The beachboys??

CreOn

Alles naar de knoppen....
Ook de beachboys gezien vanavond op RTL5 (met het nummer Good Vibrations)?
Ik vroeg me altijd af wat die "glijdende sound" was in dat nummer.
Had wel een vermoeden, maar bleek niet juist te zijn.
Iemand enig idee welk instrument dit wel was.....lijkt me iets heel bijzonders.

Dat is de Theramin. Oa. te koop van Moog die ze nieuw bouwt en verkoopt.

Het principe werkt op een VCO die bestuurd word door het beinvloeden van radio golven met je handen. (metalen ring en antenne)

:) Dat dacht ik dus eerst ook altijd.....totdat ik dus die clip zag vanavond. Hierin zag ik hem met z'n duim over een soort ribboncontroller gaan....

Origineel geplaatst door ZmokE
:) Dat dacht ik dus eerst ook altijd.....totdat ik dus die clip zag vanavond. Hierin zag ik hem met z'n duim over een soort ribboncontroller gaan....

zelfde idee he. niet met toetsen maar met met je handen de freqentie bepalen. bij de theramin gebruik je een antenne voor de frequentie(toonhoogte) en de andere antenne voor de amplitude (volume).

portishead gebruikte altijd een sh 101 om hem na te doen. het is ook niet so moeilijk om hem te emuleren het is niets anders dan een sinus.

Ja, inderdaad, het idee is hetzelfde. Maar het was duidelijk géén theremin. Vroeg me dus af wat er dan voor instrument gebruikt werd.. Waren ook maar een paar shots van te zien....

Google doet wonderen.........
Ik vond dit op een site.
Het is dus een Theremin, maar een aangepaste.
Ze hebben er dus een soort ribboncontroller voor gemaakt, om gemakkleijk de juiste toonhoogte te vinden.

Oddly enough, Tanner was not really a theremin player and what he played on "Good Vibrations" wasn't even a genuine theremin.
Tanner saw the difficulties Hoffmann had with the instrument, which had no set positions from which Hoffman could take his cue.
He came up with a device about the size of an orange crate, which had a lead that extended out over a series of contacts. This arrangement allowed Tanner to hit a single note precisely, but also to slide it up and down across the contacts to produce the theremin's trademark glissandos.

Lees er hier alles over.....

D-Beam controller

D-Beam controller

Ik denk dat je hetzelfde resultaat ook zou kunnen bereiken met de D-Beam controller die je terugvindt op o.a. een Roland MC-505.

Vind trouwens dat glijdende geluid ook wel iets weghebben van een gillende vrouw die met haar achterste op het fornuis zit :)

Vind trouwens dat glijdende geluid ook wel iets weghebben van een gillende vrouw die met haar achterste op het fornuis zit

Hmmmm, geen ervaring mee.
Heb ze wel een keer op de barbeque gezet, maar die was al afgekoeld;)

Origineel geplaatst door EDP
portishead gebruikte altijd een sh 101 om hem na te doen. het is ook niet so moeilijk om hem te emuleren het is niets anders dan een sinus.

Portishead gebruikte hiervoor een Minimoog, tenminste dat heb ik ooit eens op hun site gelezen. Daar vind je ook de patchsheet voor de Minimoog om de Theremin-klank te maken.

http://www.portishead.co.uk/home-j.htm

Origineel geplaatst door Boemtsjak

Portishead gebruikte hiervoor een Minimoog, tenminste dat heb ik ooit eens op hun site gelezen. Daar vind je ook de patchsheet voor de Minimoog om de Theremin-klank te maken.

http://www.portishead.co.uk/home-j.htm

tja ik zag het ook staan ja. maar ik heb ook een keer op (ik dacht bbc) een interview met hun gezien waar hij uitleg over dat geluid gaf en had daar zo'n blauwe sh 101, vaag..

http://www.portishead.co.uk/band/adrian/photos/ober.gif

hoe schrijf je oberheim?? trouwens.

Weet niet wat voor barbeque jij heb, maar ik heb er maar één van vuurvaste stenen:)

Back