Midi controller maken van akoestisch instrument

Ties

Nieuwkomer
Is het mogelijk om dmv. een converter een akoestich instrument midi te laten uitsturen?!

ik dacht aan een 19 inch converter met een analoge ingang van bijvoorbeeld een gitaar (of een cello in mijn geval) en een midi uitgang zodat ik met mijn cello synth's kan triggeren. Geeft weer een nieuwe dimensie aan het toch al interesante klankbeeld :walker:

Weet je - dat is helemaal niet zo'n gek idee!! 8D
Ik heb ooit eens op de hcc-beurs een elektronisch-omgebouwde xylofoon gezien. Dat ding had voor elke noot een klein relais met een spoeletje en een ijzer staafje (slagwerk), wat op een elektrisch signaaltje kon worden getriggerd. Het is dan alleen nog maar een kwestie van een MidiController chip met midi-in aansluiting te brouwen en hup: Je eigen midicontrolled xylofoon.
Het idee is simpel en is in principe toch ook toepasbaar op bijvoorbeeld een drumstel ofzo? Be creative!
Ohja, je moet wel stil zijn als je met een condensatormicrofoon je audio op wilt nemen.. das dan wel weer lastig heh
:eureka:

Voor gitaren en slagwerk heb je midi-pickups. Waarschijnlijk, als je goed zoekt, kom je voor nog veel meer verschillende instrumenten dergelijke dingen tegen, maar misschien voldoet zo'n gitaar-pickup wel voor je chello.

Die voor gitaren en slagwerk verkopen ze bij bijna iedere muziekzaak.

ben geen kenner maar is het niet mogelijk om een element op een cello te zetten en daarmee via een converter midi aan te sturen, zoals dat ook met bijvoorbeeld een gitaar kan ? Lijkt me betrouwbaarder dan een mic. En er bestaan volgens mij ook van die moderne violen waar je standaard al synths mee kan aansturen dus dat moet toch ook met een cello mogelijk zijn .....

- ships....gemmetje, je was me net voor ;{ -

Re: Midi controller maken van akoestisch instrument

Origineel geplaatst door Ties
Is het mogelijk om dmv. een converter een akoestich instrument midi te laten uitsturen?!

Aan zoiets zat ik ook al te denken voor mijn viool. Voor gitaren zijn inderdaad genoeg pickups en convertors verkrijgbaar. Voor viool en cello ken ik alleen deze hele luxe (en dure) oplossing.

http://www.zetamusic.com/products/index.htm

wordt gespeeld door o.a. Vanessa Mae.

vr.gr.
Thomas

Pitch to MIDI converter, da's de term.
Bestaat een heleboel software voor... (er staat me niet echt 1 goeie voor de geest).

Qua hardware minder mogelijkheden, vroeger kon je iets dergelijks doen met de Korg MS-20.
Maar dan had je Control Voltage en Trigger, geen MIDI. Werkte wel leuk, trouwens, ook met stem enzo.

Héééé, idééé! :eureka:
Eigenlijk zou je eens moeten kijken of die Korg Virtual MS-20 (die 75% uitvoering) uit de Legacy Collection de audio-in ingang nog heeft, de zgn. External Signal Processor. En of dat eigenlijk werkt, dus!
Met de bijbehorende software moet het volgens mij dan wel goed komen, ook qua MIDI!

Het hardware doosje... rechts-onderin het paneel (onder de witte streep) zit de genoemde External Signal Processor.
ms_c3.jpg

Ties, misschien een ietwat voor de hand liggend iets maar...

wil je enkelt de triggers naar midi hebben, of ook de tonen naar midi?

kenton maakt toch hele mooie compacte dingetjes die hiervoor dienen geloof ik

t liefst natuurlijk de tonen.

het idee is dat ik dan een synth bespeel met mijn cello. ik zit nu al te smullen over de mogelijkheden.:yamaha:

ik kan me namelijk niet echt uiten op een keyboard..

Met een beetje pielen kan je zowel microfoons, pickups of noem maar op gebruiken om audio naar midi om te zetten. Zet gewoon de microfoon voor je cello of klem er een pickup tussen en stop de uitgang hiervan in een audio naar midi converter.

Je moet alleen wel rekening houden met het volgende:

Een microfoon of standaard pickup registreren natuurlijk het geluid uit je cello als 1 geheel. Het gevolg is dus dat je alleen maar monofoon kan spelen. Zodra je 2 of meer tonen tegelijkertijd speelt loopt alles in de soep.

Wil je toch polyfoon kunnen spelen dan heb je een speciaal element nodig dat alle snaren apart registreert en dat voor elke snaar een aprte stuurspanning geeft. (dat doet een standaard gitaar- of trillingselement dus niet). Vaak worden die polyfone elementen verkocht in combinatie met een midi omzetter en ze zijn niet goedkoop.

Het is ook te doen met software. Er is zelf software die een "totaalgeluid" (van bijvoorbeeld een microfoon) weer weet te splitsen in losse tonen en dit vervolgens omzet naar midi. Maar daar heb je een vrij nieuwe computer voor nodig en een snelle geluidskaart. Anders zit je met vertraging tussen je aanslag en je geluid. De software die ik heb uitgeprobeerd werkt wel, maar het is nu niet om over naar huis te schrijven. (Veel foute interpretaties).

Veel succes ermee!!

Kwam per ongeluk deze tegen, ziet er veelbelovend uit:

winInst2midis.gif

Inst2midiAudio to MIDI Real-time Conversion Software

Inst2Midi converts your monophonic audio source straight into MIDI Data. With Inst2Midi and a scoring Program your voice, clarinet, trumpet, violin, a solo with your guitar or almost any other instrument is translated via microphone into a written piece of music in real-time. You can create a fantastic stage performance by triggering an external synthesizer or make a fast exercise setup with an internal Software Synth or get an impressive light show by triggering a MIDI light mixing desk. Inst2Midi is a serious tool for musical education. It tells you as fast as possible, if your voice is in tune, if your fingers are placed correctly on your string instrument. MIDI is the standard for transmitting musical data which is understood by all professional electronic music devices.

The capacity of Inst2Midi
Inst2Midi is NOT a simple pitch tracker! The recognition algorithm is based on the relation of the partials of your instruments sound. With this algorithm Inst2Midi even works with difficult instruments like the trombone or the oboe, which are playing nearly without a fundamental in their lowest octave. ( Your brain is adding the fundamental!).

Inst2Midi works over a pitch range of more than seven octaves. It handles the range of the grand piano, double bass and the piccolo. The lowest possible note is the A'' (A0) in the subcontra octave up to the highest Note c5 (C8) ( MIDI notes 21 - 108).

If we say real-time we mean real-time. Inst2midi takes approximately 100 measurements per second (Windows: 10 per second) if your system is not under load. Selecting the finest adjustment of Inst2Midi's sensitivity, it detects even the fastest vibrato with a delay of 1/100 sec (Windows: 1/10 sec). ( On the other hand it detects how you spit into your brass instrument or how you scratch over your strings, so you have to play very precise working with this adjustment.) Inst2midi works with every audio sample rate and input source and every internal and external MIDI output port of your computer to give you a perfect cooperation with your third party software.

http://www.nerds.de/en/inst2midi.html

Back