De toekomst van Emu & Akai samplers?

David

Ouwe rot
Als je 't mij vraagt vinden ze het bij E-mu en Akai echt niet leuk dat softsamplers zoals Giga, HAlion en EXS24 zoveel fans aan het maken zijn. Een bekende Belgische muziekhandel zei me onlangs nog dat de markt voor Emu E4 samplers compleet ingestort is. Misschien daarom juist dat Emu de laatste jaren zoveel synthmodules van het Proteus2000-type heeft uitgebracht, en geen echte vernieuwingen in z'n sampler-gamma meer heeft gemaakt? :L

Het probleem van de Emu's is vooral dat al hun samplers "amper" 128MB slikken. Net alsof je een BMW7 of Mercedes S hebt die begrensd is tot 70km/u.

Maar wat heb je daaraan als je minuten moet zitten wachten om grote banken in te laden, en als het RAM meteen volzit? Terwijl je die beperkingen niet hebt met Gigasampler, EXS24 en Halion? :{ Natuurlijk houdt E-mu al jaren de 128MB grens aan zodat we wel verplicht zijn om een 2e E4 kopen om 2x 128MB te kunnen laden. :L Wat een boeven toch?! :duivels:

De Akai S5k/S65 gaat tot 256, en Z4/Z8 tot 512MB, maar dat RAM is dan weer van een duurder type... :gaap:

Als ze nou hun hardware samplers gewoon es standaard zouden uitrusten met dezelfde streaming-technieken van de Gigasampler, een grote interne HD (bv. 100GB), compatibel met .wav, USB poort. Volgens mij bestaat daar best wel een markt voor. Want lang niet alle muzikanten willen de godganse dag op een computerscherm zitten staren, en alle editing met de muis doen, toch? :duivels:

Emu gaat alvast heel binnenkort z'n nieuwste EOS-versie wel compatibel maken met FAT32 schijven én USB - eindelijk, 3 jaar achterstand op de Akai S5000/6000, Z4/Z8 :Z

Maar als ze er verder qua R&D niks meer willen doen, zou het best wel ns kunnen dat Emu en Akai hun eigen graf zijn aan het graven...

Laatst gewijzigd:
Dacht het niet........

Als over een paar jaar de meeste muziek software fabrikanten hun produkten zo maken dat je ze pas kunt draaien als je ook iets DSP achtigs koopt wordt de concurrentieverhouding weer rechtgetrokken.

Tel eens op wat je kwijt bent als je alle software moet kopen.

Zet daar de prijs van een hardware sampler tegenover.

groeten

basicsys

En ik heb zelfs nog nooit de 32 mb van m'n ouwe S2000 vol gekregen.

En nu heb ik zelfs 64 mb tot m'n beschikking dussuh ;)

Ik moet wel opmerken dat ik geen complete grandpiano's sample banks e.d. gebruik. :)

Origineel geplaatst door BasicSystem
Dacht het niet........

Als over een paar jaar de meeste muziek software fabrikanten hun produkten zo maken dat je ze pas kunt draaien als je ook iets DSP achtigs koopt wordt de concurrentieverhouding weer rechtgetrokken.

Dat zou inderdaad pas leuk zijn : als alle VST plug-ins (niet alleen effecten maar ook softsynths & sampling) niet meer host-based zouden zijn, maar zouden kunnen draaien op DSP-kaarten zoals al jaren in ProTools en CreamWare Pulsar kan! Maar hopelijk niet met het prijskaartje van de ProTools hardware...
Ik vermoed dat Emagic wel zoiets aan het ontwikkelen is.

Origineel geplaatst door OnAcid
En ik heb zelfs nog nooit de 32 mb van m'n ouwe S2000 vol gekregen.

En nu heb ik zelfs 64 mb tot m'n beschikking dussuh ;)

Ik moet wel opmerken dat ik geen complete grandpiano's sample banks e.d. gebruik. :)

Mijn opmerking richt zich inderdaad vooral tot mensen die graag en veel met CD-Rom libraries werken. Maar dat zijn meestal ook diegenen die hun sampler vooral als playback ROMpler gebruiken. En met een sampler kan je natuurlijk wel wat meer dan alleen maar CD-roms laden en afspelen.

Mijn opmerking richt zich inderdaad vooral tot mensen die graag en veel met CD-Rom libraries werken. Maar dat zijn meestal ook diegenen die hun sampler vooral als playback ROMpler gebruiken. En met een sampler kan je natuurlijk wel wat meer dan alleen maar CD-roms laden en afspelen.

inderdaad,

Als je ziet hoeveel dance producers nog de ouwe Akai's gebruiken. En wat hadden die dingen, 2mb ofzo?

Maar als je een realistisch orkest nodig hebt kost je dat wel wat mb's ;)

Het valt me wel op dat juist de laatste tijd wel veel nieuwe hardware samplers zijn uitgekomen. En die toch zeer goed verkopen.

Ik ben van mening dat de hardware sampler een blijvertje is.

Kwa flexibiliteit en compatibiliteit is het een feit dat pc velen
malen beter is voor het gebruik van samples!!!!!

gr. Mario

Origineel geplaatst door Mario
Kwa flexibiliteit en compatibiliteit is het een feit dat pc velen
malen beter is voor het gebruik van samples!!!!!

gr. Mario

Het lijkt me meer jouw mening dan een feit ;)

Ik heb eens gestoeid met halion en die logic sampler. Ik vond het wel geinig, maar echt fantastisch, nou nee.
En met Halion kan je volgens mij niet eens samplen....

Het lijkt me meer jouw mening dan een feit ;)

Ik heb eens gestoeid met halion en die logic sampler. Ik vond het wel geinig, maar echt fantastisch, nou nee.
En met Halion kan je volgens mij niet eens samplen....

Heeft Mario het over een bepaald pakket? Hij noemt de pc in het algemeen, en wie dat ontkent heeft een bord voor z´n kop.

zal wel een groot bord wezen, maar ik zie niet waarom een pc beter is voor samples dan een sampler... ;)

Ach, ieder z'n meug. Er zijn zat mensen die alleen met een atari en een stapel samplers werken.

Maar de vraag is of Akai en Emu straks geen sampler meer verkopen. Vooral nu EMu ook met een software versie komt.

Ik heb het over een aantal pakketten waaronder Kontakt,
Halion, Sampletank etc.....

Ik zeg ook niet in het algemeen beter, ik heb het over de
compatibiliteit en flexibiliteit (wordt doodziek van die 2
woorden) en niet over de filters ed.

gr. Mario

ach al dat gemeuk....het werkt nu voor me...dus waarom zou het dat in de toekomst niet doen? m.a.w. zal nooit software gaan samplen (zeg nooit nooit)....werk ook nog met sequencer uit de jaren toebak...waarom? -waarom niet?

Dacht het niet........

Dacht het dus wel. Daar zit het hem nu net. De meeste mensen kopen waarschijnlijk de software niet maar halen die ergens van een of ander obscuur cd-tje voor 25 piek. Dat gaat met een hardware sampler dus niet. Resume, de hardware sampler zal een flinke slag in de nek krijgen.

Ze gaan niet failliet omdat ze geen apparaten meer verkopen hoor. Wellicht dat ze minder gaan verkopen maar als ze iets bouwen wat men wil kopen dan is er niets aan de hand.

Akai is al begonnen met software en qua know-how hebben ze nog steeds een voorsprong op de beginnende concurrentie.

EMU is een onderdeel van een groter concern en zolang ze rendabel blijven kunnen ze apparaten blijven bouwen.

Omiel, je mist mijn punt........

Hardware samplers HEBBEN al een flinke tik gekregen doordat er zoveel mensen met gekraakte software werken.

Veel software fabrikanten zijn bezig met het ontwikkelen van eigen DSP platforms en zullen in de toekomst zorgen dat hun plugs alleen nog op hun eigen DSP kaart draait.

Dan krijg je pas een eerlijke vergelijking qua prijs, tel maar na :

Cubase 400 EURO
Halion 330 EURO

Terwijl je voor 700 EURO een EMU ESI 2000 sampler koopt.

groeten

basicsys

Hardware samplers HEBBEN al een flinke tik gekregen doordat er zoveel mensen met gekraakte software werken.

Veel software fabrikanten zijn bezig met het ontwikkelen van eigen DSP platforms en zullen in de toekomst zorgen dat hun plugs alleen nog op hun eigen DSP kaart draait.

Ik miste inderdaad je punt. Zo heb je uiteraard gelijk.

Maar als de prijzen en de kwaliteit nagenoeg hetzelfde zouden zijn zou ik persoonlijk voor een software versie gaan. Lijkt me wel zo makelijk. Want editten e.d. op een hardware apparaat is meestal niet echt gebruiksvriendelijk.

ach ja....aangezien bij dat rekensommetje de pc zelf niet opgeteld was, vind ik t minstens fair dat je ook er vanuit mag gaan dat je de pc bij een hardware sampler gebruikt om te editen. Dat is toch wel vrij gangbaar

Dan krijg je pas een eerlijke vergelijking qua prijs, tel maar na :
Cubase 400 EURO
Halion 330 EURO
Terwijl je voor 700 EURO een EMU ESI 2000 sampler koopt.

Bij de prijs van de software moet je natuurlijk ook nog de prijs bijtellen van een degelijk uitgeruste PC mét daarbovenop midi & audio interfaces.
De prijs van Cubase gaat trouwens stijl omhoog met de nieuwe SX versie, en zou meer in de buurt liggen van de prijskoers van Logic Platinum.

Het valt me wel op dat juist de laatste tijd wel veel nieuwe hardware samplers zijn uitgekomen. En die toch zeer goed verkopen.
Ik ben van mening dat de hardware sampler een blijvertje is.

Veel nieuwe samplers die bovendien zeer goed verkopen? Dewelke dan wel? De Akai Z4 & Z8 zijn zowat het enige écht nieuwe sinds de Yamaha A4000/5000 en de Ultra-series van Emu in 1999.

Persoonlijk denk ik dat de hardware sampler enkel een kans maakt om te overleven, als het OS de voordelen van de software-versies zou overnemen, vooral geen RAM-beperkingen meer dankzij disk-streaming, ultrasnelle laadtijden, compatibiliteit met .wav, FAT32 disks en USB 2.0

Volgens mij was de toekomst van het samplen de VP-9000 VariPhrase Processor en het programma Melodyne en alles wat daarna komt. :confused: Niet hoeveel mbtjes je sampler aankan.

Back