[Doepfer] The Trautonium Project

JohnnyBusca

rocket scientist
Doepfer heeft al een geruime tijd een project waarin ze met behulp van A-100 modules een Trautonium willen na maken.

tr_sala3.gif

Het is een heel vaag apparaat, met voet pedalen, enzovoort. Heeft iemand enige ervaring met zo'n soort type machine?

http://www.doepfer.de/traut/traut_e.htm Ongelooflijk wat er allemaal weer over geschreven wordt door Doepfer. :)

En zo is ie na te maken met doepfer modules:
TR2001.gif

Okay, tis gewoon supercool.
Je hebt gewoon filters en generatoren die je ook op een synth aantreft.
Echte trautoniums en hun filters klinken gewoon creepy cool.
Bijna organisch.
Je bespeelt ze ongeveer als een ribboncontroller alleen zijn ze veel lekkerder te bespelen en zijn er allemaal trucjes om het heel smooth te laten klinken.
je kan je vinger maar op 1 locatie tegelijk houden dus de stroken zijn in principe monofoon.
daarom hebben ze meestal 2 van die stroken.
Ik heb hier ooit een trautonium cd gehad en moet zeggen dat er te gekke dingen mee gemaakt kunnen worden.
K zal es kijken of ik wat kan vinden.
K weet wel dat die gozer trautonium muziek maakte voor de soundtrack van een hitchcock film.

Er is naar het schijnt maar 1 man op de wereld die als een virtuoos op de (of het?) Trautonium kan spelen, en dat is Oscar Sala, een stokoude Oostenrijker, die nog samen heeft gewerkt met Trautwein, de uitvinder van dit instrument. Een flink aantal jaren geleden stond er een uitgebreid interview met hem in Keyboard. Als er mensen hierin geïnteresseerd zijn, zal ik dat eens opsnorren.

Heb dat artikel ooit ook eens gelezen. Erg bizar, maar wel gaaf. Een soort analoge (avant la lettre) versie van absynth misschien wel.

Hier een stukje over de history van de Trautonium, wat een fijne man is dat toch! Hij blijft maar ouwehoeren!
Lekker in het duits!

http://www.tonyblack.org/mp3/external/05OK_Trautonium_StangeElbe.mp3 <-- 11 Mb

Lijkt wel of het een snaar instrument is.

Met dank aan de universiteit Osnabrueck: http://www.musik.uni-osnabrueck.de/
http://www.musik.uni-osnabrueck.de/fachstruktur/geraete/

Met een stukje van Birds! Intro hierover, bla bla bla: 07:32 - 10:09 en dan het stukje 'muziek': 10:10 - 11:07

Helaas is hij er niet meer hij was 91 en is gestorven op 12 Maart 2002 in Berlijn.

De A-113 (subharmonic generator) ga ik binnenkort bestellen
Zal jullie dan laten weten hoe ik hem vind klinken
heb inmiddels ook wat Sala CD's besteld om me te laten inspireren

Het bijbehorende filter (A-104) lijkt mij zo op het eerste gezicht iets te minder boeien (of pleeg ik nu heiligschennis ?)
Het is geen VC filter. Naar mijn bescheiden mening gaat de Doepfer A-127 daar dan beter bij passen (komt geloof ik van de Korg PS-3X00 serie)

groet
Joost

Laatst gewijzigd:
Ik heb de A-113 inmiddels binnen, en dat valt niet tegen
Tracking vanaf een A-110 loopt prima; ook vibrato komt mooi stabiel door
De presets zijn heel makkelijk te saven & op te roepen.
Ik vind 'm voor pads etc het lekkerst klinken door een 12 db filter (A-121)

probeer binnenkort ergens wat MP3s neer te zetten

groet
Joost

Origineel geplaatst door levka
Ik vind 'm voor pads etc het lekkerst klinken door een 12 db filter (A-121)

probeer binnenkort ergens wat MP3s neer te zetten

groet
Joost
Pads blijf ik redelijk lastig vinden. Is een A-113 daar echt voor geschikt?

Hallo Jeroen
Ja, pads gaan goed vooral met een phaser of A-127 erachter; chorus werkt ook goed

Wil wel wat Mp3s maken, maar ben nu net m'n studio aan het verbouwen

groet
Joost

Origineel geplaatst door levka

Het bijbehorende filter (A-104) lijkt mij zo op het eerste gezicht iets te minder boeien (of pleeg ik nu heiligschennis ?)
Het is geen VC filter. Naar mijn bescheiden mening gaat de Doepfer A-127 daar dan beter bij passen (komt geloof ik van de Korg PS-3X00 serie)

woepsie: late reactie, maar ik de filter lijkt me we interessant, 4 filters gemixt voor 130 euro. knoppen draaien!

maar de subharmonic generator snap ik niet helemaal, heb hem al eens getest, en engelse tekst gelezen, maar heel simpel uitgelegd, wat gebeurd er precies?

Origineel geplaatst door 2206
maar de subharmonic generator snap ik niet helemaal, heb hem al eens getest, en engelse tekst gelezen, maar heel simpel uitgelegd, wat gebeurd er precies?

De A-113 maakt subharmonischen. Dus van 2000Hz word 1000Hz gemaakt, als je deeld door 2.
Je kan delen van 1 tot 24. Dus van 2000Hz naar 83,3333Hz als je deeld door 24. Er zitten 4 secties in de A-113 die je allemaal een andere deler kan geven. Deze secties kan je bij elkaar mixen. Dit kan, zoals eerder gemeld, hele mooie pads/akkoorden opleveren.
Verder kan de A-113 gebruikt worden als trigger generator voor ingewikkelde sequenses.
Nog een bijzonderheid is dat de uitgangen een zaagtand golf zijn en niet, zoals meestal bij frequency dividers, een blok golf.

Het is een unieke modulle.

Origineel geplaatst door Patat Met
De A-113 maakt subharmonischen. Dus van 2000Hz word 1000Hz gemaakt, als je deeld door 2.
Je kan delen van 1 tot 24. Dus van 2000Hz naar 83,3333Hz als je deeld door 24. Er zitten 4 secties in de A-113 die je allemaal een andere deler kan geven. Deze secties kan je bij elkaar mixen. Dit kan, zoals eerder gemeld, hele mooie pads/akkoorden opleveren.
Verder kan de A-113 gebruikt worden als trigger generator voor ingewikkelde sequenses.
Nog een bijzonderheid is dat de uitgangen een zaagtand golf zijn en niet, zoals meestal bij frequency dividers, een blok golf.

Het is een unieke modulle.

Mooi samengevat,

Nog 2 aanvullingen;

1. dit werkt het handigst met een goede VCO die in het hoog een goede scaling heeft; A-111 doet dit beter dan A-110;

2. De mooiste pads krijg je met aparte chorus voor elke output dus drie of vier chorus units

en nu we toch bezig zijn (';)')

is er verschil in klank tussen het A-104 en A-127 filter ?
of is het technisch gezien
hetzelfde filter.
Dus afgezien dat de een 4 en de andere 3 filters heeft en de 127 cv-in heeft.

nu wordt de subharmonic duidelijk!
je kan er dus geen audio doorsturen bvb?

+
a104 zijn band pass /lowpass, a 127 enkel bandpass
a104 zijn eigenlijk gewoon 4 filters zonder cv en een mixer.
maar klank verschil weet ik niet. spijtig dat doepfer zo weinig mp3s heeft...

@ 2206, idd erg vreemd dat dup zeer weinig mp3 heeft, en de meeste
worden nog verpest door die duitser die niemand verstaat. (':(')

ik ben best geinteresseerd in de trautonium osc en filter, maar dan
wil ik ze toch eerst apart gehoord hebben.

Ik probeer binnenkort wat Mp3's te posten

vorige week heb ik de filter even getest, kreeg echt vol geluid met white noise, frequenties net naast elkaar en resonanties open.

Back