wat=wat?

pjeut

Ouwe rot
Weer zo'n nitwitwatiswatvraag, en dan nu over geluid. Geluid? Geluid!

Als je de diverse geluids-specificaties van synths en samplers leest, dan vliegen de zelfde krachttermen je om de oren, zoals pads, strings, poly's, basses, leads, etc.. Nou weet ik van de meeste wel wat ze betekenen, maar toch lijkt het me aardig om hierbij een thread op te starten om dit soort termen op een rijtje te zetten met de betekenis erbij.

Dus, van start:

* pad: polyfoon achtergrondgeluid, nogal new-age achtig.
* strings: polyfoon orchestraal strijkersgeluid, bij uitgebreide synthetische bewerking kan het ook een pad genoemd worden.
* brass: polyfoon orchestraal blazersgeluid, bij uitgebreide synthetische bewerking kan het ook een pad genoemd worden.
* basses: veelal monofoon synthgeluid met veel lage frequensies.
* leads: veelal monofoon synthgeluid met veel harmonischen als gevolg van zaagtand als basisgolfvorm.

Tot zover kom ik ongeveer. Graag correcties als ik er naast zit, en aanvullingen in grote hoeveelheden. Het gaat er dus niet om om alle synth-functies bij langs te gaan, want dat is een studie apart. Het gaat om die veelgebruikte standaard termen waarmee synth- en samplergeluiden worden aangeduid.

Re: wat=wat?

Origineel geplaatst door pjeut
Weer zo'n nitwitwatiswatvraag, en dan nu over geluid. Geluid? Geluid!

Als je de diverse geluids-specificaties van synths en samplers leest, dan vliegen de zelfde krachttermen je om de oren, zoals pads, strings, poly's, basses, leads, etc.. Nou weet ik van de meeste wel wat ze betekenen, maar toch lijkt het me aardig om hierbij een thread op te starten om dit soort termen op een rijtje te zetten met de betekenis erbij.

Dus, van start:

* pad: polyfoon achtergrondgeluid, nogal new-age achtig.

Hoeft niet perse. Je hebt nog een paar subcategorietjes (oh shit, daar gaan we weer). "Pad" betekent letterlijk "opvulling" (padding).

- evolving pads (gebruikt meestal een soort wavetable, geluiden met relatief hoge harmonischen, 'vloeit' voorbij)
- analog pads (gefilterde warme zaagtand/square klanken.)
- atmosphere pads (meestal een soort choir-achtig geluid als basis, het klinkt allemaal heel erg 'breathy' en luchtig).

* strings: polyfoon orchestraal strijkersgeluid, bij uitgebreide synthetische bewerking kan het ook een pad genoemd worden.
* brass: polyfoon orchestraal blazersgeluid, bij uitgebreide synthetische bewerking kan het ook een pad genoemd worden.[/QUOTE]
Jups.

* basses: veelal monofoon synthgeluid met veel lage frequenties.
Monofoon hoeft nog niet eens, maar idd een geluid dat voor de lage regionen is bestemd.
* leads: veelal monofoon synthgeluid met veel harmonischen als gevolg van zaagtand als basisgolfvorm.
Nou, de zaagtand hoeft niet - een fluit-geluidje met een gefilterde square of sinus als basis (Warren G. - Regulate) is ook een lead. Monofoon, okee (je hebt ook fifth-leads waarbij osc 1 en osc 2 7 semitones van elkaar zijn ontstemd).

Tot zover kom ik ongeveer. Graag correcties als ik er naast zit, en aanvullingen in grote hoeveelheden. Het gaat er dus niet om om alle synth-functies bij langs te gaan, want dat is een studie apart. Het gaat om die veelgebruikte standaard termen waarmee synth- en samplergeluiden worden aangeduid.

Comp - begeleidingsgeluid. Waar de pads voornamelijk bezig zijn met voorbij drijven zorgt een "comp" (van "comping" / accompaniment) voor een actievere bijdrage. Clav-geluiden (Stevie Wonder - Higher Ground) zijn een voorbeeld, maar het kan ook wat verder. Soms ook onder "Arp" (van arpeggio) ondergebracht.

Nu is het wel even de vraag hoe je die typische supersaw-geluiden classificeert - ze dienen soms als pad (Rank 1 - Airwave), maar met een aangepaste envelope zijn het toch meer arps - terwijl ze dienen als de 'lead' van het stuk (het hoofd-solo instrument).

Percussion (Chromatic of niet). Percussieve geluiden die gebruik maken van ringmodulatie /noise (of klinken als). Onderverdeeld in chromatisch (gestemd, steel drums of klokken) en niet-chromatisch (snare drum, basdrum).

:gaap: hokjesmentaliteit

Heeft niets met hokjes te maken. Het zijn nou eenmaal termen die door elke muziekant gebruikt worden.

Hier probeert met alleen een defenitie te zoeken voor deze termen. Niets mis mee :).

ok, ik ken ook wel het verschil tussen een bass en een piano maar
voor de interessantere klanken zou ik toch niet direkt een hokje kunnen bedenken.

Origineel geplaatst door r.5
:gaap: hokjesmentaliteit

Ben ik het helemaal mee eens. Maar, het zou ook hokjesmentaliteit zijn als je in een compleet orkest een viool een viool noemt ;). Plus, een hoop synthesizers gebruiken deze termen zelf al. Als iets gewoon een kick-ass geluid is is het kickass - maar het is dan wel handig om te weten in welke categorie het valt, zodat je een beetje een idee hebt hoe je 't moet maken als je het moet resynthetiseren.

Origineel geplaatst door sjeijk
al die mensen die tegen hokjes zijn zitten in een hokje :D

Help! Laat me hier uit... :D

Ik heb voor al deze verschillende sounds m'n eigen benamingen?! ;)

Back