Yamaha DX21 mp3 demos

smackos

Gepokt en gemazeld
Wat demos van Yamaha DX21 klanken: (Na 20 jaar toch zeker wel vintage ;) )

Dit was min of meer mijn eerste synthesizer meer dan 10 jaar geleden en ik vind hem nog altijd verassend uit de hoek komen.

Alle patches zijn zelf geprogrameerd.

Opgenomen zonder effecten, gewoon droog rechstreeks in de computer vanaf de DX21.

PWM strings met FM synthesis:
http://www.xs4all.nl/~awolfe/DX21PWM.mp3

Space xylo:
http://www.xs4all.nl/~awolfe/DX21spacexylo.mp3

Een satanische kerkklok daarna een lichte mysterieuze orgel
http://www.xs4all.nl/~awolfe/DX21Church.mp3

En nog wat troep (begint weer met de space xylo:)
http://www.xs4all.nl/~awolfe/DX21stuff.mp3

En een plaatje:
dx21.jpg

Zag afgelopen zondag er nog eentje staan op een
rommelmarkt hier... je ziet zoiets toch niet elke
dag verschijnen op een rommelmarkt he... Maar
omdat ik al een DX7 en een TX7 heb, dacht ik:
Daar heb ik eigenlijk niks (of toch niet veel) aan hè...

Heb ook maar niet naar de prijs gevraagd...

Er stond ook een Korg Synthesizer mixer geloof ik...

Hij is 4 operator, toch? Wat ik me nou afvraag...

Je hebt de DX7, 6 operators... Maareh, daar kan je
dan bijvoorbeeld 4 operator patches ook mee maken
als je wil. Maar kan klinkt de DX21 eigenlijk veel anders
als je een 4 operator patch maakt, die je dan bijvoorbeeld
ook op je DX7 maakt? (MKI dan he...)

Groetjes,

Axel

De DX21 klinkt anders dan een DX7. Een DX7 heeft een dieper karakter veel natuurlijker organischer geluid. Ook als je maar 4 operators zal gebruiken...waarschijnlijk zijn de componenten in de DX7 ook van iets hogere kwaliteit.
De DX21 klinkt veel gammeller, goedkoper en dunner, maar met de DX21 kun je twee 4 operator sounds opelkaar stapelen wat hele interessante geluiden kan opleveren, en hij heeft natuurlijk ook een supermooie chorus.

Origineel geplaatst door Freakydile
Zag afgelopen zondag er nog eentje staan op een
rommelmarkt hier... je ziet zoiets toch niet elke
dag verschijnen op een rommelmarkt he... Maar
omdat ik al een DX7 en een TX7 heb, dacht ik:
Daar heb ik eigenlijk niks (of toch niet veel) aan hè...

Heb ook maar niet naar de prijs gevraagd...

Er stond ook een Korg Synthesizer mixer geloof ik...

Groetjes,

Axel

Volgens mij klinkt de DX21 dan toch anders idd. Heb zelf een DX21 (mijn eerste echte synth en nog steeds leuk). De operators zijn zover ik weet net wat anders ivg met de DX7 (iets met de frequentie-ratios, maar weet niet precies wat). De DX21 heeft nog wat leuks wat de DX7 niet heeft zover ik weet: een pitch envelope, en hij kan 2 sounds layeren waardoor je in principe een soort 8-op geluid kan maken. Gaat wel ten koste van de polyfonie.

Ga vanavond de mp3's van smackos es luisteren (zit nu op m'n werk).

Trouwens heb ooit nog een site in elkaar geknutseld over de DX21 (en dx100 en dx27 die technisch gelijk zijn). Zie hier: dx site

Origineel geplaatst door smackos
De DX21 klinkt anders dan een DX7. Een DX7 heeft een dieper karakter veel natuurlijker organischer geluid. Ook als je maar 4 operators zal gebruiken...waarschijnlijk zijn de componenten in de DX7 ook van iets hogere kwaliteit.
De DX21 klinkt veel gammeller, goedkoper en dunner, maar met de DX21 kun je twee 4 operator sounds opelkaar stapelen wat hele interessante geluiden kan opleveren, en hij heeft natuurlijk ook een supermooie chorus.

Ja idd. Gebruik(te) mijn dx21 vooral in lo-fi popbandjes waar die perfect voor is: lekkere FM-gekkigheid naast enkele standaardgeluidjes die best bruikbaar zijn. Wat ik ook vaak deed was in de edit mode gaan zitten en dan met de data-slider of de LFO speed (oid) live-aanpassen of juist een frekwentie-ratio van een op, kun je soms een weird filter-sweep achtig iets van krijgen.
Ook heb ik hem gebruikt in een soundscape voor een heel ijl metalig geluidje.

Kortom: prima ding voor z'n geld (toen voor 235 guldentjes gekocht).

En nog twee MP3 demootjes geupload:

2 patches gelayerd voor 2x4 operator sounds in de stijl van een Alec Empire's mille Plateaux release:
http://www.xs4all.nl/~awolfe/DX21alec.mp3

En weer 2 patches gelayerd:
http://www.xs4all.nl/~awolfe/DX218op.mp3

Owww...darn in die laatste file zit het woord 8 op daar maakt die een smiley van :(...uh...nouja dan moet je zelf maar even DX21 ACHTOP (en acht als het cijfer 8 intikken)...uh

Leuke geluidjes, de meeste vind ik wel typisch FM.
Uitzondering: die eerste PWM-strings! Zo'n geluidje heb ik nog nooit met een DX gemaakt...

Trouwens 'n tipje: bij berichtopties onder het eigenlijke berichtveld kan je de optie kiezen "zet smilies uit in dit bericht"
Dan heb je geen last van 8)

De eerste en de laatste klinken erg lekker! De rest ook wel maar meer wat je verwacht van FM.

Groetjes,

Axel

Het verschil hoorde ik bij de befaamde Solid Bass, wat een 4 op. geluid is (een preset op de DX100, die zal niet al te veel verschillen van de DX21 neem ik aan) Deze kun je namaken op de DX7, maar klinkt toch wat anders (althans, bij mij wel). Het metalige is er wat vanaf lijkt het, hij klinkt wat voller en warmer, 'analoger' zo het U blieft.

Uitzondering: die eerste PWM-strings! Zo'n geluidje heb ik nog nooit met een DX gemaakt...

Die PWM sound is vrij eenvoudig te maken, je gebruikt de feedback operator (4) met maximale feedback (7) die je moduleert met operator 3 op algortime 5,6 of 7.

Origineel geplaatst door Burp
Ja!
Vooral de onvoorspelbaarheid is gaaf!
Merk dat ik op mijn nord modular (nu mijn favoriet) toch altijd iets van FM in mijn patches doe voor dat effect...
DX tik?

Als je totale FM onvoorspelbaarheid belieft moet je 's uitkijken op rommelmarkten voor een MSX met Yamaha modules. Daar is het voor mij allemaal op begonnen, FM is m'n godfather :D

In ieder geval; maak een stel bizarre geluiden en een stel gewoon mooie pads enzo in de editor, maak een mooie bank ervan en sla die op, ga dan naar de sequencer, en experimenteer met de geluiden SAMEN. Ze gaan met een beetje mazzel elkaar nl. beinvloeden. Vooral dus die rare geluiden doen het goed in het beinvloedingsspectrum.
Pak je op het ene spoor een ander geluid, veranderd de invloed van een ander op een ander enzo... vaag, vaag, vaag. Wordt helemaal leuk als je met program changes gaat werken.
Damn ja, ik moet nog 's m'n msx setje in ere herstellen!! Dat was toch altijd feest. En waarschijnlijk heb ik het nog steeds wel in de vingers... loopt met midi mee ook nog!

Zal 's kijken of ik oude opnames kan vinden!!! JAAAAAHHHH!! W8 ik duik meteen de doos in, ik heb 's een paar v.d. MSX tracks opgenomen op MD.... leuk!

[/B]
Als je het precies wilt weten...

Ik heb een tijd geleden een tooltje gemaakt dat patches van verschillende FM formaten naar elkaar converteert op een zo intelligent mogelijke manier.
Ik heb daarom wel redelijk inzicht gekregen in waar de verschillen zitten.

Eigenlijk hebben de DX7 en 4-op synths als de dx100, dx21, tx81z, en de ys200 niet veel met elkaar te maken, behalve dat ze allemaal door dezelfde fabrikant gemaakt zijn.

Er zijn teveel verschillen om ze allemaal op te noemen, maar het belangrijkste en meest hoorbare verschil zit hem er in dat de outputlevels per operator bij 4-op synths veel harder doorgestuurd kunnen worden naar de input van een volgende.
Daarom kun je met 4-op synths veel groffere geluiden maken die je nooit met een dx7 zou kunnen maken.
Je kan het zelfs zo extreem doen dat het als witte ruis gaat klinken, wat heel handig is voor sommige drumgeluiden.

Verder worden er verschillende soorten envelopes gebruikt (adsr vs 4 punts time/level). Dan zit er ook nog een verschil in wat voor curve het volume verloopt in die envelope.
Zo'n verschil in curve zit er ook in de LFO speed.
Bij de 4-op synths kun je die snelheid ook zo hoog zetten dat het bij sommige patches ook als een soort witte ruis gaat klinken. Zo kun je bijvoorbeeld vrij handclaps maken, of een snaredrum, of je kunt het zelfs als een soort extra modulator gebruiken. Best bruikbaar, en dit is de voornaamste reden (samen met het verschil in modulator output levels) dat conversies van 4-op naar dx7 niet 1:1 mogelijk zijn.

Er zijn nog meer verschillen. Zo heeft een DX7 operator maar 1 type golfvorm: een sinus (logaritmisch opgeslagen -> dat scheelt een paar vermenigvuldigingen die dan als optelling gedaan kunnen worden).
De nieuwere 4-op synths kennen 8 verschillende basis golfvormen om mee te werken.

Al met al, om te zeggen dat een 4-op synth cheaper is of klinkt dan een dx7 is een beetje kort door de bocht.
Het zijn synths die anders in elkaar zitten, en ja, de een heeft 4 ops en de ander 6.
Maar verkijk je niet op dat nummertje alleen. Veel patches gebruiken trouwens niet eens 6 operators.

Wouter

Heb jij toevallig niet de beroemde Solid en Latelybass (en dat ene beroemde orgeltje) in 6-op formaat kunnen converteren? Dat lijkt me geweldig om die nog eens in mijn DX200 te kunnen stoppen. Kan ik ze ook nog filteren, realtime tweaken en weet ik het wat allemaal niet.

Nu we toch er over bezig zijn: Wat is dan het essentiele verschil tussen de DX21 and DX27. De laatste was namelijk mijn eerste synthesizer en ik heb 'm nog steeds. Geeft toe, ik gebruik hem niet meer zo vaak.

Back