Speak & Spell

Arv

Robot
Kwou het ff hebben over Speak & Spell, het eerste album van Depeche mode. Ik vind het echt voor het jaar (1981!) ontzettend techno/dance-erig vernieuwend en nieuw zeg maar.. Sommige stukjes hebben echt een ontzettende techno feel IMO (check Boys say go)
Wat denken jullie?

Arv

ff voorbeeldje

...maar ik zeg ook niet dat het techo/dance IS maar wel dat het een zelfde feel heeft zeg maar.. beetje trippy

Origineel geplaatst door 6 trak
tsja een 4/4 beat... maar voor de rest... erm...

denk dat je het andersom moet zien, de techjochies zijn mischien hier wel door geinspireerd...

naja, dat bedoel ik eigenlijk een beetje ofzo.. hehe.. ehm.... :D

Ja, ik begrijp die zienswijze van Arv wel over dat nr. : 4/4 en loop-achtige bassline. Zit wat in.

Ze hebben de mosterd zeker bij andere minimal (synth) wave bands gehaald en er een boyband sausje overheen gegoten ;) wellicht de aarstvaders van de boyband! ;)

Erg ok album wel, en zeker pure techno imo. Maar niet bijster bijzonder voor die tijd, toevallig een van de tig synthwavebandjes die werden opgepikt door een major.

In die tijd waren er ontzettend veel vernieuwende elektronische bands die aan de wieg stonden van de 'techneu'
, vaak ook veel donkerder zoals The Human Leaugue (toen nog met Clock DVA samen!), Flo & Andrew, Kraftwerk, YMO, Logic, DAF, Throbbing Gristle, Inertia etc.etcetc. Die ook al (Vaak eerder) techno 4/4 beats de wereld instuurden.

En in Detroit waren Juan Atkins & Rick Davies al flink bezig met Cybotron...

Back