Mellotronesque koren

funxiun

I'm the master of the 808
Wie weet hoe je zulk soort koor geluiden kan programmeren op een synth?
Of waar ik zulk soort samples kan downloaden?
Ik ben hier namelijk al een tijdje naar op zoek.

Als je niet begrijpt wat ik hiermee bedoel dan moet je dit mp3-tje maar ff downloaden (ongeveer 280 kb):
http://home.wanadoo.nl/rolando/mp3/choir_Luke_Slater.mp3

't Komt uit een track van Luke Slater's laatste (bagger) album Always on Top.

Alvast bedankt voor de hulp.

R.

De mellotron is volgens mij niet echt op een synth na te doen. Hij werkt door een aantal tapes met geluid langs koppen te halen. Een soort mechanische sampler dus. De beste manier om em na te doen is dus met een sampler. Er bestaan geloof ik sample cds met mellotron geluiden.
Er bestaat trouwens ook een plugin van gmedia die een mellotron nadoet www.GMedia.com

...en die plugin heb ik dus en die is helemaal te gek. Realistischer krijg je het niet. ZE hebben gewoon alle tapejes gesampled en ik een interfaceje gehangen. 650 Mb is die plugin en hij klinkt als een klok.

Die Mellotron koren zijn inderdaad de beste geluiden: Luister maar 's naar Exit Music (for a Film) van RAdiohead. Aaaargh!!! Dead people singing!!!!

Origineel geplaatst door Nolet
...en die plugin heb ik dus en die is helemaal te gek. Realistischer krijg je het niet. ZE hebben gewoon alle tapejes gesampled en ik een interfaceje gehangen. 650 Mb is die plugin en hij klinkt als een klok.

Cool!

Ze zijn trouwens verhuisd naar http://www.gmediamusic.com/

Ik ga dit zeker even checken want volgens mij is dit dé oplossing!

Thanx!

R.

Is niet eens zo duur trouwens. 44.95 dollar. En ze hebben ook nog 2 sets extra tape-samples voor 32.95 per set.

Het vintage Synth Expansiboard voor in de Roland synths heeft ook een paar mellotron koor samples. Klinken naar mijn idee ook bijzonder goed. Ik gebruik ze ook wel eens in mun muziek. Op één of andere manier voegt het er iets heel speciaals aan toe.

Ze klinken wel authentiek zo in die mix maar ik vraag me af hoe ze helemaal bloot en up-front klinken. De JV moet wel een paar korte samples nemen en die loopen.

Wat ook nog steeds een straight classis is, is de Flute van de Mellotron. Zo'n ontzettend melancholisch geluid dat je direct moet janken.

De strings zijn ook cool omdat die echt klinken als een krakende jaren '20 film. Heel erg sfeervol allemaal, en die plugin doet dat allemaal helemaal authentiek.

Ook het "kale" koor klinkt op m'n JD-990 bijzonder goed.
Moet inderdaad wel in loop staan, maar denk dat Roland hierbij goed werk afgeleverd heeft, want het is niet hoorbaar.

Origineel geplaatst door ZmokE
maar denk dat Roland hierbij goed werk afgeleverd heeft, want het is niet hoorbaar.

Tell me about it! Ik krijg altijd koude rillingen als ik op mijn jv1080 een dik 5 notig akkoord aansla op de patch "Movie String" (of iets in die trant).
Bij Roland hebben ze wel kaas gegeten van patches maken.

zoek naar de volgende sample cd:

mike pinder's mellotron daarop staan een aantal geluiden gemultisampled op. iig de drie standaard geluiden:string, flute en de choir. maar ook de geluiden van de andere tape loops die verkrijgbaar zijn

ze zijn echt goed gesampled(de volle 8 seconden) klinken als de echt (zijn het in feite ook) en zijn ook onbewerkt dus je hebt echt precies het zelfde wat van die bakken zelf ook af komt

als je op de mellotron een akkoord aansloeg, dan ging door de stroom benodigdheden de speed van alle tapes achteruit wat resulteerde in een ontstemde herrie....(charme heet dat)....is dat ook gesampled? :D

Moet inderdaad wel in loop staan

Nee, juist niet. Dat deed de mellotron ook niet. Die speelde de banden af tot ze waren afgelopen (10 seconden ofzo) Bovendien had die geloof ik voor iedere noot een aparte band zodat geen enkele noot hetzelfde klonk. Daarom zijn die soundsets bij die plugin zo afschuwelijk groot.

Origineel geplaatst door Pjotr G
als je op de mellotron een akkoord aansloeg, dan ging door de stroom benodigdheden de speed van alle tapes achteruit wat resulteerde in een ontstemde herrie....(charme heet dat)....is dat ook gesampled? :D

nou dat isnieuw voor mij! kijk als jij graag de boel onstemt wil hebben dan doe ja dat zelf maar

Ik gebruik voor de mellotron altijd de choir lead (of hoe heet dat ding) op mijn GS wavetable. Ik sla het volle akkoord altijd aan met 2 handen ( g e c g e c als voorbeeld). Klinkt best goed en ook wel realistisch als ik hem met de oudere genesis platen vergelijk.

Voor een mellotron kon je toch ook string en brass tapes krijgen????

Origineel geplaatst door 4-Tek
Is niet eens zo duur trouwens. 44.95 dollar. En ze hebben ook nog 2 sets extra tape-samples voor 32.95 per set.

helaas.. het is pond .. en geen dollar :(

weet iemand of radiohead originele mellotron heeft gebruikt of de m-tron plugin?..

69 euro bij thomann.. damn.das niet veel.. :)

Origineel geplaatst door DJOOKbox!
weet iemand of radiohead originele mellotron heeft gebruikt of de m-tron plugin?..

Sterker nog, de M-tron gebruikt samples van de Mellotron van Johny Greenwood van Radiohead!!

Radiohead heeft natuurlijk een echte en de jongens en meisjes van GMedia hebben daar lekker van mogen sampelen.

Back