Yamaha DX21 mp3 demos

NiFF :halleluja

Bedankt voor de leerzame post, dat is er eentje waar
ik echt wat aan heb... Duidelijke taal, en een hele objectieve
kijk op het verschil tss 6op en 4op...

:halleluja

Thanks,

Axel

Re: Yamaha DX21 mp3 demos

Origineel geplaatst door smackos
Wat demos van Yamaha DX21 klanken: (Na 20 jaar toch zeker wel vintage ;) )

Staat bij mij in de studio recht op tegen de muur,maar moet zeggen dat er lekkere sounds uit komen moet hem binnenkort maar eens onderhanden gaan nemen en aan het programmeren slaan.

Voor de rest een leuke synth.

Nu we toch er over bezig zijn: Wat is dan het essentiele verschil tussen de DX21 and DX27. De laatste was namelijk mijn eerste synthesizer en ik heb 'm nog steeds. Geeft toe, ik gebruik hem niet meer zo vaak.

De DX21 kan 2 patches tegerlijkertijd afspelen (gelayerd of via een keyboarssplit). De DX21 heeft een chorus en een aparte pitch envelope. Dat heeft de DX27 niet, voor de rest is die hetzelfde.

En nog een tip:

Een DX21 door een analoge filter input klinkt echt supermooi! Het koude FM randje gaat ervan en het geluid wordt fuzzier en warmer.

hmm, als je als noob op zoek zou gaan naar een dx-synth,
zou je dan deze dx21 prefereren boven de dx-7?

het is alleszins een goedkoop synthje (volgens vintagesynth)
voor wat het allemaal aan boord heeft! daar twijfel ik niet aan.

maar is de DX-7 niet zoveel beter, groter, meer patches op het net, meer
overhyped?

in ieder geval, na het beklijken van deze thread en het beluisteren van de samples
moet ik wel volmondig toegeven dat er zeer lekkere dingen te doen zijn ook
met de DX21!

grtz

cloudy

ps: is dat niet net wat analoge spullen doen normaalgezien? warmer maken van geluid? ik kan me wel inbeelden dat de combo met een dx best mooi wordt!

ps2: ik ga zometeen de thread nog eens herlezen over de uitleg van de verschillen met de DX7, maar toch...
als noob op zoek naar een dx synth... ;)

De DX21 kan 2 patches tegerlijkertijd afspelen (gelayerd of via een keyboarssplit). De DX21 heeft een chorus en een aparte pitch envelope. Dat heeft de DX27 niet, voor de rest is die hetzelfde.

Is de DX27 dan niet meer een grote uitvoering van een DX100? Die kan ook niet layeren en heeft ook geen chorus en pitch envelope, zover ik weet (de mijne is al weer een paar jaar kapot).

Wat betreft aankoop van een DX, mij lijkt een DX7 toch de prettigste aankoop voor een noob, omdat er veel meer info en patches voor te vinden is dan voor een DX21. Patches zijn zeker in den beginne prettig om mee te werken, vind ik. En wat geluid betreft... zoals Smackos al zei, het houd natuurlijk niet op bij de output van een synth. Filters en EQ kunnen nog een hoop doen, wat dat betreft.
Ik zat trouwens eens te denken: ik ben niet actief op zoek, maar het valt me op dat een DX100 best lastig te vinden is, in tegenstelling tot de andere DX synths. Zijn er dan zo weinig van gemaakt, of is dat ding razend populair ofzo?

Can i join the fun?
kheb een SY77 en die klinkt ook erg leuk. Het probleem is bij mij het programmeren, daar heb ik voor FM echt geen kaas van gegeten. Dus ik ga dan meestal beetje pruttelen met de SY PC editor..

Tips?

En nog een tip:

Een DX21 door een analoge filter input klinkt echt supermooi! Het koude FM randje gaat ervan en het geluid wordt fuzzier en warmer.

Heeft een der Detroit meesters geen DX-100 met een ingebouwd analoog filter?
Dacht eens zoiets gelezen te hebben... Derrick May geloof ik?

Yups, Derrick May.

Van een interview;

In Detroit, the synth of choice is Yamaha's budget DXl00 four-op FM synth, valued among other things for its ease of editing and the grittiness of its output signal. Much of May's own music is characterised by the hard metallic bite of FM synthesis rather than the warmth of old analogue synth technology. However, recently he has had his DX100 customised as a digital/analogue hybrid by a Japanese electronics genius and Rhythim Is Rhythim fan resident in Detroit.

"I've had Matrix 12 filtering applied to the machine to give it a completely different feel", he reveals. "The board was almost destroyed in the process - it was like 'let's see what we can get away with'. It breaks down a lot, but when it works it works, and it's my sound, it's part of the Rhythim Is Rhythim sound. And, like my American Express card, I don't leave home without it."

It's this DX100 which plays the razor-sharp bassline on the Rhythim Is Rhythim track 'The Beginning'. But how would May characterise its sound?
"It's a harder sound than before", he replies. "You're not going to get beautiful string sounds out of it, but for bass sounds I've got the fat filter sound. In a little keyboard like that, it's so funny."

Het hele ding staat op Forcefield:http://www.forcefield.org/mt_dm.html

Laatst gewijzigd:
Heb deze thread nog eens herlezen... echt informatieve thread :okdan:

de dx21 is misschien el cheapo en spin-off van dx-7, maar ik heb werkelijk het idee
dat het toch echt een must-have bakje is. en voor die prijs ;)

en er zijn toch ook lekker wat presets op burp zijn site :)

ik ben dus lekker geil op zoek naar zo'n dx21 (ondermeer ook voor de lekkere
zachte eighties synthpop geluidjes) om aan mijn beginnend setupje toe te voegen :)

krijg ik er eentje te pakken, dan volgen hier mijn belevingen in mijn nieuw avonduur :D

juist,
die link stond hier al,
maar ze kan niet genoeg benadrukt worden!
super site!
:okdan:

ik las ergens op het net (was het deze site niet?) zo typisch, dat de maker zijn patches
verzamelde "nog in de goeie ouwe tijd, met zijn trusty ol' c64 te bellen naar bbs'en en te dwlden en zo"

die dx21 heeft naar het schijnt zelfs de mogelijkheid om aangesloten te worden op zo'n datacasettedek
van de c64 :)

retro!

:{

Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in de DX-11, maar ik zie hem niet echt vaak aangebode, is die redelijk zeldzaam? En voor wat voor prijs gaat ie gemiddeld weg?

Er zijn er tot nu toe geen aangeboden op SF en op Ebay vind ik ook niks.

Jammer dat die linkies van die demo's het niet meer doen. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar die sound, met name de strings. Aangezien ik ook wel strings-geil ben! :)

Origineel geplaatst door Scratch
Jammer dat die linkies van die demo's het niet meer doen. Ik was eigenlijk wel benieuwd naar die sound, met name de strings. Aangezien ik ook wel strings-geil ben! :)

Ik vind het ook jammer dat ik ze niet opnieuw kan beluisteren...
zal zelf eens op het net op zoek moeten gaan misschien.

FM is inderdaad te gek; het enige nadeel is dat je soms vrij lang bezig bent om een sound te creeren. De mogelijkheden zijn echter eindeloos en dat is voor mij de grote kracht.

Zelf werk ik met een Fs1R maar die “oude bakken” lijken mij ook te gek. Ik heb echter geen idee, of er nu zulke verschillen qua sound zijn. Weet iemand dat misschien? (de formant-synthese even buiten beschouwing gelaten).

Origineel geplaatst door Arv
Can i join the fun?
kheb een SY77 en die klinkt ook erg leuk. Het probleem is bij mij het programmeren, daar heb ik voor FM echt geen kaas van gegeten. Dus ik ga dan meestal beetje pruttelen met de SY PC editor..

Tips?

Hoe ik meestal begin, is de parameters simpelweg veranderen van een bestaande (eigen) patch of preset. Is tevens ook wel leerzaam, omdat je hoort wat een bijvoorbeeld ander algorithme doet. Heb we eens geprobeerd van 0 af aan te beginnen, maar werd daar zeer verdrietig... 1000 parameters. Met een PC editor is het al weer wat makkelijker.

@ smackos: kun je de geluiden nog een keer oploaden oid, ben er wel benieuwd naar ;)

Origineel geplaatst door cloudman
juist,
die link stond hier al,
maar ze kan niet genoeg benadrukt worden!
super site!
:okdan:

ik las ergens op het net (was het deze site niet?) zo typisch, dat de maker zijn patches
verzamelde "nog in de goeie ouwe tijd, met zijn trusty ol' c64 te bellen naar bbs'en en te dwlden en zo"

die dx21 heeft naar het schijnt zelfs de mogelijkheid om aangesloten te worden op zo'n datacasettedek
van de c64 :)

retro!

:{

Ha, altijd leuk om te horen dat die site gewaardeerd wordt! Thanx!
Mmm, zit nu bijna te denken om die site weer wat leven in te blazen nu ik dit alles zo lees...
Of beter, als iemand zich geroepen voelt om mijn dx21 site wat nieuw leven in te blazen?

Iemand wel eens aan z'n dx gesleuteld, zoals derrick may heeft gedaan? Het enige wat ik heb gedaan is hem al twee keer een ander kleurtje gegeven (eerst glittertape erop, nu rood, iedere band z'n eigen image) en wat schroeven erin gedouwd zodat er een plaat perspex aanvast geklikt kan worden waarop dan ander speelgoed kan staan. zal nu wel minder waard zijn ;-) maar wel lekker praktisch voor mij!

En ja, d'r kan een simpel monocassetterecordertje op aangesloten worden, met zo'n oude din plug (niet te verwarren met MIDI) en je kunt op het podium ff een nieuw setje patches inladen!

-Jan

Back