An1x tegen Cs2x

Contender#1

Ingeburgerd
Heren experts en dergelijke... ;)

Ik kan mijn An1x ruilen tegen een Cs2x. Met enkele euro's bijbetaling, maar da's niet de moeite waard. Wat denken jullie? Ik ben heel tevreden over de An1x, maar ik heb het idee dat de Cs2x juist iets vetter is...

Thanks in advance for your responses! :)

C#1

e kerel,

Naar mijn mening is de AN1x 'vetter'. De CS2x, is slechts de opvolger van de CS1x. De CS1x kwam ongeveer gelijk uit met de AN1x, voor de doelgroep ' dance liefhebbers en aanverwanten'. :)

De AN1x, is Analoge Modeling, dus bootst de analoge synthesizer na. De CS2x is netals z'n jongere broer en oudere broer, CS6x, geen analoge modeling, maar een tone generator. Ikzelf heb de CS6x, bevat goeie geluiden, maar gaat niet voor het 'echte' werk. De betere diepgang haal je dus in deze synthesizerklasse, uit de AN1x.

Als ik jou was, zou ik gewoon eerst de CS2x goed beluisteren. Ookal krijg je dergelijk goed advies van anderen, jou eigen mening blijft voor jezelf doorslag gevend! ;)

Succes!

De CS2x kun je gebruiken als een geluidenbak, over 16 midi kanalen (vreet de performance bij de CS2x ook nog 4 midi kanelen? iemand?). Handig als je snel kant en klare geluiden wilt hebben waaraan je wat kan tweaken met attack, release, high- en lowpass filter. Als ik mijn CS1X weer zou gaan gebruiken in mijn setup als geluidenbak (ipv als masterkeyboardje zoals dat nu het geval is) dan is het puur voor strings, pads e.d.

Ruil AN1x tegen CS2x.... ik zou het niet doen. ondanks dat in de cs2x drumbanken etc. zitten denk ik dat je er op achteruit gaat.

-C-

nou dat zou ik zeker niet doen, een cs2x vind ik een beetje een low-budget synth.

ik heb zelf de CS6x, grote broer van cs2x.. lijkt me niet dat een uitgeklede cs6x meer waard is dan een An1x..

als t nou een cs6x was a la.. :D

Ik heb allebei de bakken en ze zijn gewoon anders. De an1x is (naar mijn mening) een van de lekkerst klinkende VA bakken (ondanks zijn leeftijd) met hele creatieve mogelijkheden die je op een andere synth gewoon NIET tegenkomt. Voor al het 'synth' werk prima te doen. De cs2x is een lekkere bak voor al het reguliere werk: pianootje, fluitje, synthgeluidje....veel van de lekkere synth geluiden uit de cs2x kome rechtstreeks uit de an1x. Een nadeel van de cs2x vind ik dat de effecten maar matig te editten zijn EN dat de rauwe samples niet direct te benaderen zijn.

Daarmee bedoel ik dat de elements (waarvan je er 4 kan gebruiken in een performence) vaak gebaseerd zijn op dezelfde sampels met daarin meegeprogammeerd bepaalde envelope, filter etc. settings: die kan je alleen maar offsetten....niet echt veranderen. De an1x is een unieke bak in zijn klasse met unieke mogelijkheden, de cs2x is dat wat mij betreft niet; als je dan toch rompler geluiden wilt zou ik eerder uitkijken naar iets wat unieker is of betere programmeermogelijkheden heeft (jv serie)....

Thanks iedereen voor de responses. Ik ga het dus niet doen. Inderdaad klinkt de An1x gewoon lekker. Ik heb de Cs2x een jaar of 2 geleden in een muziekwinkel bespeeld, en ik weet dat ik toen best onder de indruk was van enkele geluiden. Maar dat was een moment opname, de geluiden die ik minder vondt zijn me niet bijgebleven...

Bovendien ben ik nog lang niet 'uitgespeeld' met de An1x, en ondanks het feit dat ik de arpegiator vrij beperkt vindt qua edit mogelijkheden, ben ik toch in het algemeen heel tevreden over de An1x. Soms verbaas ik me over geluiden die eruit komen. En sowieso, voor de 'gewonere' geluiden voldoet mijn GEM S2 nog volledig, dus ik hou het bij mijn VA beessie! :)

Thanks again, guys!

Origineel geplaatst door bazziman
Een nadeel van de cs2x vind ik ..... <knip!> ..... dat de rauwe samples niet direct te benaderen zijn.

In de CS1X zijn de rauwe samples wél te benaderen.
Zie mijn post halverwege deze thread voor meer info hierover.
Volgens het Silver Book zijn ook in de CS2x deze voices te benaderen te benaderen. Ik vermoed met dezelfde bank nummers.
Ik zou zeggen probeer het eens met de bank nummers uit mijn post in de thread hier eerder genoemd.

-C-

Origineel geplaatst door C738
In de CS1X zijn de rauwe samples wél te benaderen.
Zie mijn post halverwege deze thread voor meer info hierover.
Volgens het Silver Book zijn ook in de CS2x deze voices te benaderen te benaderen. Ik vermoed met dezelfde bank nummers.
Ik zou zeggen probeer het eens met de bank nummers uit mijn post in de thread hier eerder genoemd.

-C-

Sorry dat ik het zeg maar dat is onzin. Wat je daar uitlegt is hoe je losse ELEMENTS kan benaderen...deze ELEMENTS (material voices) zijn geen rauwe samples maar vaak multisamples of zich en bevatten data zoals enveloppes, filter info etc....heel veel elements zijn gebaseerd op precies de zelfde sample maar met een andere filtersetting oid. Je kan deze waarde dus wel offsetten maar je kan nooit direct de rauwe sample benaderen. Als je de tijd neems om door alle losse elements te lopen zul je dit echt horen.

Geloof me, ik ken de cs2x als mijn broekzak...of nee geloof mij niet maar luister maar een keertje zelf.

Okay bazzi. Als je zo diep dr op in wil gaan denk ik wel dat je gelijk hebt. Je opmerking over fluitjes en piano's zette me denk ik op het verkeerde been. 'k Wist niet dat die dingen elements heetten.
Wat je zegt over dezelfde samples met andere offsets zal vast wel een (flinke) kern van waarheid in zitten.
Qua editten van zo'n element kun je met sysex ook nog wel een hoop maar inderdaad beperkingen.
In de CS1x heb ik trouwens meerdere elements gevonden waarbij je duidelijk de ranges van een samlpe kon vinden. Dat was echt lelijk, van de B naar de C ineens een pianogeluid wat heel anders klonk. :(

Een AN1x heb ik nog nooit mogen beroeren maar als ik ooit voor een leuke prijs aan eentje kan komen doe ik het denk ik wel.

-C-

Ter info:

Er is een editor voor de Cs1x, genaamd:

CS1x Background Edit v1.0

Wat doet deze?

This editor would give access to all of the synth’s internal waveforms including XG sounds and even the secret QS300 bank which Yamaha apparently sneakily used for the synth’s in-built demos. I also wanted the editor’s controls to transmit their output instantly so that synth parameters could be swept in a manner akin to a real analog control.

Ik heb deze niet kunen testen, omdat ik geen Cs1x heb.

EF

Origineel geplaatst door technomauriesje
:confused: , leg me uit, Wat is er Beperkt aan de Arpeggiator van de an1x???

Ik zou graag wat meer programmeer mogelijkheden hebben gehad. Je hebt nu 'slechts' 30 patterns, die niet programmeerbaar zijn... (Nou, ok: NAUWELIJKS 'programmeerbaar' dan. Je kunt wat spelen met scenes, en je kunt enkele timing parameters aanpassen, maar dat valt meer onder de noemer 'stretchen'...;) )

Maar misschien verwacht ik nu ook teveel van deze synth... Ik ben in zijn geheel niet ontevreden over de arpeggiator, hoor. :dj:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bazziman
Geloof me, ik ken de cs2x als mijn broekzak...of nee geloof mij niet maar luister maar een keertje zelf.

Laat maar eens horen dan zou ik zo zeggen! ;)

Back