zanglijn bewerken?? waarmee

michielhemmer

Stamgast
muziek maken kan ik wel maar als iemand of ik zelf iets ingezongen heb wil ik die zanglijn met plugins gaan bewerken.

wat zijn nou echt de essentiele dingen die je moet doen om de zanglijn goed te laten klinken??? (buiten het goed inzingen ervan natuurlijk hahah)

ik zelf neem de zang droog (zonder enig effect) op en pak dan later de reverb,delay evt compressor om het netjes te maken maar wat is nou eigenlijk het beste om er iets moois van te maken??

graag ff wat tips van jullie!!!!

Volgens mij neemt iedereen zang droog op. En idd inzingen lijkt me t belangrijkst. Vaak gooi ik over veel kanalen en dus ook zang een piep klein beetje delay en distortion om t zo iets voller en afgebakender te laten klinken. Maar das persoonlijk.

maar jullie gebruiken dus geen reverb?? of iets anders??

en als je geen helegoeie zanger bent (heb ik het nou over mezelf haha) hoe kun je dat verbergen......

het ligt 100% aan welk soort track je maakt en of je de juiste instellingen gebruikt.
ik vind zelf een beetje reverb (goede reverb gebruiken en geen crappy ding !!!) wel mooi.
verder beetje stereo chorus op de refreintjes kan mooi zijn. Soms werkt een klein beetje overdrive op stemmen om het minder lief te maken. maar kijk altijd uit met effecten je kan namelijk ook overdo-en. Waar je vooral rekening mee moet houden is dat je bij het EQen het midhoog wat hoger zet dan de bass en hoge frequenties voor de vocal, dat maakt het allemaal verstaanbaarder en dus vaak beter. Bij goede opnames komen heel veel dingen kijken waar je niet direct bij stilstaat.

2 dingen zijn vooral heel belangrijk, zorg dat je zanger(es) niet vals gaat en dat je alles droog opneemt zonder effecten enz. wat betreft wat je moet doen als je geen goede zanger bent... ehm ik zou het niet weten ik werk alleen met goede zangers en zangeressen hahahah....zangles nemen?

Origineel geplaatst door michielhemmer
en als je geen helegoeie zanger bent (heb ik het nou over mezelf haha) hoe kun je dat verbergen......

Gebruik een pitch-corrector. Dit is een plugin die ervoor zorgt dat je zuiver zingt :). Een bekende is Antares autotune.
http://www.antarestech.com/products/auto-tune4.html.

Maar er zijn ook goedkopere versies verkrijgbaar, Yamaha heeft er ook een geloof ik.

Success

Je kunt de zang ook wat dikker maken door op een ander kanaal dezelfde vocal een klein beetje te detunen en 't volume aan te passen. Een beetje hetzelfde idee wat een harmonizer doet, alleen zijn die doorgaans redelijk prijzig. De TC Helicon Voiceworks schijnt wel een leuke bak te zijn. Krijg je er gelijk een pre-amp, reverb, EQ, pitch corrector en compressor bij. Voor zo'n € 800,-. Er is ook een uitgeklede versie, de Quintet, voor ongeveer de helft van de prijs beschikbaar. Eventide schijnt in dit segment ook wel leuke bakken te maken, alleen ook lichtelijk aan de dure kant.

Back