het over gaat, dan merk je dat we hier geen onzin verkopen, ook deze monitors werken met het zogenaamde suggestive quality improvement ook wel bekend als S.Q.I. kijk hier staat het, met een handtekening van Uli B erbij die het patent erop heeft."
K "wauw, ghehehehe, das zekers phat, beter dat die gasten samenwerken, want die grote dure merken, das puur geldklopperij weet je."
V "verschillende mensen hebben inderdaad verschillende wensen, ik zou zeggen test ze uit, je zal het verschil gelijk merken ! echt waar, ik heb ze zelf ook en heb al 50 jaar produceer-ervaring en werk puur voor m'n lol 60 uur per week hier in de winkel, hier kan niks tegenop. S.Q.I. is de toekomst, zelfs de pro's zullen waarschijnlijk overstag gaan!"
K "koel, dan blijfje up to date met die dingen weet je. Kben zelf nog nie zo bekend met dat enzo".
V "Dat is dan 350 euro per stuk excl btw"
K "geen geld ghehehe beters" (rekent af)
V "Bedankt en tot ziens !"
K "mazzol"

No offence :engel:

Heel mooi verhaal en geloof me zo gaat het regelmatig in het echt.
Ik heb bijna 1 jaar in een Grote HIFI winkel gewerkt, en daar ging het echt zo.
Als je dat niet kon (het lukte mijn dus niet!) was het over, en kon je naar het magazijn
of op de baterijen afdeling.
dit gebeurd echt dagelijks, en die term S.Q.I. houd ik er voortaan in 8)

het is heel goed mogelijk om voor niet te veel geld een goeie set nearfields te kopen .. maar zolang we metelkaar blijven geloven in de pro specs van de gemiddelde nearfield zonder daar echt kaas van te hebben gegeten blijft deze wereld van list en bedrog nog wel even bestaan .

nearfields monitors is gewoon 1 grote X factor er geen standaard geen vlak geen ideaal geen minimale eisen

er zou eigelijk een nearfield cao moeten komen .

reference nearfield is al een leugen .

Origineel geplaatst door Grooveron
Heel mooi verhaal en geloof me zo gaat het regelmatig in het echt.
Ik heb bijna 1 jaar in een Grote HIFI winkel gewerkt, en daar ging het echt zo.
Als je dat niet kon (het lukte mijn dus niet!) was het over, en kon je naar het magazijn
of op de baterijen afdeling.
dit gebeurd echt dagelijks, en die term S.Q.I. houd ik er voortaan in 8)

Ik kan solly gaan citeren ? *D ?

Origineel geplaatst door mischa
het is heel goed mogelijk om voor niet te veel geld een goeie set nearfields te kopen .. maar zolang we metelkaar blijven geloven in de pro specs van de gemiddelde nearfield zonder daar echt kaas van te hebben gegeten blijft deze wereld van list en bedrog nog wel even bestaan .

nearfields monitors is gewoon 1 grote X factor er geen standaard geen vlak geen ideaal geen minimale eisen

er zou eigelijk een nearfield cao moeten komen .

reference nearfield is al een leugen .

Ik ben het gedeeltelijk met je eens als je het over electronisch gemaakte muziek hebt
Het is dit niet waar als je het over acoustische muziek hebt.
Er is wel degelijk een referentie, "live gespeelde muziek".
Ik doe regelmatig een engeneering sessie met echt instrumenten. Kleine Jazz combo's, klassiek opnames
kerk orgel, koor, acoustische roch/pop sessies etc..
Daar heb je dus wel de referentie.
Je hoort wat ze live spelen en weet dus wat je op je opname terug moet horen.
Als dat er niet is kan dat meestal maar 2 oorzaken hebben.
De eerste daarvan zijn microfoons (plaatsing inbegrepen) en het 2de je monitoring.
Dus er is wel degelijk een referentie kader wat monitoren betreft.
Allen de boys op dit forum hebben daar geen idee of benul van!!

Ik ben ook geen fan van dure monitoren, en al helemaal niet van gehypte.
Ik gebruik zelf een setje TB 2s van PMC, helemaal niet de duurste maar wel heel eerlijk.
Ik heb er wel een goede eindtrap bij,
ik geloof net als jij niet in die super nearfield refrence tralala met ingebouwde versterkers,
die kleuren mij teveel en zijn veel teduur.
Neem een goede eerlijke acoustische opname en ga dan maar eens luisteren, je mond
valt open als je al die blabla monitoren hoort.

een echte opname als referentie gebruiken . ja das mischien wel het beste .. dat heb ik een beetje verkeerd en kaal geformuleerd ik bedoel een andere referentie .

als je dezelfde monitors ruimte en amps heb als de engingeer die de opname heeft gemaakt hoor je het als het goed is net zo als het bedoeld is .

je oren en hersens werken heel raar . als je te veel laag en hoog heb passen je oren zig aan .. doe je dan de bass en hoog lift uit zal het eerst middy klinken totdat je oren het weer bijgesteld hebben .

je oren proberen het gewoon vlak te krijen op 1 of andere manier .

het is vrij makkelijk om details in een foto te onthouden .. probeer het maar eens met geluid .. geluid is heel vluchtig je bent het zo weer kwijt tot dat je het weer hoord

je moet gewoon 2 sets monitors hebben kleurende ( real word monitoring ) en niet kleurende neutrale hele saaie zonder zout peper

en juist de 2e hebben hun prijs en dat zit em gedeeltelijk in de ontwikkeling maar vooral in de dure componenten

overigens ik vind de spirit 2 een leuke speaker om mee te beginnen maar de echte details hoor je niet

Ik vind dat hier wel waarheid in zit, maar vergeet niet dat de spirits een prima low budget monitor is voor de (beginnende) muziekmaker en zeker voor ongetrainde oren is een onbetaalbare monitor weggegooid geld als je het mij vraagt.

vergeet een ding niet dat elke monitor anders voor elk persoon kan klinken

Dat geldt zelfs voor de professionals, en natuurlijk is goede monitoring zo'n beetje het belangrijkste in je set-up, maar dat geldt minstens zo veel voor de akoestiekbehandeling in je luisterruimte en daar hoor ik eigenlijk niemand over.

Dat olie verhaal lijkt mij onwaarschijnlijk maar kan ik niet bevestigen (wie heeft de fabrikant hierover al benaderd):mega:

Origineel geplaatst door mischa
een echte opname als referentie gebruiken . ja das mischien wel het beste .. dat heb ik een beetje verkeerd en kaal geformuleerd ik bedoel een andere referentie .

als je dezelfde monitors ruimte en amps heb als de engingeer die de opname heeft gemaakt hoor je het als het goed is net zo als het bedoeld is .

je oren en hersens werken heel raar . als je te veel laag en hoog heb passen je oren zig aan .. doe je dan de bass en hoog lift uit zal het eerst middy klinken totdat je oren het weer bijgesteld hebben .

je oren proberen het gewoon vlak te krijen op 1 of andere manier .

het is vrij makkelijk om details in een foto te onthouden .. probeer het maar eens met geluid .. geluid is heel vluchtig je bent het zo weer kwijt tot dat je het weer hoord

je moet gewoon 2 sets monitors hebben kleurende ( real word monitoring ) en niet kleurende neutrale hele saaie zonder zout peper

en juist de 2e hebben hun prijs en dat zit em gedeeltelijk in de ontwikkeling maar vooral in de dure componenten

Klopt wat het aanpassen van je oren betreft.
Ik heb naast mijn PMC's ook en setje nieuwe Tapco 5 gekocht voor het gekleurde geluid :-)
zodat ik weet wat de rest hoort.}:|

NEE Bart laat die mackie nog staaaan! :p

Back