Hoe krijg ik m'n Korg Triton programs in Cubase SX2?

Tijn

Ingeburgerd
Ik heb thuis een Korg Triton ProX staan en wil deze graag aansturen vanuit m'n software sequencer op de PC. Vroeger gebruikte ik Logic 5 en daarvoor kon ik op de site van Korg een enviroment downloaden zodat ik alle progarms & combo's ter beschikking had in Logic. Dat werkte op zich schitterend.

Nu gebruik ik echter Cubase SX2 op m'n PC en eigenlijk wil ik weer hetzelfde. Kan iemand me helpen hoe ik dit voor elkaar krijg?

Hmmm... ik heb net een bestandje gevonden wat het wel eens zou kunnen zijn op TritonHaven. Dus ik download het en stop het in de map waar het volgens de instructie terecht zou moeten komen... zie ik daar een mapje "Korg" staan (naast een hele rij mapjes voor andere fabrikanten). En daarin zit een bestandje "Triton" met daarin alle program-namen.

Blijkbaar zit de patchlist dus al standaard in SX2 en na wat vluchtig zoeken in de help-file heb ik gevonden dat ik het via de MIDI Device Manager kan activeren. En dat is gelukt :)

Heel mooi! Ik heb ook een Korg Triton, welliswaar de LE versie, maar ik was hier ook naar op zoek. Er is ook een utility waarmee je de programs en combi's via je PC kunt bewerken, maar daar heb ik alleen een versie van waarvan niet alle onderdelen werken. Als je het aanschaft werkt alles, maar ik geloof dat ze daar $250 voor vragen. Beetje jammer. Je zou toch verwachten dat er standaard software bij zo'n synth zit waarmee je op een gebruikersvriendelijke manier via je PC of MAC de combi's en programma's kan wijzigen. Misschien dat iemand een ander tool heeft waarmee dat kan?

Oh, en dan heb ik nog een vraagje. Gisteren was ik met de band bezig en had ik een schitterende combi op mijn Triton gemaakt met een leuke arpeggio op de achtergrond. Probleem met arpeggio's in een band is dat ze moeilijk te syncen zijn met de drummer. Dat kan wel met de "tempo" knop, maar het zou handiger zijn als er een "tap" knop op de Triton zou zitten. Maar ja, die zit er dus niet op. =( Zijn er mensen die hier een andere goede werkende oplossing voor hebben gevonden (en dan bedoel ik niet dat de drummer maar met een clicktrack moet meespelen ;)

Origineel geplaatst door bluebrain

Oh, en dan heb ik nog een vraagje. Gisteren was ik met de band bezig en had ik een schitterende combi op mijn Triton gemaakt met een leuke arpeggio op de achtergrond. Probleem met arpeggio's in een band is dat ze moeilijk te syncen zijn met de drummer. Dat kan wel met de "tempo" knop, maar het zou handiger zijn als er een "tap" knop op de Triton zou zitten. Maar ja, die zit er dus niet op. =( Zijn er mensen die hier een andere goede werkende oplossing voor hebben gevonden (en dan bedoel ik niet dat de drummer maar met een clicktrack moet meespelen ;)

Ik weet niet hoe moeilijk of snel die arpeggio is, maar je kunt natuurlijk overwegen om het gewoon zelf te spelen ;)

En anders... misschien kun je het nummer zo maken dat jij begint en de drums invallen? Dan gaat het wel goed lijkt me.

Origineel geplaatst door Tijn
En anders... misschien kun je het nummer zo maken dat jij begint en de drums invallen? Dan gaat het wel goed lijkt me. [/B]

Nou, dan moet je we een verrèkkes strakke drummer hebben! :)

Origineel geplaatst door bluebrain
Nou, dan moet je we een verrèkkes strakke drummer hebben! :)

Dat valt toch wel mee? Als een drummer dat hoort, kan 'ie daar echt wel op meedrummen hoor :) Ik bedoel, je kunt toch ook met een clicktrack meedrummen? Dit is niet zo heel anders.

Desnoods kun je een monitor bij z'n kit zetten waaorp je de synths zet, mocht 'ie het niet goed kunnen horen.

Drummen met een clicktrack is een vak apart en onze drummer is daar nog niet aan toe.

Maar!!!!

Ik heb de TAP knop gevonden! Het is de Timbre/track knop namelijk. Door erop te tappen kan je de snelheid van je background arpeggio veranderen. We hebben dus geen clicktrack nodig....

Back