Afkortingen Madness

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
DX TX RMX CSX TR TB MPX MPC MC MDX SU ATC ATX KS KP EA ER.........
De fabrikanten weten altijd weer een mooie criptische omschrijving te vinden als naam voor hun gear. Maar staat het eigenlijk ook nog ergens voor? Al die rare lettertje?

TR = Transistor Rhythm
TB = Transistor Bass
ATC = Analogue Tone Chameleon
MC = Micro Composer

etc.

Natuurlijk betekent het iets. Vraag is of je dat belangrijk vindt! :D

Laatst gewijzigd:
over het algemeen staat de X, (denk aan DX, JX, SX) etc bij de oudere synths voor exchange (wat slaat op de midi interface)

Ju-106 is bijv. de 'opvolger' van de SH-101... de 6 staat gewoon voor 6 stemmig, dus 101x6 zeg maar
voor de puristen onder ons: 6 track weet ook wel dat een 106 niet te vergelijken valt met een 101

Origineel geplaatst door Hanz
Natuurlijk betekent het iets.
En dat wou ik nou weten....
Vraag is of je dat belangrijk vindt! :D
Gewoon een freak, huh! :D

En Roland werkt altijd 'omhoog' (Jupiter-4, -6, -8) waarbij de 'hoogste' de beste is.

Yamaha daartegen werkt 'omlaag' (DX-100, DX-21, DX-9, DX-7, DX-5, DX-1) waarbij de 'laagste' de beste is.
Let wel: dit geldt weer niet voor de CS reeks, die gewoon wacky in elkaar zit.

Oh ja, CS staat voor Combo Synthesizer.

Cs staat ook bij de Cs1x Cs2x voor control synthesizer,
Rm1x staat voor remix

De electribes van korg er1 ea1 es1 em1 staan voor electribe + rythm analog sampler music-iets?

Bij de Mam (music and more) MB33 staat de MB voor Monophonic Bass en de 33 is een afkorting van de 303 :D
De adx1 staat voor analog drum expander

Toch wel geinig die afkortingen.....

Maar wat betekenen :
MPX en PCM ( van Lexicon ) ?
M-one van TC ?
MDX en SNR van Behringer ?
SL van Technics ?

:confused:

MC van Roland: Music Composer
RS van Yammie: Rhythm Sequencer ?

Origineel geplaatst door dione

Maar wat betekenen :
M-one van TC ?
SL van Technics ?

Schalplatten Laufwerk?

mpc/mechanical pink chameleon
cs/creative side kick
tb/toby bear

En Roland werkt altijd 'omhoog' (Jupiter-4, -6, -8) waarbij de 'hoogste' de beste is.
dit is zeker niet altijd waar!

Juno 6/60 --> Juno 106 --> Juno 1/2
JX 3 --> JX 8 --> JX 10 --> JX 1
D 50 --> D 10 --> D 20 --> D 5 --> D 70
TR 808/606 --> TR 909 --> TR 707/727 --> TR 505/626

dus tsja welke is volgens jouw nu de beste, de hoogste of de laagste...? ;)

En Roland werkt altijd 'omhoog' (Jupiter-4, -6, - waarbij de 'hoogste' de beste is.

dit is zeker niet altijd waar!
JX 3 --> JX 8 --> JX 10 --> JX 1

Oh ja, de JX1 is het vlaggeschip van de JX serie :D

Ja hoho, niet complete lijnen door elkaar halen.

De Alfa Juno's zijn geen échte Juno's, laten we wel wezen. Gewoon compleet verschillende productlijn.
Dus de lijn Juno 6/60/106 gaat gewoon op.

JX-1 is een nepsynth IMHO. Dat Roland gewoon wil teren op ouwe roem is niet mijn probleem... :D
Zelfde geldt voor MC-307, etc.

En de volgorde van kwaliteit D-5/10/20/50 is redelijk te volgen. Zoals vaker gezegd: de D-70 is eigenlijk U-50.
Trouwens, de D-5 kwam chronologisch ná de D-70. Als je wilt zeuren, 6... kan ik het ook! ;)

Origineel geplaatst door dione

Maar wat betekenen :
M-one van TC ?
SL van Technics ?

Dat waren ook juist namen waar ik echt nix bij kon verzinnen. Behringer maakt het sowieso al bont met namen als MDX 2600 composer pro-xl. Da's toch geen naam meer...... :confused:
en ISA, van Focusrite?
QSS van synthesizers.com?
GA, MG, AN van Yamaha?
Vind sowieso dat de marketing van een product er niet op vooruit gaat met zo'n cryptische naam. Bij auto's is dat onderzocht, en auto's met een echte naam ipv een getal of lettercombo bleken een stuk minder te verkopen. Ik denk dat dat hier ook geldt....

Ik vind al die afkortingen als type aanduidingen maar niks, overigens. Ik zie liever een synth met een mooie naam, zoals Jupiter, Avatar, Hound, Source. Odyssey of Prophet. Dat spreekt tenminste tot de verbeelding :)

(hoewel je bij synths dan wel moet uitkijken dat het niet al te lullig word, zoals bij auto's: Panda, Ritmo, Picanto, Fiesta en Getz spreken niet bepaald tot de verbeelding. Autotypes die wel geschikt zijn om als synth naam te gebruiken zouden Grand Marquis zijn, of Le Baron, Seville, Prelude, Sovereign of Ghibili ofzo).

(edit: Ha, das toevallig. Ik had je post niet gelezen Protohuman, ik zie nu pas dat jij de link ook legt :) )

goed lezen was ook een kunst... weet je nog smack?

Uhmm..maar wacht eens even, volgens mij heb jij het nu niet goed gelezen....:)

En anders...heb ik weer chaos gecreerd.

Dan is het ook goed.

Origineel geplaatst door Chinetti
Ik vind al die afkortingen als type aanduidingen maar niks, overigens. Ik zie liever een synth met een mooie naam, zoals Jupiter, Avatar, Hound, Source. Odyssey of Prophet. Dat spreekt tenminste tot de verbeelding :)

(hoewel je bij synths dan wel moet uitkijken dat het niet al te lullig word, zoals bij auto's: Panda, Ritmo, Picanto, Fiesta en Getz spreken niet bepaald tot de verbeelding. Autotypes die wel geschikt zijn om als synth naam te gebruiken zouden Grand Marquis zijn, of Le Baron, Seville, Prelude, Sovereign of Ghibili ofzo).

(edit: Ha, das toevallig. Ik had je post niet gelezen Protohuman, ik zie nu pas dat jij de link ook legt :) )
ow, je negeert me gewoon ;)
Maar de Kia Picanto, die moet ik hebben! Als ie net zo lekker rijdt als ie smaakt....:)

Vergelijkbare discussies

Back