Sample CDs >>> audio<->WAV formaat

Steven V

Ouwe rot
Een goeie dag,

Laatst was ik op zoek naar sample cd's op de website van time+space.

Daar zag ik dat er verschillende formaten van sample cd's zijn, ik vroeg me bijgevolg af wat het verschil nu eigenlijk is tussen een sample cd in WAV formaat en een sample cd in zogenaamd "audio" formaat. Ik dacht altijd dat een audio cd WAV was -> blijkbaar niet dus.

Feit is dat een audio cd altijd duurder is dan een WAV cd. Althans bij time+space toch. Welke voordelen heeft een audio cd dan tegenover een WAV cd?

Alvast bedankt.

audio cd kan je in je cd-speler draaien, wav-cd is een cd-rom met wavjes erop. in mappen. zodat je m niet kan draaien.

Die audio en Wav versies zijn vaak exact hetzelfde, alleen is de audio meer om snel te kunnen luisteren en de Wavjes zijn handig want dan zijn ze al klaar voor in de sampler en hoef je geen audio te gaan rippen.

hmm, je zou eerder zeggen dat een wavecd duurder is dan een audio cd omdat met een wave-cd alles al voor je gerangschikt is in directories.
Bij een audio cd moet je dat allemaal zelf doen en dat kost heel veel werk.

Als je met sampel cd's werkt is het veel handiger om de wave cd te nemen dan de audio cd of eventueel een andere file extensie zoals die van bijvoorbeeld Reason als je daarmee werkt.
Zoals hierboven al gezegd scheelt dat veel werk wat al voor je gedaan is.

gr. Tom

In het verleden waren sample cd's met WAV files een "goedkoop" alternatief t.o.v. de duurdere audio, AKAI, EMU etc. cd's. Geen idee of dat nog zo is. Vraag me af of er veel WAV cd's zijn die multi-samples herbergen of dat het een allegaarbak is van samples.
Neem een audiocd van een choir of strijkorkest. Die muzikanten moeten toch betaald worden en daar betaal je uiteindelijk ook voor. De afzetmarkt voor WAV is weer groter dus die zijn weer goedkoper

Volgens mij zit het dus zo

Laatst gewijzigd:
Oke mannen bedankt!

Het heeft dus helemaal niks met geluidskwaliteit te maken (wat ik eigenlijk al dacht). Met andere woorden het word dus een cd in WAV formaat.

:okdan:

Ik heb een audio cd met samples.

De samples hebben de volgende extensie: geluidje.cda
Is er een .cda -> .wav of .cda -> .mp3 converter in omloop?
Of kan dat ook met audiograbber o.i.d?

Origineel geplaatst door Steven V
Oke mannen bedankt!

Het heeft dus helemaal niks met geluidskwaliteit te maken (wat ik eigenlijk al dacht).

Of juist wel ; de wave-files zijn meestal standaard in 16 bits/44100hz,terwijl je audio-cd's eventueel ook op een hogere kwaliteit kunt samplen....;)

Ach ja daar had ik helemaal niet aan gedacht! Met een Akai Z4 in het vooruitzicht is dat misschien wel een stof tot nadenken. :D

Of weer niet; want dat lijkt me wel heel veel werk...

Waar de sample cd opgenomen werd moet dan ook wel aan hogere sample rates dan 44.1KHz en bitrates van 16 bit gewerkt zijn.

Ik denk dat het toch een WAV cd'tje zal worden. Combinatie eventueel want ik heb gezien dat veel sample cd makers een dubbelaar uitbrengen, op het ene schijfje staan dan samples in WAV of iets anders, het tweede bevat audio. Veel cd's van E-Lab zijn op dat principe gestoeld :geslaagd: .

Nogmaals bedankt mannen en vrouwen van dit prachtige informatieve forum :okdan: .

Origineel geplaatst door dione
Of juist wel ; de wave-files zijn meestal standaard in 16 bits/44100hz,terwijl je audio-cd's eventueel ook op een hogere kwaliteit kunt samplen....;)

was het niet zo dat cd's 44.1 kHz waren en dat je wav tot over de 96 khZ kan laten komen ?

Volgens mij heeft Slipper gelijk? Cd's kunnen niet hoger dan 44.1, anders krijg je DVD-audio. Wav-files zelf kun je volgens mij wel in hogere kwaliteit doen, alleen kun je daar niet altijd mee werken. (Ik werk zelf met Fruity en die accepteert geen wavjes van 24 bit enzo)

Back